Банкеръ Weekly

Общинският приватизационен фонд

Бездънна торба за изтръскване

Специализираният общински приватизационен фонд отчете, че постъпленията от приватизационна дейност на територията на Столичната община през 2012-а са нараснали с 2.28 пъти в сравнение с предишната година. Общите приходи на фонда са 13 124 962.34 лева. През 2011-а приходите от раздържавяването на активи на Столичната община са били 4 674 955.46 лв., докато през 2012-а в касата на кметството са постъпили 10 662 519.09 лева. Това сочи отчетът за дейността на фонда, който заместник-кметът по финансовите въпроси Дончо Барбалов представи на заседанието на общинския съвет в четвъртък (28 март). Според документа годишната програма на фонда е преизпълнена значително - със завидните 120.5 на сто. Въпреки тежката финансова криза и сериозно намалялото търсене на недвижими имоти, с които фондът търгува.


Не са добре обаче нещата с обслужването на заемите, които фондът е отпуснал на различни общински дружества, а и на бюджета на Столичната община (след гласуване в общинския съвет).


Такъв е случаят с общинското дружество Лозана ЕАД , което дължи 115 010 лв., но поради лошото си финансово състояние не може да плати дълга си. Фондът е опитал да си върне парите, като е обявил за продан един от имотите на закъсалата фирма (в кв. Обеля), но за него така и не се е намерил мераклия.


Подобна е ситуацията с обслужването на кредита, отпуснат от фонда на друго едно затъващо от години общинско дружество - охранителната компания Егида. Там са натрупани задължения за близо 2 млн. лв., а при сегашното трагично състояние на фирмата не е трудно да се предскаже, че тези пари едва ли ще се върнат в касата на фонда...


При тази ситуация


още по-трудна мисията ще бъде

да си прибере парите от отдавна приватизираната общинска фирма Авторемонт (през 1999-а), която също дължи на фонда над 200 000 лева. Както можем да се досетим, тя отдавна е обявена в ликвидация, а имотите й в Гара Искър са скоропостижно продадени. С други думи, няма обезпечения за прибиране.


Още по-любопитна е историята около три доста сериозни кредита, които фондът е отпуснал за бюджета на Столичната община, които май са минали в графата който ял, ял....


На практика


по две от трите солидни финансови инжекции, погасявания... няма

През октомври 2009-а общинският съвет задължава фонда да отпусне на общината заем в размер на 5 млн. лв. за дейности, свързани с управлението на отпадъците. Оказва се, че според решението на общинския съвет средствата е трябвало да бъдат възстановени в касата му до края на същата година (решение №615 от 1 октомври, 2009), но и до този момент 4 400 000 лв. от дълга продължават да висят без каквото и да било движение.


Идентична е ситуацията и с друг кредит в размер на 4 457 000 лв., който е бил даден още в далечната 2005-а на автомобилните депа Земляне и Малашевци за газификация на автобусите и на гаражите. До този момент неизплатените задължения са в размер на 2 412 720 лева. На този фон друг дълг - за 1 499 172.11 лв., по заем за внедряването на автоматизирана система за таксуване на пътниците в столичния градски транспорт (т.нар. тикет система) си е направо минимален. Първоначално (през 2005-а) общинарите са искали да похарчат 4.7 млн. лв. за тази цел, но през 2007-а са редуцирали харчовете до 1.5 млн. лева. А внимателният прочит на протоколите от заседанията на общинския съвет сочи, че срокът за неговото погасяване вече изтича.


Така или иначе, от доклада става ясно, че от бюджета на Столичната община


приватизационният фонд има да си прибира 7 311 892.11 лв.

В същото време от документа става ясно, че разходите на фонда също не са за подценяване. Според отчета към края на миналата година те са възлизали на 12 804 208.11 лева. Но все пак в сравнение с предишната, когато са наближавали 20 млн. лв., те са значително намалени.


Това обаче едва ли е кой знае какво постижение, при положение че през тази година се очаква стойността на неразплатените задължения да надмине 15 млн. лева. Над 10 млн. е предвидено да отидат в районните администрации, а около 4.5 млн. лв. ще бъдат изхарчени за обезпечаване на капиталовата програма на Столичната община. В същото време, според разчетите в програмата, за 2013 очакваните приходи са за 13 994 900 лева. От тях 10 694 800 лв. се очаква да дойдат от приватизационна дейност. С други думи, и през тази година дупката между постъпленията и предвидените разходи ще продължава да расте...


Наскоро пък стана ясно, че въпреки призива за затягане на коланите, ръководството на фонда си е раздало добри хонорари за свършената работа през миналата година. Това всъщност едва ли е новина и бе огласена от опозицията в градския парламент.


Близо половин милион са си разделили 12-те общинари

които са натоварени да надзирават работата на този вид структури. И това е станало независимо от обещанията за промени още преди година, които така и не се случиха. Най-вече запазен е начинът на формиране на възнагражденията на общинските съветници, назначавани като членове в надзорния съвет на Столичната общинска агенция по приватизация, в Съвета за управление на Специализирания общински приватизационен фонд и в Общинския гаранционен фонд за малки и средни предприятия.


Единствените изгорели от демонстрираните добри намерения на кмета Йорданка Фандъкова за икономии се оказват представителите на администрацията на Столичната община. В това число влизат заместник-кметовете, които участват в управлението на структурите. От ноември миналата година те наистина не получават допълнителни средства за дейността си. Проблемът е, че възнагражденията за членовете продължават да са 350% над средната заплата на щатните служители в съответната агенция или фонд. В Столичната общинска агенция по приватизация тези хонорари са си останали на същото ниво, както и през 2011-а, а именно 700 лева.


От отчета на столичната агенция по приватизация става ясно, че за хонорари на надзорния съвет са дадени общо 459 168 лв. срещу 393 041 лв. за 2011 година. Общо в трите структури през 2011-а пък са раздадени близо 600 хил. лв. във вид на хонорари. Сега сумата едва ли ще бъде по-различна. Ангажираните с надзираването на агенцията и на двата фонда са общо 30 души - съветници, заместник-кметове и представители на администрацията.


В надзорния съвет на приватизационната агенция участват девет общински съветници - петима от ГЕРБ, от БСП - трима, и един представител на ДСБ . Разпределението става на квотен принцип и се гласува от общинския съвет по предложение на политическите сили. Отделно има и трима представители на общината, които от ноември вече не получават пари за участието си.


nbsp;


nbsp;


nbsp;


nbsp;

Facebook logo
Бъдете с нас и във