Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Бирените компании залагат на нулев еко отпечатък на индустрията

Браншовите сдружения очертаха основните тенденции в развитието на хранителната промишленост и най-актуалните иновативни производствени практики за по-здравословно хранене, отговорно информиране на потребителите и опазване на околната среда. Влаганите от бизнеса усилия за по-устойчиво бъдеще с по-силни връзки между храната, хората и планетата бяха подкрепени с редица примери за добри практики и резултати, които предизвикаха интересна дискусия.

Именно тенденциите в развитието на хранителната индустрия и опазването на околната среда бяха в центъра на вниманието на дискусионен форум по време на международните изложения FoodTech 2020 и АГРА 2020 в Пловдив. Събитието е част от инициативата, провеждана под мотото "Бизнесът информира - потребителят избира".

В презентацията на Съюза на пивоварите, изпълнителният директор на сдружението Ивана Радомирова специално подчерта силната динамика в развитието на бирената категория и ролята на прозрачните комуникации в тези процеси както на национално, така и на европейско ниво.

В България вече се произвеждат над 150 марки и видове пиво, а на пазара се предлагат стотици бири от цял свят. Тук са някои от най-големите световни производители. Проучванията показват, че всеки втори българин пие бира поне веднъж седмично, а през последните години консумацията се стабилизира около 75 литра на човек. Около 60% от тези консуматори определят пивото като подходящото за тях питие, а 44% считат, че при умерена консумация пенливата напитка може да е част от здравословния начин на живот.

Интересът на потребителите към категорията обаче изисква още по-висока степен на прозрачност и отговорност в комуникациите на производителите. "В тази връзка българските пивовари сме едни от първенците в ЕС по доброволно етикетиране на всички бири със списък на съставките и енергийната стойност", коментира Радомирова.

Зелена енергия, нулев въглероден отпечатък, нулеви отпадни води, нулеви нерециклируеми отпадъци от опаковки - това е заложено за периода 2025-2030 година.

Като стъпка в тази посока, в периода между 2015 и 2019-а са направени еко инвестиции за над 35 млн. лева у нас.

Зелените иновации са насочени за оптимизиране на ресурсите в посока на намаляване на: средния разход на техническата вода и на средния разход на ел. енергия. Предвижда се намаляване на потреблението на природен газ на база произведена продукция - с 10-15%, в сравнение с 2014 година.

Еко амбициите на бирените компании включват изграждане на биоанаеробни инсталации за третиране и пречистване на отпадните води, намаляване теглото на опаковките (като целта е 100% рециклируеми материали), ежегодно снижаване на дела на продажбите в РЕТ бутилки - с 12% в сравнение с 2015 г., както и оползотворяване на органичните отпадъци от пивопроизводството.

В плановете на производителите е използване на биоразградими материали за бирените опаковки.

 

Знаете ли, че:

 

-Рециклираните ежегодно бирени PET бутилки спестяват електроенергия, ползвана от 1700 български  домакинства за две години;

-Рециклирането на 10 тона бирени кенчета спестява енергия, необходима за нуждите на почти 400 000 домакинства за една година;

-Оползотворяваните ежегодно около 3400 тона бирени стъклени бутилки спестяват емисии от 1100 тона въглероден двуокис. Една рециклирана стъклена бутилка спестява енергия за 4 часа осветление с 60W крушка;

-Спестяваните ежегодно от пивоварните близо 200 тона хартия предотвратяват изсичането на 2600 дървета;

-80 000 тона бирена каша годишно се ползват за храна на животните.

Facebook logo
Бъдете с нас и във