Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Безумието да се обединява АЕЦ с ТЕЦ

ТЕЦ "Марица-изток 2"

Липсата на управленски умения и компетенции в сегашното правителство все повече се набиват на очи. Конкретно в сферата на енергетиката тези липси са факт от години - въпреки добрите опити на министър Теменужка Петкова да изкара държавните компании от финансовото блато, в което са затънали. За да тушират напрежението в сектора, този път управляващите обмислят поредното безумие - обединението на АЕЦ "Козлодуй" с... ТЕЦ "Марица-изток 2". Както е казал народът: "Нерде Ямбол, нерде Стамбул" и сега - къде с усмивка, къде с уплах, енергийните експерти очакват да видят дали наистина у нас ще се появи нов енергиен Франкенщайн.

Пръв за странната идея заговори лидерът на АБВ Румен Петков, окачествявайки я като безумна. За нейното съществуване обаче потвърди председателят на енергийната комисия в парламента и бивш министър Делян Добрев. Нещо повече, според него предложението не е лишено от логика, защото една такава операция би стабилизирала финансово закъсалия ТЕЦ "Марица-изток 2". Добрев смята също така, че обединяването на дублиращите се отдели и дирекции би намалило и разходите за персонал.

Само че дотук свършват ползите от едно евентуално обединение на двете държавни централи. Едва ли на мениджърите в "Козлодуй" ще се хареса печалбата на АЕЦ-а да отива за спасяването на въглищната ТЕЦ, независимо колко важна е тя за енергийната система на страната. Те едва ли ще се изкажат лошо за подобно решение на " специалистите" от София, защото не искат да загубят ръководните си длъжности. Но за всички трябва да е ясно, че такова обединение ще изсмуче наличните свободни средства на Първа атомна и може да компрометира сигурността й.

Следващият абсурден момент произтича от "Втория енергиен либерализационен пакет“ на Европейския съюз, който България е одобрила и вече внедрява в нашата енергетика, донякъде с нежелание. Това европейско изискване цели разделяне на производствени мощности с оглед последваща либерализация на пазара, ефективност и конкурентоспособност. Е, кой от посочените принципи ще бъде спазен при обединяването на АЕЦ-а и "Марица-изток 2"?

Третият важен момент е, че точно тези две централи са единствените големи производители на ток, продаван на енергийната борса у нас. Подобно обединение на производители и еднакви цени означава монопол и КЗК и бизнесът със сигурност не биха го одобрили. Абсурдно е изобщо да връщаш енергийния пазар с години назад и да разрушиш създадените с толкова мъки пазарни условия.

Отделна тема е реакцията на ЕС, който може да осъди страната ни за нарушения във функционирането на енергийния пазар. Така че чиновниците в енергийното ведомство трябва хубаво да преценят дали такива сливания ще донесат повече ползи за данъкоплатеца и енергетиката като цяло или обратно. Отговорът май е ясен и дано в министерството надделее здравият  разум.

Функцията на БЕХ

Още при създаването си Българският енергиен холдинг имаше една основна функция и тя беше по-умело да управлява финансовите потоци в сектора. Така и стана -  чрез счетоводни операции от печелившите дружества се прехвърлят средства към закъсалите. Парите се дават под формата на заеми, които тепърва ще има да се връщат. По този начин само за десетилетие работа БЕХ раздаде кредити за близо 3 млрд. лв. на НЕК, "Булгаргаз" и "Топлофикация София". А кога и как ще си върне обратно раздаденото  е малко трудно да се каже. При новите управленски подходи накрая може да се обединят и "Булгартрансгаз" с "Топлофикация София" - тогава всички спокойно ще си работят на загуба и да му мислят потребителите.

Има ли решение на казуса?

Има, но то е тежко за консуматорите на електроенергия и ужасяващо за управляващите - поскъпване на тока и реформи. Именно тези две неща обаче всячески се опитва да избегне властта. Реформите са важни, за да може енергийните компании да работят на конкурентен принцип при либерализиран пазар не само в страната, а и в региона. Който мениджър не успее да накара фирмата си да работи адекватно спрямо новата система, то мястото му не е там. И ако проблемът продължи с години, явно самата компания няма да оцелее в условията на свободен пазар. Такъв пример вече виждаме с НЕК, която се поддържа на командно дишане с финансовите инжекции на БЕХ. За съжаление в същата посока е тръгнала и ТЕЦ "Марица-изток 2".

Въпросът е, че при тази критична инфраструктура нещата не са "просто бизнес", а имат и социален ефект върху цели райони на държавата. Затова трудно ще бъде взето решението да се затворят старите въглищни централи и да се оставят хиляди хора без препитание, но все в някой момент и това ще трябва да се случи. Трудно ще им е и на потребителите да приемат, че токът и занапред ще поскъпва. Но всички останали мерки са палиативни и само отлагат неминуемия изход от ситуацията. Въпреки това управляващите в София си пазят местенцата и на този етап предпочитат да откриват топлата вода...

Другите предложения

Създадената в момента работна група за спасяването на ТЕЦ "Марица-изток 2"  към енергийното министерство все пак предлага и други варианти  освен сливането с печелившата АЕЦ.

Единият е въглищната централа да започне да получава пари от Фонда за сигурност на електронергийната система. Там в момента влизат средствата от продажбата на свободните квоти вредни емисии. Отделно, всички производители на ток, заедно с ЕСО и "Булгартрансгаз", внасят в него по 5% от приходите си. Целта е да се покрият големите разходи на НЕК за изкупуване на скъпия ток от ВЕИ централите, когенерациите и топлофикациите. За полугодието във фонда са събрани малко над 287 млн. лв. от продажбата на квоти вредни емисии. Очакванията са приходите да станат два пъти по-големи до края на година заради високите цени на тези квоти. Направо скандално обаче звучи с парите от производството на чиста, беземисионна енергия да се дотира производство на въглищна ТЕЦ, която силно замърсява.

Запознати с предложенията на работната група обясниха пред в. "БАНКЕРЪ", че се обсъжда и в сметките за ток да има отделен ред за субсидиране на "Марица-изток 2". Тоест  да се увеличат сметките на всички. На този принцип сега работи схемата "задължения към обществото". Но за да бъде приета новата компонента, ще е необходимо, първо, да бъде одобрена от Европейската комисия и да се включи в законодателството ни. Накрая КЕВР ще трябва да реши с колко пари ще се раздели всеки български гражданин, за да спаси въглищната ТЕЦ. Само че подобна мярка ще отнеме маса време, а ликвидната криза в централата вилнее сега. Отделно и бизнесът, и хората трудно ще се съгласят да отделят още средства за спасяването на това предприятие, при положение  че сега плащат за оцеляването на НЕК, без там да има никакви наченки на реформи.

Важно е да си припомни и че именно ТЕЦ "Марица-изток 2" се отказа от сигурни приходи по линия на студения резерв, след като отхвърли със странни аргументи заявката на Електроенергийния системен оператор. Така  вместо нея пари за предоставянето на студен резерв ще вземе ТЕЦ "Варна", придобита неотдавна от Ахмед Доган.

Краят на въглищата наближава

Колкото и да се правят на разсеяни нашите управници, времето за въглищните централи е силно ограничено и повечето български ТЕЦ-ове ще бъдат затворени по настояване на Европа. Днес дишаме най-мръсния въздух и въпреки това всячески се опитваме да запазим тези производства. Централите в района на "Марица-изток" поискаха дерогация от Евросъюза, но екоминистерството вече няколко месеца мълчи по темата. Новите изисквания влизат в сила от 2020 г. и ако не се получи отсрочка, ще има спиране на мощности. Другият начин е да се инвестират колосални суми, но малко наши централи имат подобна финансова възможност. Специално при ТЕЦ "Марица-изток 2" е безумно дори да се помисли за такива вложения. Пък и никой у нас не обсъжда доколко е рентабилно да се инвестира в очистващи съоръжения - всички са вперили поглед в МОСВ в очакване на споменатата отсрочка.

Междувременно проблемите се задълбочават.

Пламен Симеонов

Facebook logo
Бъдете с нас и във