Банкеръ Daily

Управление и бизнес

България е на път да загуби битката за пакета „Мобилност“

България е на път да загуби битката за пакета „Мобилност“. На 8 юли (сряда) Европарламентът ще гласува новата мярка за сухопътния транспорт, след като бе постигнато предварително споразумение със Съвета и договореностите получиха одобрение в парламентарната комисия по транспорт през юни. Текстът вече беше одобрен в Съвета на 7 април.

Аргументите за приемане на пакета са, че включва три ключови елемента: по-добро прилагане на правилата за каботаж, командироването на служители и времето за почивка на шофьорите. Европейският съюз вече има регулации в тези области, но някои пропуски и трудности в приложението им на практика водят до различни интерпретации от държавите членки. Целта на новите правила е да осигурят ясна обща правна рамка за сектора.

Повече почивки и време у дома

Новият регламент дава право на шофьорите на по-добри условия на почивка и на повече време у дома. В превозното средство няма да може да се почива повече от 45 часа седмично ‒ допълнителните часове ще трябва да бъдат прекарани на подходящи места и заплатени от работодателя. Работата ще трябва да бъде организирана по начин, който да осигурява на шофьорите повече време у дома. За следенето на спазването на правилата ще бъдат инсталирани интелигентни тахографи, които ще засичат преминаването на граници и други събития. Инсталирането на цифрови тахографи към момента е задължително за новите тежкотоварни автомобили с маса над 3,5 тона.

Командироване на работници

Пакетът „Мобилност“ налага специфични правила за командированите служители в сектора предвид на неговите особености. Той се опитва да постигне баланс между свободата на компаниите да предлагат трансгранични услуги и правото на професионалните шофьори на подходящи условия на работа и социална защита.

Целта на измененията в правилата е да бъдат предотвратени различия в националните подходи и да се гарантира справедливото възнаграждение за шофьорите.

Новите правила за командироване се отнасят за каботажа (превоза на стоки между две точки в една страна, когато превозвачът е от друга страна), международния превоз (без да се включва транзитът) и двустранните превози (транспортиране на стоки от една страна членка в друга и обратен курс).

България е готова да атакува пакет „Мобилност“ пред съда на ЕС

Българските евродепутати и техни колеги от други шест държави -  Литва, Латвия, Полша, Естония, Ирландия и Малта, настояваха за отпадане на текстовете за задължителното завръщане на камионите в страната на определен период от време, както и за ползването на седмичните почивки от водачите. Голяма част от превозвачите вече заявиха мнение, че са готови да регистрират своите фирми в чужбина, за да избегнат част от рестриктивните режими, от което държавата пък ще понесе загуби заради пропуснатите данъци и осигуровки.

Ако промените бъдат одобрени, до края на месеца е много вероятно те да бъдат публикувани в официалния вестник на ЕС. От този момент страната ни разполага с 2 месеца да заведе иск.

„Той може да бъде заведен от България, а към него да се присъединят другите държави от Групата на единомислещите. Може и самият иск да бъде колективен – всички заедно. При всяко положение ни ще внесем за одобряване от Министерски съвет предметът и основанието на иска“, категоричен е транспортният министър Росен Желязков. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във