Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БОРБАТА ЗА ПРЕДПЛАТЕНАТА КОМУНИКАЦИЯ ИЗКРИВЯВА ПАЗАРА

Мобилният оператор Глобул представи на 25 октомври новата си тарифа за потребителите на предплатената комуникация b-connect. Цената на разговор към всички национални мрежи вече ще е 39 стотинки за минута (без ДДС), а кратките текстови съобщения ще се таксуват по 18 стотинки. Ние създаваме модата на ниските цени в предплатената комуникация - заяви по този повод изпълнителният директор на Глобул Атанасиос Кацирубас. - Започнахме през миналата година с намаляване на тарифата, а сега се стремим да създадем нова модна линия с най-ниската цена на пазара.
Два дни по-късно от Мобилтел смъкнаха летвата още по-надолу. При новата тарифа Рrima Star за минута разговор от 31 октомври ще се плаща 33 стотинки (без ДДС), което е с 6 стотинки по-малко, отколкото при гръцкия оператор и почти наполовина по-ниско от стандартната тарифа на Мобилтел Prima Classic (65 ст. за минута без ДДС). За разлика от Глобул обаче, чиято тарифа важи към всички национални телекоми, атрактивната цена на първия GSM- оператор е в сила само за разговори в собствената му мрежа. При позвънявания към други оператори клиентите на Мобилтел ще заплащат 49 ст. за минута без ДДС.
Простата аритметика показва, че при новите стойности на предплатената услуга вече излиза доста по-изгодно да я ползваш, вместо да сключваш едногодишен договор. При него цената за минута разговор почти се изравнява с тази на предплатените пакети, но задължително се калкулира и месечната абонаментна такса. По този начин най-потърпевши от новата ценова политика на двата оператора са първите им клиенти, които са сключили договори с тях и не са се прехвърлили към някой от абонаментните им планове или предплатените комуникации. Сега абонатите на Глобул продължават да плащат за разговорите си към всички мрежи на цена 39 стотинки за минута (без ДДС) и ежемесечна такса от 14.45 лева. Единственото облекчение за тях през последните три години е въвеждането на програмата Лоялен клиент, по която ползват 5 на сто отстъпка от фактурата си, ако са изрядни платци. В същото време цените на картите с предварително зададени минути намаляха доста сериозно. През 2004-а тарифата за минута разговор падна с 25% - от 79 на 59 стотинки. Сега тя се сваля с още 34% до 39 стотинки. Ако прибавим и програмата Лоялен клиент, намалението може да достигне до 47 на сто, обясни Атанасиос Кацирубас.
При Мобилтел ситуацията е малко по-различна, тъй като разговорите вътре в мрежата му са на по-ниски цени. Ако прибавим и ориентираната към бизнес абонати ценова политика на оператора, както и различните видове тарифни планове, е почти невъзможно да се формира средна цена. Но и тук предплатената комуникация е на преден план. На нея очевидно ще разчита и третият GSM оператор - Вивател, след като обяви, че ще предложи за предплатените разговори цени, които са с 22% по-ниски от тези на останалите компании.
Безспорно всяка телекомуникационна фирма има право сама да определя тарифите си. Само че надпреварата за клиенти на предплатени карти деформира пазара. Днес около две трети от потребителите на мобилни телефони в България ползват Прима или b-connect и те определено не са сред най-платежоспособните. Едва ли сериозен бизнесмен например или човек, чиято работа зависи от мобилния му телефон, би си позволил лукса да прекъсне важен разговор само защото са му свършили минутите във ваучера. Поне това показва практиката в Западна Европа, където се залага най-вече на по-заможните потребители. У нас обаче се води надпревара за клиенти. И ако се съди по изявленията на сегашните играчи на пазара, то Мобилтел има 3.3 млн. абонати, а Глобул - 2.2 милиона. Тоест двете телекомуникационни компании се радват общо на 5.5 млн. абонати в страна с население доста под 8 млн. души. Интересно за какъв пазарен дял тогава ще се бори Вивател?
В действителност цитираните по-горе цифри са официална статистика, в която се включва и всеки закупен пакет за предплатена комуникация. А вече не са редки случаите едно лице да е собственик на 5-10 или 15 SIM-карти. Обяснението е просто - мобилните оператори пускат все по-примамливи подаръци, като се започне от дискове с песни и филми, мине се през слънчеви очила и плажни кърпи и се стигне до MP3 плейъри под формата на бонуси към закупената карта с определен брой минути.
Ако жестоката надпревара в сферата на предплатените комуникации продължи със същите темпове, съвсем скоро те значително ще изпреварят останалите услуги. Което пък доста се разминава с публично афишираните послания на операторите, че ще развиват равномерно всички видове услуги.

Facebook logo
Бъдете с нас и във