Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Без опозиция за създаването на държавни бензиностанции

Комисията по енергетика прие на първо четене законопроекта за създаването на "Държавна петролна компания", която ще оперира и мрежа от 100 бензиностанции. Идеята на правителството не срещна отпор от опозицията в лицето на БСП, ДПС и "Воля".

Предвижда се чрез "Държавна петролна компания" да се стопанисват и данъчни складове, в които да се съхранява горивото от държавния резерв, но вместимост да се осигурява и за частните търговци на горива. 

Аргументът на правителството за тази идея е, че ще се подобри конкуренцията на пазара на горива в страната и ще бъде в полза и на крайните потребители, защото ще се увеличи броят на данъчните складове в сектора на горивата.

Икономическият министър, който ще бъде и принципал на държавната компания е категоричен, че със 100 бензиностанции държавата няма да е основен играч, но на тези бензиностанции хората ще могат да виждат една реално получена стойност на горивата. Според него държавата не опитва да измести голям играч.

Караниколов изрази мнение, че за веригата от бензиностанции, които държавата планира да изгради, няма да се ползват пари от бюджета. Идеята е изграждането на мрежата да се финансира от търговско дружество, в което "Държавната петролна компания" ще е основен, но не и единствен акционер. Караниколов поясни, че за изграждането на бензиностанциите ще се взимат кредити и заеми и ще се търсят партньорства.

"В Закона за публичните предприятия е предвидено да се създават търговски дружества. И дори да не е 100 процента държавно, то ще е търговско", поясни неотдавна министърът на икономиката. 

Повечето експерти обаче опонират, че ролята на държавата на този пазар трябва да бъде сведена само до регулация. За пример се дават резултатите на други държавни структури, като БДЖ, пощите, топлофикациите и държавните ВиК дружества.

Първите оценки на икономисти са, че изграждането на тези бензиностанции ще струва около 500 млн. лева.

Експертите са убедени, че завръщането на държавата в изцяло частен сектор е нов етап от държавния капитализъм. Тази теза се подхранва и от създаването на държавен "ВиК Холдинг" с капитал от 1 млрд. лв., както и отпуснатите милиарди за строителството на магистрала "Хемус" от държавната фирма "Автомагистрали". 

Facebook logo
Бъдете с нас и във