Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Борисов хареса Сименс за железниците

Притиснат от очевидната липса на стратегически купувачи за поделението за товарни превози на Българските държавни железници, премиерът Бойко Борисов реши да вземе нещата в свои ръце. На среща с представители на асоциацията на германските индустриално-търговски камари, водена от председателя й Ханс Дрифтман, Борисов обясни, че страната ни дължи 300 млн. лв. на Германия по сделката за 50 електрически мотриси Дезиро, купени от Сименс през 2008-а, и този дълг може да бъде заменен срещу БДЖ Товарни превози.


Товарни превози са пуснати за приватизация и аз помолих да се разговаря със Сименс дали не биха се съгласили да вземат дружеството за сметка на този дълг. Затова ги каним да дойдат на търга и тези пари да се преоформят, заяви министър-председателят.


Поканата е малко странна, тъй като кредитор на БДЖ всъщност не е Сименс, а германската банка KfW, която отпусна 190 млн. евро за мотрисите. А и българско дружество едва ли е особено атрактивно за немците - независимо дали са банка или частна компания. Самият факт, че държавата ще прави втори опит да го продаде до края на годината, е достатъчно показателен. Както и обстоятелството, че преди дни Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол прекрати процедурата, тъй като в конкурса беше останала само никому неизвестната кипърска фирма Дует Реълуей България.


Вярно е, че Сименс е много близо до железниците - тя произвежда системи за автоматизация и управление, влакови композиции и осигурява поддръжката и резервните части за тях. Но както е посочено на интернет страницата й, основните перспективи за работа у нас не са да придобива дружество за товарни превози, а в областите електрозахранване на транспорта, осигурителни системи и модерен подвижен състав.


По всичко личи, че Борисов се опитва да даде глътка въздух на железниците, които висят и с много други заеми. За капак, от началото на юли финансовият министър Симеон Дянков спря държавната субсидия на дружеството заради необслужван заем от Световната банка. Това даде повод на изпълнителния директор на БДЖ Йордан Недев да заяви през седмицата, че не получава достатъчно подкрепа от правителство и намекна, че възнамерява да си подаде оставката.


Изглежда сме некадърни. Не се шегувам, наистина. Тази година е пълен кошмар, първото полугодие е изключително зле, служителите ни непрекъснато ни саботират, крадат като за последно под заплахата на масови уволнения, каза шефът на компанията.

Facebook logo
Бъдете с нас и във