Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БОРБАТА ЗА СЪЮЗ С АЛИТАЛИЯ СЕ ЗАСИЛВА

Италианската авиокомпания Алиталия (Alitalia), която почти фалира през септември, неочаквано се превърна в повод за нова френско-германска надпревара. Ер Франс-КЛМ (Air France-KLM) и Луфтханза (Lufthansa), които преди време се конкурираха с предложения да купят закъсалия превозвач, сега се опитват да си извоюват правото на съюз с него. При все че опитите на италианското правителство да го спаси от финансовия колапс непрекъснато се натъкват на нови препятствия.
Групата инвеститори, които купуват активи на Алиталия - CAI , ще имат срещи с представители първо на французите, а после и на германците. Дори Бритиш еъруейз (British Airways), която до неотдавна отричаше категорично да има интерес към италианското дружество, сега също обмисля варианта за търговски съюз.
Дълго време никой не искашеАлиталия, която след два неуспешни опита да се намери купувач стигна до ръба на банкрута. След това перспективите пред нея се подобриха благодарение на плана за финансовото й спасяване, подкрепен от правителството, в резултат на който тя трябва да стане свободно от дългове частно дружество. Основният проблем обаче е до каква степен то ще може да се съвземе от сътресенията, след като само през септември трафикът на пътници се сви с 28 процента.
Най-големият коз на компанията сега е, че никой не знае на какво е способна - коментират от консултантската фирма Арън аероспейс (Arran Aerospace). - В момента тя прилича на неотворен коледен подарък - отвътре може да се окаже празна или повредена, но има и вариант, при който да изиграе важна стратегическа роля в сектора.
Съдейки по публикации в италианските медии, Луфтханза е организирала тайна среща, за да лобира пред синдикатите в дружеството. В същото време пък от CAI вече били водили разговори с Ер Франс-КЛМ. Анализатори смятат, че германците имат предимство, след като спечелиха откритата подкрепа на италианския кабинет и на профсъюзите. Премиерът Берлускони не скри гнева си от неприемливите условия и ниската, според него, цена, която предложи Ер Франс.
И двете авиокомпании искат дял от италианския превозвач, за да заздравят позициите си на процъфтяващия италиански туристически пазар и да попречат на някой конкурент да я купи. Искат да са сигурни, че Алиталия няма да попадне в ръцете на съперник. Самата тя няма голяма стойност, но да не забравяме стратегическото й значение, обясняват специалисти. Целият ентусиазъм около евентуален съюз с Алиталия обаче може да се окаже прибързан заради отлаганията на спасителния план и появяващите се нови проблеми въпреки преодоляната съпротива на синдикатите. Планът предвижда CAI да купи по-новите самолети и летищните слотове на Алиталия и да ги слее с тези на частния италиански превозвач Еър уан (Air One). Ер Франс-КЛМ или Луфтханза може да купят 20-25% от Алиталия, а другите нейни активи ще са собственост на правителството. Осъществяването на схемата беше замислено за началото на ноември, но срокът няма да бъде спазен, тъй като CAI тепърва трябва да представи официална оферта за Алиталия. Надеждите са сделката да бъде сключена поне до средата на месеца - две седмици преди да свършат паричните запаси на превозвача. Ако нещата се отложат отново, ще му се наложи да търси нов заем, за да продължи да лети. Междувременно CAI продължава да чака одобрение от регулаторните органи, преди да подаде официално предложение, обяви представител на банката Интеза Санпаоло (Intesa Sanpaolo), която е една от 16-те инвеститора в консорциума. Офертата се бави и защото групата чака да получи летателен лиценз за новата авиокомпания. Нещо повече - след като неохотно се съгласиха да подкрепят плана на CAI, за да се избегне ликвидирането на националния превозвач, синдикатите отново започнаха да недоволстват. Според в. Република Европейската комисия би одобрила плана за поглъщане на Алиталия, но не и правителствен заем за 300 млн. евро.

Facebook logo
Бъдете с нас и във