Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Бляскави обещания и потенциални съдебни дела за концесията на "Летище София"

Френско-германският консорциум "Соф кънект", която бе избран за концесионер на Летище "София", дава бляскави обещания за неговото развитие.

Във визията си за управлението на аеропорта обединението обяви, че планът за развитие се ръководи основно от пътническите терминали, които ще се разширяват на няколко етапа според нарастването на броя на пътниците. Това осигурява подходящ график на инвестициите и съответно - ограничено увеличаване на летищните такси, за да се стимулира последващ ръст на трафика.

През първата фаза ще бъдат преустроени Терминал 1 и Терминал 2, за да се подобри тяхната оперативна ефективност като фокусът ще е върху повишаването на удовлетвореността на пътниците. Консорциумът ще реновира Терминал 1 и ще модернизира Терминал 2. Проверката за сигурност и паспортният контрол за международните полети ще бъдат засилени допълнително.

Терминал 2 не само ще увеличи капацитета си. Освен модернизацията на съоръженията за обслужване на пътниците на Терминал 2, търговската зона също ще бъде разширена с нови магазини, както и обособени места за хранене.

До 2022-ра ключовите инвестиции, които ще бъдат забелязани от потребителите, ще са новото конфигуриране на Терминал 1 и Терминал 2 (в т.ч. ръкавите за качване в самолета) и новият паркинг за автомобили.

Първата фаза включва серия от технически инвестиции, като например във водоснабдителното съоръжение, пречиствателната станция за отпадни води, системата за наблюдение на диги по бреговете на река Искър.

Ще бъдат направени инвестиции и в летищното оборудване и инфраструктура, които ще подобрят значително оперативната ефективност на летище София. Те включват преустройство на обозначителната система на перона на Терминал 1, противопожарна станция с чисто ново учебно съоръжение, обновяване на съоръженията за поддръжка.

Планът предвижда до 2030-а да бъде изграден новият Терминал 3. Това ще е основният фокус за този период и ще се осъществи наред с извеждането от експлоатация на Терминал 1. Под въпрос обаче остава кога избраният концесионер ще започне да действа, след като още не е сключил концесионен договор с държавата?

Междувременно, както "Банкеръ" писа, четири компании, участвали в процедурата за 35-годишната концесия на "Летище София", внесоха жалби срещу избора на "Соф Кънект" за победител в надпреварата. В последния ден за излагане на претенции пред Комисията за защита на конкуренцията жалби заведоха "Фрапорт България" и консорциумът "ССБ София Еърпорт". Преди това своите аргументи срещу решението на транспортното министерство изложиха консорциумът между Aeroports de Paris и турската TAV, както и обединението, водено от британския оператор Manchester Airport Group. 

Досега КЗК не се е произнесла по нито една от жалбите. Твърде вероятно е някой измежду конкурентите на "Соф Кънект" да се обърне и към Върховния административен съд. В такъв случай магистратите следва да разгледат жалбите в срок от един месец. 

Добре известно е, че в консорциума победител участват фондът Meridiam с 99% дял и австрийската строителна компания "Щрабаг" с 1 процент. За управител бе избран операторът на летището в Мюнхен "Флугхафен Мюнхен". Обединението предложи годишно концесионно плащане в размер на 24.542 млн. евро и 608 млн. евро инвестиции за срока на концесията. Стратегията на му предвижда увеличаване на пътниците до 8.8 млн. до 2022 година. Нагласите са пътниците на софийския аеропорт да нараснат до 2030-а на 12.3 милиона.

Летището в Мюнхен е второто най-натоварено в Германия след това във Франкфурт. От своя страна базираният в Париж Meridiam обединява 7 фонда и управлява активи за над 7 млрд. долара. В момента работи по 71 проекта, включително мостове, жп трасета и други. Портфолиото му поставя акцент върху сектори като енергетика, транспорт и околна среда. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във