Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БРИТАНЦИ СЕ РЕДЯТ ЗА ПЕЧАЛБА ОТ РУСКИТЕ ПЪТИЩА

Британски компании са решени да спечелят стотици милиони лири от амбициозен план на Кремъл за построяване на пътища в Русия. Тъй като бившият Съветски съюз инвестираше много повече в железопътната мрежа на страната, тя все още няма автомагистрали между големите градове - например между Москва и Санкт Петербург, или до близките европейски столици като Минск. В селските райони пък рядко се вижда нещо повече от кални пътеки.
Лошите пътища струват на руската икономика около 10% от брутния вътрешен продукт, твърдят експерти на инвестиционната банка ВТБ Европа (поделението за инвестиционна банкиране на Внешторгбанк. Те вземат и немалко човешки жертви. Годишно по пътищата в Русия умират средно 34 хил. души - десет пъти повече, отколкото във Великобритания, посочва английският вестник Таймс. Ето защо Кремъл е решен да пристъпи към една от най-амбициозните програми за изграждане на пътища в световен мащаб. Според плановете през следващите шест години в Русия ще бъдат построени общо 50 000 км пътища при цена 2 млн. англ. лири на километър. Предвижда се също изграждането на тунели, мостове и магистрали между големите градове и до границите със съседните държави. За тази програма правителството е заделило близо 80 млрд. англ. лири. То обаче иска да привлече поне още толкова от частни инвеститори с помощта на публично-частни партньорства.
Няколко консултантски и правни компании от Великобритания вече са подписали договори да станат съветници на руското правителство. Ърнст енд Янг (Ernst Young) например стана консултант по проекта за околовръстния път на Москва на стойност 5 млрд. англ. лири. В момента кандидатите да построят подават офертите си. Международната верига за правни услуги Фрешфийлдс (Freshfields) пък помогна на Санкт Петербург да създаде публично-частно партньорство за подобен проект в региона.
Британски банки и консултанти кандидатстват за изпълнители на най-големите проекти и в консорциуми . Ейч Ес Би Си (HSBC) например кандидатства заедно с Газпромбанк и с инвестиционната фирма на Олег Дерипаска Бейсик елемънт (Basic Element) за строежа на платена магистрала край Санкт Петербург на стойност 4 млрд. лири. Други британски фирми, които се надяват да спечелят от бума в инфраструктурните проекти, са консултантските организации в областта на строителството и транспорта Аръп (Arup), Мейс (Mace), Кей Пи Ем Джи (KPMG), Мот МакДоналд (Mott MacDonald), Стиър Дейвис Глийв (Steer Davies Gleave) и И Си Харис (EC Harris).
Оферти по още няколко сделки за милиарди лири се очаква да бъдат събрани през следващите 18 месеца. Сред тях са проекти за построяване на тунел под река Нева в Санкт Петербург, автомагистрала от Русия до Беларус и друга до южните области на страната. Не става въпрос за една или за пет сделки. Това е цял пазар - казва Тревор Стърми, директор на отдела за финансиране на инфраструктурни проекти в Ейч Ес Би Си. - По тази причина той е интересен за много различни по вид компании.
Споменатата ВТБ Европа неотдавна събра в Лондон екип по изпълнението на руски инфраструктурен проект. Други инвестиционни банки също са приготвили средства, с които да се включат в сделките. Водещата руска банка Ренессанс Капитал обедини усилията си с австралийската Макуеъри (Macquarie), за да учреди инфраструктурен фонд на стойност 500 млн. англ. лири. Конкурентната Тройка диалог създаде собствен фонд с подобен размер. Мерил Линч (Merrill Lynch) също отдели 250 млн. лири за фонд, специализиран в инфраструктурни проекти в Русия.
Проектите неизбежно привлякоха вниманието и на руските олигарси. Чрез Бейсик елемънт Олег Дерипаска се сдоби с дялове в Щрабаг (Strabag) и Хохтийф (Hochtief), едни от водещите строителни групировки в световен мащаб. В началото на март Алфа груп, ръководена от Михаил Фридман, изкупи компанията за строителство на мостове Мосинжстрой. Други местни дружества в сектора на пътното и мостовото строителство са сред най-добре представящите се на борсата. Очакванията са, че този пазар ще се консолидира и разрасне още повече, прогнозира стратегът от Алфа банк Ерик ДеПой.
Въпреки ентусиазма като цяло част от инвеститорите и анализаторите предупреждават, че Кремъл може да се окаже прекалено амбициозен. Правителството се опитва да изпълни няколко много големи проекта наведнъж, а може би е по-добре да работи на етапи и да трупа опит, коментира източник от Европейската банка за възстановяване и развитие.
Налице са признаци на безпокойство и сред руското население. Близо 40 хил. души от Санкт Петербург организираха подписка срещу построяването на платена магистрала. Според тях тя не е необходима и би съсипала околната среда. От друга страна, инфлацията и сериозният недостиг на цимент и на други строителни материали повишават разходите всеки месец. А това може да означава, че много проекти за пътища няма да бъдат завършени.
Засега обаче оптимизмът не напуска руските банкери и инвеститори. Според Олег Панкратов, управляващ директор на инфраструктурното финансиране във ВТБ Европа в Лондон, това е най-вълнуващата програма за публично-частно партньорство в света.

Facebook logo
Бъдете с нас и във