Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Борисов пропусна старта на Южен поток

Дали случайно или не, премиерът Бойко Борисов не уважи поканата на руския президент Владимир Путин да присъства на официалния старт на строителството на газопровода Южен поток. Церемонията се проведе в петък (7 декември) в руския град Анапа, като специално за нея от Москва пристигна руският държавен глава.


От българска страна отговорността да представя правителството ни бе прехвърлена на министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова. Борисов може би има да си връща на Путин, след като се беше заканил, че България няма да подпише окончателното инвестиционно решение за Южен поток, ако той не пристигне в София за преговорите. Путин не дойде, но подписите за изграждането на тръбата все пак бяха положени. Изненадващо е обаче, че на първата заварка на газопровода не бе изпратен поне министърът на икономиката и енергетиката Делян Добрев, който водеше преговорите с руснаците. Също както и министър-председателят, той си беше в България - дори заедно в петък връчваха договори по оперативната програма Конкурентоспособност.


Колкото до самия проект, съмненията около него продължават да са много. Конкретно за нас не са изяснени ключови параметри - като например транзитните такси, осигуряването на финансиране за българския участък от тръбата и при каква лихва ще стане това.


Размерът на транзитните такси ще бъде определен допълнително, когато имаме конкретната цена за газопровода Южен поток, а не само ориентировъчната, обясни неотдавна Добрев. Той изрази увереност, че приходите от транзита ще са достатъчни, за да изплати с тях държавата своя дял от финансирането на съоръжението в рамките на 15 години.


Русия пуска един от най-спорните газови проекти -строежа на Южен поток, за който Газпром е готов да плати свръхвисока цена, съобщи Дойче веле. Според медията, ако в началото проектната му стойност е била 8.6 млрд. евро, то сега се назовава официално цена от 16 млрд. евро. Според експертите обаче тя може да стигне и 25 млрд. евро. Участъкът от Южен поток на българска територия пък ще струва 3.309 млрд. евро и ще е дълъг над 900 км с три компресорни и една приемна станции.


Специалистите твърдят също така, че нивото на консумация на синьо гориво в Европа намалява напоследък, а и расте конкуренцията между страните от Близкия изток и Азиатско-тихоокеанския регион в доставката на втечнен природен газ. Очаква се и САЩ съвсем скоро да започнат да изнасят синьо гориво през терминала си в Луизиана. Всичко това поставя въпроса дали планираният годишен капацитет от 63 млрд. куб. метра газ на Южен поток изобщо ще може да бъде запълнен?


nbsp;


nbsp;


nbsp;


nbsp;


nbsp;


nbsp;

Facebook logo
Бъдете с нас и във