Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Брюксел сложи под лупа летище София

„Скандал! Шефът на гражданска въздухоплавателна администрация умишлено укрива убийствен одит на Европейската комисия за сигурността на летище София!“ – гръмна заглавие в понеделник сутринта. „Отнемат лиценза на летище София“ – пробва да ни стресне друго заглавие във вторник.

Целта на тези бомбастични заглавия, подшушнати от един пропаднал на последния конкурс кандидат за директор на Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ (ГД ГВА), беше да насочат вниманието към бивш негов конкурент и настоящ шеф на ГВА , за да бъде освободен.

Верни на задължението си да поднасяме на читателите само проверена информация, в „Банкеръ“ повече от седмица събирахме информация по темата. От самото начало следяхме за извършваната проверка на летище София, но

логично изчакахме достоверна информация за резултатите от нея.

Между 10 и 14 октомври екип на Европейската комисия (ЕК) извърши проверка на прилаганите от летище София мерки за сигурност. За нея е била уведомена ГД "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГД ГВА), от която са привлечени съпровождащи инспектори.

Подобни проверки на мерките за сигурност от страна на ЕК са правят постоянно и на най-различни аерогари в ЕС. Така че да се драматизира инспекцията на летище София, която нито е извънредна, нито е предизвикана от някакви съмнения, си е, меко казано, странно. 

Съвсем друг е въпросът, че въпросната проверка завършва с неприятни констатации. Проведените тайни и явни тестове показали, че способността на служителите от Дирекция „Сигурност“, извършващи проверки на ръчния багаж с рентгеновото оборудване, била... недостатъчна. Това ще рече, че

нашите труженици по сигурността не са убедили инспекторите от Брюксел,

че са в състояние да открият всички опасни предмети в чантите, торбите, куфарите, раниците и саковете, които пътниците носят със себе си на борда и стискат по време на полет. С всички "евентуални" последствия от това...

Ръководството на ГД ГВА е било запознато с  резултатите от проверката веднага след приключването й в петък (14 октомври). За отстраняването на констатираните забележки светкавично са изготвени компенсаторни мерки, които са предадени на концесионера - "Соф Кънект“, за незабавно изпълнение. Въз основа на тези мерки концесионерът е съставил екшън план, чието изпълнение е започнало не ударно.

Тъкмо поради тази причина, днес (26 октомври), в София

пристигат специалисти по сигурността от летище Мюнхен,

които от утре започват да обучават българските си колеги.

За отстраняване на забележките от Брюксел е даден 28-дневен срок, който изтича на 11 ноември. След тази дата ще бъде извършен нов одит на мерките за сигурност, а дотогава инспекторите на ГД ГВА ще правят мониторингови проверки как върви изпълнението на плана.

С резултатите от проверката на европейските инспектори, както и с предписанията на ГД ГВА веднага е бил запознат вицепремиерът и министър на транспорта Христо Алексиев. Проблемът е бил обсъден на "тематичната" му среща с изпълнителните директори на летище София и на летище Мюнхен - Хесус Кабайеро Пинто и Йост Ламерс, проведена на 17 октомври. На нея била изтъкната „активната роля“ на летище Мюнхен за развитието на летище София, но обясненията за неизпълнените светли обещания за превръщането на летище София в 5-звезден аеропорт, така и не ги научихме. Явно останали затиснали от отломките след сблъска с 5-звездните проблеми, открити от евроинспекторите.

От официална информация, получена от Брюксел след проверката, става ясно, че констатациите все още не представляват официална позиция на Комисията и не са правно обвързващи. От ЕК посочват, че

те подлежат на промени до приемането на окончателния доклад,

който ще бъде предоставен 6 седмици след окончателната проверка на летище София. Което ще рече, че ако новата инспекция приключи до 20 ноември, ще разберем какво ни чака едва след Нова година.

Ако този окончателен доклад е негативен, Еврокомисията може да поиска прилагането на чл. 15 от Регламент 72/2010 за определяне на процедурите за провеждане на проверки от Комисията в областта на сигурността на въздухоплаването. Тоест - уведомяване на всички държави в ЕС, че на летище София "е разкрит сериозен недостатък, който би могъл да има значително въздействие върху цялостното ниво на сигурност на въздухоплаването в Общността“.

От една страна, това означава повишаване на вниманието в ЕС към всички самолети, пристигащи от летище София, а от друга - ГД ГВА ще е длъжна да предприеме драстични мерки срещу аеропорта, включително и отнемане на лиценза му.

Изводите от всичко, казано дотук, са следните.

Първо - проблемите на летище София, установени от европейските експерти, са поредното доказателство, че концесионерът "Соф Кънект" не стопанисва столичния аеропорт "с грижата на добър стопанин" - както изисква Търговският закон. Нещо, за което "БАНКЕРЪ" многократно алармира от април 2021 г. насам, когато "обектът" бе предаден на концесионера.

През тези 18 месеца служителите на летището намаляха драстично - от 2400 на 1533 души (към 30 септември 2022 година). Като основна причина за текучеството всички сочат ниските заплати и увеличаващата се интензивност на труда, защото... оставащите служители поемат работата на напусналите. Това се отнася и за

личния състав на Дирекция "Сигурност", намалял с повече от 200 души.

Не помогна и договореното преди три месеца увеличаване на заплатите с 10%, защото то не компенсира дори инфлацията.

Именно заради оголването на Дирекция "Сигурност", една от заложените мерки е концесионерът да мотивира служителите си подобаващо, като едновременно с това се погрижи и за повишаване на квалификацията им. Включително и чрез подобряване работата на Учебния център за обучение и квалификация на служителите по сигурността.

Второ - извършената от Брюксел проверка говори и за липсата на административен капацитет в ГД ГВА - нещо, което от години се коментира в авиационните среди и зад което се крият куп "странични" причини. С две думи - заради някакви административни, политически, личностни, междуличностни и какви ли не други причини,

дирекцията не е в състояние да контролира пълноценно концесионера.

Така че като съберем първото и второто, вероятността да ни споходи още едно срамно петно си е много голяма. Съвсем накратко припомняме за по-младите и по-възрастните, защото едните още не знаят, а другите вече (или не искат) да помнят: на 20 декември 2006 г. - десет дни преди тържественото посрещане на България в Общия европейски дом на 1 януари 2007 г., Брюксел цапардоса гражданската ни авиация с предпазна клауза по безопасността. И през следващите две години ние бяхме третирани като трета страна, т.е. като държава извън ЕС. С всички произтичащи от това последствия.

Дано този път ГВА и „Соф Кънект“ не допуснат подобен срам за България...

Белчо Цанев

Facebook logo
Бъдете с нас и във