Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Брюксел натиска за още по-еко коли

За постигане на заложените цели са предвидени стимули както за автопроизводителите, така и за потребителите.

Преходът в ЕС към превозни средства с ниски и нулеви емисии ще се ускори, след като Европейската комисия предложи по-амбициозни цели за средните нива на CO2, изпускани от двигателите на всички нови леки автомобили и микробуси. По време на Международната конференция за климата, която се провежда от 6 до 17 ноември в Бон, еврокомисарите представиха план, според който вредните газове от автомобилите трябва да бъдат с 30% по-ниски през 2030-а в сравнение с нивата през 2021 година.

Виолета Булц - комисар по въпросите на транспорта, обясни, че тези безпрецедентни действия се предприемат, за да се отговори на потребностите на европейците от мобилност в комбинация със защитата на тяхното здраве.

Предлаганите цели за намаляване на емисиите на СО2 са основани на задълбочен анализ с широкото участие на заинтересованите страни - от НПО до представители на промишлеността. С пакета от мерки ще се определи ясна посока към постигането на договорените ангажименти в рамките на Парижкото споразумение и ще се стимулират иновациите и по-ефикасното използване на всички видове транспорт на стоки. Очаква се тези предложения да бъдат подкрепени чрез целенасочени финансови инструменти, за да се гарантира бързото им внедряване.

Заместник-председателят на Еврокомисията Марош Шефчович, който отговаря за енергийния съюз, отбеляза: "Ние навлязохме в ерата на щадяща климата икономическа трансформация. Днешният пакет от предложения определя условията, които да позволят на европейските производители да играят водеща роля в световния енергиен преход, вместо да следват другите. Той ще ги стимулира да произвеждат най-добрите, най-чистите и най-конкурентните автомобили, като по този начин ще се възвърне доверието на потребителите. Това е важна крачка в правилната посока: една модерна и устойчива европейска икономика с по-чист въздух в градовете ни и по-добра интеграция на възобновяемите енергийни източници в настоящите и бъдещите енергийни системи".

Комисарят по въпросите на климата и енергетиката Мигел Ариас Канете пък коментира, "започва световната надпревара за развитие на екологично чисти автомобили."Тази тенденция е необратима - смята той. - Но Европа трябва първо да извърши необходимото във вътрешен план, за да може да играе водеща роля в тази световна промяна".

Според Елжбета Бенковска, комисар по въпросите на вътрешния пазар, промишлеността, предприемачеството и малките и средни предприятия, европейската автомобилна промишленост се намира в повратна точка. По думите й, за да запази своята водеща роля в световен мащаб, както и в името на опазването на околната среда и общественото здраве, е необходимо автомобилната индустрия да инвестира в нови и чисти технологии (делът на ЕС в световните продажби на нови автомобили е намалял от 34% до 20% през последното десетилетие). "Ще насърчаваме и подпомагаме навлизането на пазара на автомобили с нулеви емисии, с цялостна инфраструктура за зареждане и висококачествени акумулатори, произвеждани в Европа", изтъкна още тя.

Освен нови стандарти за CO2, пакетът "Чиста мобилност" включва и редица други регламенти. Директивата за екологично чистите превозни средства например ще насърчава решенията за чиста мобилност при процедурите за възлагане на обществени поръчки, като по този начин ще се активизира внедряването на подобни технологии. Отделно, Планът за действие за трансевропейското разгръщане на инфраструктура за алтернативни горива ще допринесе за увеличаване на инвестициите в този сектор и в крайна сметка за привличането на потребителите към еко колите. Предстоящите поправки в Директивата за комбинирания транспорт, която насърчава комбинираното използване на различни видове товарен транспорт (да речем, камиони и влакове), ще дадат допълнителни стимули на предприятията. А Директивата за услугите в областта на пътническия автобусен транспорт, чиято цел е да предложи алтернативни варианти на използването на личните автомобили, допълнително ще намали вредните емисии и задръстванията по пътищата.

Facebook logo
Бъдете с нас и във