Банкеръ Daily

Управление и бизнес

"Биг Брадър" в учебната кола не е гаранция за добри шофьори

До 25 юни автошколите трябваше да представят в транспортното министерство своите предложения за промени в нормативната  уредба, засягаща обучението на кандидат-шофьорите. За това се договориха преди няколко дни транспортният министър Георги Тодоров и ръководството на Националния съвет на Съюза на центровете по автомото подготовка. Крайната обща цел е намаляване на катастрофите и жертвите по пътищата.

 

Истината се ражда в спора, а за да има спор е нужен диалог. Тази стара истина припомниха транспортният министър Георги Тодоров и членовете на Националния съвет на Съюза на центровете по автомото подготовка на среща, състояла се на 21 юни. Проведена по покана на служебния министър, тя си беше почти историческо събитие след

прекъснатия преди около година диалог

между автошколите и ведомството.

По време на срещата са обсъдени множество спорни въпроси по предложените промени в Наредба № 37 за условията и реда за обучение на кандидатите за водачи. Обсъдено е и изменение на текстове от вече влезлите в сила от 14 май 2021 г. промени в Наредба № 38 за провеждането на изпитите на кандидат-шофьорите и на Методиката за провеждане на изпитите. В знак на добра воля и желание за продължаване на по-нататъшния диалог, след срещата инструкторите отмениха протестната готовност, обявена точно заради това - влизането в сила на промените в Наредба № 37 да бъде стопирано. 

На аудиенцията при министър Тодоров всички са се обединили около идеята да бъде намерено най-доброто решение за повишаване на качеството на обучение на бъдещите шофьори като гаранция за безопасно движение по пътищата. Повече от похвално, но проблемът е, че представителите на различните автошколи предлагат различни начини за постигане на тази благородна цел.

Най-напред трябва да отбележим, че служебният

министър Георги Тодоров наследи проблема

от ексминистър Росен Желязков. Именно по негово време бяха предложени тъй страстно оспорваните промени в Наредба № 37, в Наредба № 38 и в методиката към нея. Те са подготвени от ръководството на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България (АКАБ) и са подкрепени както от бившия зам.-министър на транспорта Ангел Попов, така и от шефовете на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (ИААА) .

Някои от предлаганите промени в Наредба № 37 предвиждат увеличаване на броя на часовете за практическо обучение на автомобила, както и внедряване на електронна система за постоянен контрол на това обучение.

"Поръчан и

разработен е специален софтуер,

за който са платени немалко пари, чрез който още при влизането си в учебния автомобил инструкторът и кандидат-водачът трябва да се легитимират чрез своите мобилни телефони. За целта и двамата трябва да имат поне смартфони  - софтуерът е недостъпен за обикновените телефони. Ако кандидатът притежава обикновен телефон – просто няма да може да кара курс за шофьор. Ако обаче има и курсът започне, в часовете по кормуване аз и обучаемите можем да бъдем следени в реално време", обясни преподавател в автошкола.

Според него и много негови колеги, чак от такова стриктно "воайорство" няма никакъв смисъл, защото е важно не как те обучават курсистите, а на какво са ги научили. А председателят на Съюза на преподавателите по автомото подготовка Йонко Иванов е категоричен -

подобно следене нарушава човешките права.

А качеството на обучението се доказва по време на практическите изпити, за което си има отделна Наредба № 38 и методика за нейното прилагане.

Всъщност, след като "Автомобилната администрация" няма капацитет да следи в реално време какво се случва във всички учебни коли, дали просто не става дума за едни пари? Които или държавата трябва да похарчи в полза на чиновниците от агенцията, или собствениците на автошколи да похарчат в името на поредната бюрократична прищявка? Ами... простичко е: първо - да дадем едни пари на една фирма за създаването на софтуера, и второ – да хвърлим още малко прах в очите на обществото, че всичко при обучението ще бъде прозрачно и обективно.

Пълна измама!

Практическият ефект от въвеждането на тези промени в Наредба № 37 ще е оскъпяването на курсовете за кандидат-водачи с над 300 лв., изчисли собственик на автошкола.

Всъщност, цялата истина лъсва веднага дори при повърхностен прочит на промените в споменатата Наредба № 38 и в Методиката за провеждане на изпитите, влезли в сила на 14 май 2021 година.

Най-скандалната от тях е записана в т. 2.3.2.9 на методиката: „Изпитът се прекратява при повторна намеса на комисията, когато действията на кандидата са опасни за другите участници в движението и при допускане на ПТП“ (б.а. – пътно-транспортно произшествие). Какво означава това ли? Според старият текст комисията прекратяваше изпита още при първото по-сериозно нарушение на кандидат-водача, докато сега ще чака той да направи второ такова!

Защо, ако кандидат-шофьорът не успее да убие човек от първи опит,

да му се дава втора възможност да стори това, както се казваше в един стар виц на Шкумбата?

Другите две безумия обаче са си направо... покани за корупция. След като бъде скъсан за тежкото нарушение по време на практическия изпит, кандидат-водачът има право да поиска втори изпит пред тричленна комисия. Ако и тя го скъса, след последните изменения на Наредба № 38 въпросният курсист вече има право да се жалва директно пред изпълнителния директор на ИА „Автомобилна администрация“. Тоест - независимо от негативните оценки на двата практически изпита,

шефът на агенцията може еднолично да реши проблема

дори на човек, който не знае къде е ляво и къде е дясно?

На всичкото отгоре, изпитите вече трябва да се провеждат по едни и същи маршрути. Какво значи това? Че курсистът ще бъде обучаван само и единствено на тези маршрути и, дето се казва – ще ги научи така, че да кара по тях със завързани очи? Това дали е изпит? И така ли се удостоверява способност да караш автомобил по улица, магистрала или междуселски път, без значение дали е лято или зима, дали е сухо, кално или замръзнало?

С тези и други мотиви, част от ръководствата на автошколите се изправят както срещу предлаганите промени в Наредба № 37, така и срещу някои от влезлите вече изменения в Наредба № 38 и Методиката към нея. Затова едно от предложенията, които те ще изпратят до 25 юни, е

ремонтът на Наредба №37 да бъде спрян,

а влезлите в сила изменения на Наредба № 38 да бъдат подложени на ревизия и оценка.

И още:

- да бъде увеличен административният капацитет на ИААА така, че да няма недостиг на комисии и за явяване на изпити да се чака месеци наред;

- да бъдат актуализират листовките с изпитни въпроси, защото много от отговорите в тях не са съобразени с отдавна влезли в сила изменения на европейското и българското законодателство;

- да бъде сформира междуведомствена комисия, която да стартира изваждането на автошколите изпод шарката на транспортното ведомство и прехвърлянето им към Министерството на образованието и науката.

Със сигурност може да се каже, че решаването на всичките тези въпроси ще остане за бъдещия редовен кабинет, когато и да се сформира той.

Белчо Цанев

Facebook logo
Бъдете с нас и във