Банкеръ Weekly

Кризите вадят хора и бизнеси от зоната на комфорт, но дават и възможности

Бизнесът с имоти не спря, а се трансформира

Бизнесът с недвижими имоти бе сред първите, които усетиха натиска  на епидемията. Кризата причини спад в броя на обявите за продажба, наемателите се надигнаха и поискаха  предоговаряне на условията, при които ползват имотите и  помещенията. Макар и да не е спряла съвсем работата  на повечето от строителните обекти, тя е в намален обем заради предприетите  мерки за опазване на здравето на работниците.

 

Такива ефекти констатират в  анализите си не само агенциите за недвижими имоти, това отбелязват  и  дружествата със специална инвестиционна цел, които покриват много широк периметър от различен тип  обекти -  жилищни,  търговски,  офиси, и ваканционни селища.
Разпространението на КОВИД-19 повлия и промени бизнесмодела на компаниите, както и  поведението на потребителите. А влиянието върху фирмите от сектора на недвижимите имоти се подсилва и от очерталата се отдавна криза в туризма, изразяваща се и в  анулирането на заявени почивки,

с напускане на наематели

подсилени и от  неяснотите около началото на летния сезон.

Вече има информация и за разваляне на договори, за  напускане на наематели. От "ФеърПлей Пропъртис" АДСИЦ съобщиха, че на 18 май са били предупредени от "ФеърПлей Пропъртис Мениджмънт" ЕООД за прекратяване на договора за наемане на "Св. Иван Рилски - Хотел и Апартамент" в Банско.

Причината била  "обективна невъзможност да посрещат и да обслужват клиенти на хотела след въведените противоепидемични мерки, съответно да изпълняват задълженията си към "ФеърПлей Пропъртис" АДСИЦ, в т.ч. и да плащат наемна цена за неработещ обект".  Двете дружества са част от групата на "Феърплей Интернешънъл" АД.

"Не е ясно дали ще има скоро лекарство за коронавируса, но самата пандемия се прояви като  лекарство за пазара на недвижими имоти и накара всички играчи - строители, банки, собственици и купувачи, да се замислят", коментира Полина Стайкова, изпълнителният директор на Bulgarian Properties.

Строителите да внимават с ценообразуването

и с проектирането на новите си обекти, препоръчват  експертите. Вярно е, че изискванията на клиентите вече са по-големи - те са по-добре запознати с използваните материали и знаят какво да търсят за себе си и за семейството. Растат и цените на материалите растат,, както и разходите за привличане и заплащане на труда на строителите. Но големият интерес, оформил се в предишните години като че ли насочи  стръмно нагоре кривата на цените.

Новото строителство привлича клиенти със спестявания, които се възползват от възможностите за гъвкаво плащане на вноските, допълват от АДРЕС недвижими имоти. Поради това започнатите  проекти  се изпълняват. Все пак фирмите имат кредити за усвояване и погасяване, както и договори за приключване и предаване на обектите. Но дали и как ще започне изграждането на нови, все още е рано да се прогнозира. Това ще зависи и от активизирането на икономическата активност в страната и в света, разбира се. Без разхлабване на противоепидемичните мерки и отваряне на веригите за доставки на суровини и стоки, фирмите ще останат затворени, а потребителите няма да имат пари и стимул да харчат.

Собствениците също ще трябва да преосмислят ,  своите искания - доколко адекватни са техните очаквания и на каква цена продават своите имоти. И за да имат успех ще трябва да станат по-гъвкави и по - склонни към преговори. Всеки иска да спечели от продажбата на своя актив, но именно липсата на връзка с действителността (нормално ли е софийската улица "Витоша" да е сред най-скъпите търговски улици в света?!) е причината толкова много апартаменти и магазини в градовете да стоят празни. И въпреки това строителството не спира.

Факт, който заслужава внимание  е, че малко над една трета от покупките за периода на извънредното положение са реализирани при  около  10% по-ниска от офертната цена. Основен катализатор за това са купувачите, които в момента са по-адаптивни от продавачите, твърди  Гергана Тенекеджиева, изпълнителен директор на АДРЕС Недвижими имоти. По думите ѝ, спадът на  цените в сегашната ситуация е неминуем, но колко и докога - на този етап не може да се прогнозира..

В периода на извънредното положение се наблюдават

промени и в профила на клиентите

на пазара на жилища. Прави впечатление, че хората над 50-годишна възраст са изместили  купувачите на първо жилище от позицията на най-активни клиенти. Това отбелязват в свой анализ хората от АДРЕС недвижими имоти за времето от 13 март до 13 май. Голяма част от младите семейства или т.нар. милениъли, търсят да придобият собствен имот за живеене, но повечето от тях естествено не разполагат със сериозни спестявания. Затова засега заемат изчаквателна позиция, докато добият повече яснота за професионалното си бъдеще и за финансовата си стабилност. "В същото време, хората над 50 години вече са преживели обезценяване на парите и  повече или по-малко знаят,  че всяка финансова криза е съпроводена с подобни последствия. Затова те бързат да вложат парите си в имот", казва  Тенекеджиева. Те инвестират свободните си средства, следейки имотът да бъде с високо качество.

Банките са важна част от уравнението,

тъй като те могат да ускоряват или забавят развитието на пазара на недвижими имоти. Може би е добре да имат по-високи изисквания към своите кредитополучатели.  Макар и по-консервативни, банките продължават да кредитират покупката на жилище. При отпускането на заем значение имат основно секторът, в който работи купувачът, както и качеството на имота", сочат работещите на този пазар.

Извънредното положение дава своето отражение и върху наемите. В резултат от освобождаването на жилища от студенти, хора, завърнали се по родните си места и имоти, отдавани чрез Airbnb, броят на наемодателите расте. Заедно с отлива на наематели, това провокира спад и на офертните цени - с около 10%, но само за малка част от обявите. През последните няколко години бюджетът на наемателите не се е променил, а наемните цени, в резултат на  активното търсене, растяха. Сега ножицата между двете страни се отваря още повече. За да отговорят на променящата се ситуация и да поддържат заетост в имотите си, собствениците трябва да бъдат по-адаптивни и гъвкави, предупреждават експертите.

Възстановяването на пазара няма да е лесно и бързо. Технологиите също слагат свой отпечатък - вече и може и онлайн да се правят огледи на имоти. И отново се стига до проблема с  "напасването" в поведението на играчите на пазара, за което е необходимо време. Според Полина Стойкова от Bulgarian Properties все пак не се е наложило да спират бизнеса, а само да го трансформират и развитието през тази година просто ще е десет месеца вместо дванадесет.

Към момента се отчита сериозен ръст на интереса на българите към къщи на село, както и към ваканционни имоти в морските и по планинските курорти.Желанието на хората да са  до  зелено, на открито, на собствено пространство и да не зависят от хотелски резервации, прави работещите в  бранша  оптимисти за развитието на ваканционния сегмент от имотния пазар, в който има богат избор от имоти, а и цените се приближават към портфейла на клиентите.

Facebook logo
Бъдете с нас и във