Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БИ ТИ ВИ Е ТЕЛЕВИЗИЯТА НА СПЕСТОВНИЦИТЕ

Борбата между електронните медии за интереса на зрителите в страната става все по-яростна. И заедно с това - състезанието между новинарските екипи, тъй като телевизионните новинарски емисии са сред най-гледаните програми. Затова не е случайно, че шефовете на телевизионните канали сравнително често правят промени в програмните схеми и сменят началния час и времетраенето на информационните си блокове.
В началото на 2006 г. Би Ти Ви увеличи продължителността на централните си новини и промени началния им час, като ги раздели на две части - от света и от България. Според международното изследване TGI, което у нас се прави от агенцията за пазарни проучвания Маркет Тест, и след промяната Би Ти Ви новините остава емисията с най-висок рейтинг сред аудиторията измежду новинарските предавания. Целенасочено тя се следи от 61% от зрителите, въпреки че в голяма част от времето на гърба й вървят и централният информационен блок Календар на Нова телевизия, както и новините на няколко частни канала. На второ място по зрителски интерес се нарежда емисията на държавната БНТ По света и у нас с 45%, следвана от Календар - с 27 процента. Според Маркет Тест причината новините по Канал 1 да са с толкова висок рейтинг е, че по време на тяхното излъчване няма нито една друга новинарска телевизионна емисия.
В изследването TGI се получават отговори на над 280 въпроса от различни сфери на бита и деловия живот. Чрез тях агенцията е направила обобщения за връзката между хората, специално избиращи да гледат централните новини, и тяхното отношение към парите, мотивацията им, навиците им за пазаруване и др. Според демографските показатели в аудиторията на централните новини на трите национални канали не се наблюдава значима разлика. Тя личи едва когато се наставят детайлите - социален живот и статус, отношение към парите и към възможностите за финансиране, мотивираност да се постига по-висок стандарт на живот и т.н.
По отношението си към парите зрителите на По света и нас и на Новините на Би Ти Ви имат сходни профили, показва изследването. Двете новинарски емисии се конкурират за вниманието на един и същи тип хора, докато в сравнение с тях аудиторията на Календар показва направо противоположно отношение към финансите. Към ден днешен зрителите на По света и у нас харчат парите си по-внимателно, отколкото преди. Те твърдят, че отговарят на твърдението: аз съм много добър в управлението на пари. За аудиторията на БНТ е важно да си добре осигурен за всичко. С финансовите въпроси в домакинството са оставили да се занимава някой друг член от него. Според хората, които предпочитат По света и у нас, финансовата осигуреност след пенсиониране не е тяхно задължение. В същото време те не са съгласни с твърдението, че закупуването на ценни книжа и акции е прекалено рисково.
Аудиторията на Новините на Би Ти Ви не обича да живее в дългове и споделя философията, че ако човек иска да притежава нещо, той трябва да спести, за да си го купи. Хората, които специално избират да гледат тези новини, също предпочитат да предадат управлението на семейните финанси на друг член от домакинството. Стремежът им е да са осигурени за всички случаи в живота. Те не се определят като добри в управлението на финансите си, но са спестовни и нямат склонност да харчат, без да мислят. Също като почитателите на По света и у нас не смятат, че ценните книжа и акции са рисково начинание. По правило след пенсионирането финансовата отговорност престава да е тяхна грижа, като в същото време те продължават да имат проблеми с управлението на парите.
Специално избралите да гледат Календар в момента управляват парите си по-добре, отколкото преди. Не се определят като добри спестовници и са склонни да харчат, без да се замислят. Според тях инвестицията в ценни книжа и акции е прекалено рисково начинание. Приемат безрезервно твърдението, че финансовата сигурност е тяхна лична отговорност. Нямат нищо против да живеят с дългове и не са съгласни да спестяват, ако искат да притежават нещо. Предпочитат да не оставят финансовите отговорности на друг член от домакинството. Те не са съгласни с твърдението, че е изключително важно да си добре осигурен за всички изненади в живота.
Младите хора до 24 години не проявяват почти никакъв интерес към новинарските емисии, показват данните от наблюдението. Аудиторията на новините на Би Ти Ви и на Нова е сравнително балансирана по възраст, докато от По света и у нас се интересуват преди всичко хора над 45 години. Живеещите в Югозападна България и София проявяват по-голям интерес към Календар в сравнение с другите региони на страната. По отношение на образованието, доходите и социалния си статус зрителите, избрали да гледат новините на Нова, са предимно с висше образование, висок доход и по-висок социален статус от средния за страната.


Календар По света и у нас НовинитеИзбирам това предаване специално 26.7% 44.9% 61.3%
Гледам, защото някой друг го харесва 6.5% 8.6% 5.9%
Гледам, когато няма нищо по-добро 10.4% 9.8% 5.4%
Не гледам това предаване 43.1% 25.6% 17.2%
Не отговорили 13.2% 11.1% 10.2%
База: градско население на възраст 15-69 години

Facebook logo
Бъдете с нас и във