Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Битката срещу пакета "Мобилност" продължава

България ще защитава правата на превозвачите на всички нива. През седмицата стана ясно, че връщането на камионите в страната на регистрацията и почивката на водачите са двата спорни въпроса от пакет "Мобилност", по които бе постигнато съгласие между Европейската комисия, Европейския парламент и Съветът на ЕС. Премиерът Бойко Борисов заяви, че страната ни обмисля заедно с други държави членки завеждането на колективно дело в Съда на ЕС. 

"Ние в момента сме се съсредоточили в "зелената сделка" с едната ръка, а с другата хиляди тежкотоварни машини и ще ги пуснеме да пътуват нагоре-надолу по Европа. Шофьорите им - ще кажат със самолети или с автомобили -  но това пак ще натовари самите транспортни артерии и въздуха. Пак са вредни емисии! Въобще, дискусията по тази тема нито е приключила, нито ние ще дадем да приключи. И затова ще заведем дело", каза премиерът. 

Росен Желязков пък настоя за позицияна „Зелените“ по Пакета за Мобилност I, които от една страна подкрепят пакета, с който няма да се постигне декарбонизация на Европа, а карбонизиране.  Според него сме свидетели на парадокс, в който се обсъжда инициативата „Зелена сделка“, за ограничаване на въглеродните емисии и борба с климатичните промени, Председателството на Съвета на ЕС и докладчици в ЕП в постигнатите предварителни договорености налагат текстове, които ще доведат до повишаване нивото на вредни емисии от камионите.

„Връщането на превозното средство в държавата по установяване на точно определена честота не е нито социална, нито пропорционална мярка, което ясно сочи, че първоначално заложените амбиции в Пакета за Мобилност I не са постигнати. Цели региони в ЕС ще бъдат на практика откъснати, ако бъде прието изискването камионите да се връщат в държавите по установяване. С решението ще се ограничи достъпът на транспортните превозвачи от периферните държави до Единния вътрешен пазар“, каза министър Росен Желязков. 

Оказва се, според министъра, че подобряването на условията на труд на водачите и подобряването на пътната безопасност са последните елементи, които са били взети под внимание при постигането на договореностите. Това се потвърждава от задължението превозните средства да се връщат на 8 седмици, а водачите да се връщат на 4 седмици в държавата по установяване на фирмите или в държавата по адресна регистрация, като все още не е ясно дали е прието предложението на единомислещите държави, водачите сами да избират къде да прекарват почивката си. Министърът подчерта, че с последните текстове на водачите се забранява ползването на 45 часовата седмична почивка в кабините на камионите, като е прието предложението на ЕК за изграждане на охраняеми паркинги със съответните условия за почивка на водачите.

„При всяко положение, липсата на пропорционалност, засяга всички държави от периферията на Европа. Независимо дали е от западната, източната, балтийската или южната периферия на континента. По отношение на нашата позиция, ние сме заявили намерение за това, че ще търсим Съда на ЕС, за да защити интересите на периферните държави членки. Напълно ясно е, че това са непропорционални и дори дискриминационни текстове“, категоричен е Росен Желязков.

Facebook logo
Бъдете с нас и във