Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Билетните автомати на БДЖ дочакаха редовно правителство

S 250 b0fea5dd de91 408b a5a6 97cdf0060753

На 10 ноември 2021 г. се навърши точно една година от срока, в който 30 поръчани от „БДЖ – Пътнически превози“ билетни автомата трябваше да заработят по най-натоварените жп гари на страната, както и на някои метростанции в София. Почти 13 месеца по-късно нито един от тези автомати не работи, което накара „БАНКЕРЪ" за трети път да провери кой и защо размотава обществената поръчка за тяхната доставка.

 

„По-добре късно отколкото никога…“. Този рефрен от добре известна стара песен явно продължава да "озвучава" началническите кабинети и коридори в „БДЖ – Пътнически превози“ (БДЖ-ПП), когато стане дума за разписанията на влаковете и за изпълнението на по-важните обществени поръчки.

На 19 февруари 2021 г. „БАНКЕРЪ“ публикува първото проучване за проблемите около доставката на 30 нови автомата за продажба на билети. То бе озаглавено „И билетните автомати на БДЖ ли чакат… изборите?“, защото се оказа, че три месеца след "крайния срок" за изпълнение на обществената поръчка, по гарите са монтирани

само 18 автомата и нито един от тях не работи!

Четири месеца по-късно - на 15 юни, публикувахме второто проучване по темата. То бе озаглавено подобаващо - „Билетните автомати на БДЖ също чакат… редовен кабинет“, но за съжаление пак се оказахме прави - до вторите предсрочни парламентарни избори за годината никой не се престраши и не направи нещо по въпроса.

Днес - на крачка от подписването на коалиционно споразумение за съставяне на постоянно правителство с мандата на "Продължаваме промяната" - решихме отново да проверим докъде е стигнала епопеята с новите билетни автомати. Ей тъй - от едното любопитство само, защото отдавна ни е ясно, че на "БДЖ - Пътнически превози" изобщо не им пука вози ли се някой в купетата, купува ли си билети или разчита да не бъде хванат. Причината е известна:

над 80% от приходите на ЕАД-то - общо 299 млн. лв.

идват от държавния бюджет под формата на субсидия, а не от търговска дейност.

Обществената поръчка е обявена на 30 януари 2020 година. Прогнозната стойност е 595 200 лв., а процедурата е спечелена от „Клубфербанд - ИТА“ ООД с оферта от 429 750 лева.

Договорът между БДЖ-ПП и фирмата изпълнител е сключен на 10 юли 2020 година. Според него 30-те билетни автомата трябва да бъдат изработени, тествани, доставени и монтирани за срок от 4 месеца, т.е. до 10 ноември 2020 година.

И наистина, чудото се случва, но... само донякъде. В смисъл такъв, че автоматите са произведени, тествани и доставени от „Клубфербанд - ИТА“ ООД, но до ден днешен - 13 месеца по-късно – нито един от тях не работи! Нищо, че са платени на 100 процента, както се казва на чиновнически жаргон.

Логичен отговор на въпроса "Защо?" все още няма, а и никой не се опитва да си го изсмуче от пръстите, т.е. да съчини нещо, което поне малко от малко да звучи правдоподобно. А си заслужава, тъй като ситуацията е парадоксална в две посоки. Първо - държавата е платила всичко до стотинка, а

фирмата е изпълнила поръчката като по учебник.

И второ - по време на пандемия, автоматите за билети са един от много малкото варианти за опазване и на пътниците, и на служителите. Още повече, че тези автомати работят с безконтактни банкови карти, а не с пари в брой. Все пак - за обществен транспорт говорим, нали?

Е, само говорим. Защото в края на четвъртата COVID вълна и в началото на петата - заради южноафриканския ОМИКРОН - тези автомати продължават да стърчат по гарите като паметници на глупостта и да служат на пътниците единствено като повод за подигравки с... кого ли не.

По информация от БДЖ-ПП, към края на ноември 2021 г. са монтирани общо 25 билетни автомата. без автомати остават само две от предварително "набелязаните" гари - в Пловдив (защото концесионерът е поискал ненормално висока цена за "услугата) и в Стара Загора (защото след приключилия основен ремонт гарата все още е без Акт 16).

Останалите автомати в най-скоро време трябва да бъдат поставени на три метростанции - "Искърско шосе", "Горна баня" и на Централна гара - след дълго чакане столичните общинари най-сетне се поразмърдали малко и издали заветното разрешение за "операцията".

Коя обаче остава основната причина едногодишното протакане? Отговорът се крие в старата българска поговорка „Много баби – хилаво бебе!“

Оказа се, че едната „баба“ – БДЖ-ПП, е обявила обществена поръчка и избрала изпълнител. Втората "баба" – фирмата „Клубфербанд - ИТА“ ООД си е свършила работата и е доставила машините. Третата "баба" обаче продължава да се прави на разсеяна. Става дума за

държавната компания „Информационно обслужване“ АД,

която има договор с БДЖ-ПП за съживяване на автоматите, т.е. за разработване и внедряване на софтуера за продажбата на жп билетите.  

„Според Закона за електронното управление разработчик на всички електронни системи в държавата е „Информационно обслужване“ АД“ – обясниха за „Банкеръ“ от централния офис на БДЖ-ПП. „А освен четирите избора, които се проведоха през тази година, на дружеството му се наложи и да разработва системата за издаването на зелени сертификати, както и допълнителните доработки за не, а също и други системи в сферата на здравеопазването. Ние като държавно дружество пък  гледаме да не досаждаме на колегите, за да не им пречим“ - коментираха от БДЖ-ПП.

От централния офис на жп превозвача обаче все пак уточниха, че разработването на софтуера вече е на финалната права, но... да не бързаме да се радваме. Защото, както винаги в подобни случаи, класическото "Но..." никога не идва само: след като бъде инсталиран в автоматите, софтуерът на "Информационно обслужване"

ще трябва да бъде сертифициран от НАП и Института по метрология

като нов канал за продажби на билети.

Успоредно с това в БДЖ-ПП работели и по внедряването на новата система за продажба на билети във влака от преносимо устройство с малък принтер.

„Надяваме до Нова година да успеем да пуснем в експлоатация поне един билетоиздаващ автомат – този на Централна гара, София“ – обясниха от БДЖ-ПП и допълниха, че останалите, както и системата за продажба на билети във влаковете, ще заработят през първите месеци на 2022 година. 

Дано, за да не се налага да правим нова проверка...

Белчо Цанев

Facebook logo
Бъдете с нас и във