Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Без винетки по Северната тангента

"Ако е било лесно, комунистите да са го направили", каза Борисов за пътното строителство след първото съвещание на кабинета за 2019-а.
S 250 ddaecb0d 4e52 4283 a933 041eaa9d9cb4

Преминаването през Северната скоростна тангента край София остава безплатно. Това стана ясно след първото заседание на правителството през новата година.

Първоначалните идеи отсечката да бъде включена в магистрала "Европа" и шофьорите да преминават през нея само с винетен стикер доведоха до "предпразничен" спор между Столичната община и Агенция "Пътна инфраструктура". Местната власт се противопостави на тези планове, изтъквайки, че решението е несправедливо, ще върне трафика в централната част на града и ще доведе до сериозно замърсяване на въздуха. До последно от пътната агенция пък защитаваха позицията, че Северната скоростна тангента никога не е планирана като градски булевард.

Точка на дебатите сложи премиерът Бойко Борисов, който привика регионалния министър Петя Аврамова, шефа на АПИ Светослав Глосов и други министри на съвещание в Министерския съвет.

"Независимо от логиката, независимо от принципа, че който кара повече, плаща повече, независимо от това, че едно е да чистиш и поддържаш две платна, какъвто беше по времето на социализма и управлението на БСП околовръстният път - това беше много скоро - друго е да поддържаш 12 платна. Благодарение на това, че приходните агенции, службите, прокуратурата работиха много добре през миналата година, имаме рекордни приходи в бюджета. Смисълът на това да правим Южна дъга, Северна тангента, Западна дъга и какво ли още не, е бил винаги в услуга на гражданите - да пътуват по-бързо, по-безопасно и по-лесно", заяви министър-председателят на 2 януари. Той обясни, че щом преминаването по Южната дъга на Околовръстното остава безплатно, това ще важи и за Северната тангента. Борисов изтъкна също, че е разпоредил на регионалното ведомство и на пътната агенция "да променят плановете си и да отчитат винетната система, както досега". 

Проблеми обаче има и с новата система за продажба на електронни винетки. Граждани се оплакаха, че не могат да закупят електронен стикер, купили са два за един автомобил или не са успели да потвърдят преминаването си от хартиена към електронна винетка. От АПИ не отрекоха, че са възможни грешки, тъй като системата е нова. 

Електронните винетки влязоха в сила от 1 януари. Само в този ден са продадени над 5 хил. броя за около 380 хил. лева. Те могат да се купят чрез терминал за самотаксуване, мобилното приложение, интернет страницата bgtoll.bg или чрез разпространителската мрежа. Цените остават непроменени - за леките коли годишната струва 97 лв., тримесечната - 54 лв., месечната - 30 лв., а седмичната - 15 лева.

От лятото следва да заработи и тол системата за товарни автомобили над 3.5 тона. Очаква се в скоро време да бъдат разгледани тарифите за плащане. Министър Петя Аврамова каза преди дни, че варианти за тарифи и за обхвата на тол системата ще бъдат предложени от експерти на Световната банка, след което ще има обществено обсъждане и нотификация пред Европейската комисия. 

Предстои изготвянето и нова подробна карта, която ще указва пътищата, за които ще са необходими винетки и платена тол такса.

Facebook logo
Бъдете с нас и във