Банкеръ Daily

Управление и бизнес

БДЖ увисна между прокуратурата и съда

Обществени поръчки на „БДЖ – Пътнически превози“ (БДЖ-ПП) увиснаха между прокуратурата и съда и засега изглежда, че още дълго ще висят. В края на предпоследния си работен ден - петък, 10 декември, бившият министър на транспорта Христо Алексиев публично обяви, че е изпратил в прокуратурата два одитни доклада на големи обществени поръчки, сключени от БДЖ-ПП за поддръжка на мотриси и за модернизация на вагони. От едната от фирмите изпълнителки пък веднага заявиха, че завеждат дело срещу министъра в съда.

 

„Заради съмнения за фалшификация и измама договорът, сключен със завода в Дряново за ремонт на 15 пътнически вагона, е пратен в прокуратурата - заяви в последните часове на предпоследния си работен ден (петък, 10 декември) транспортният министър Христо Алексиев. - Според одитната проверка не е ясно как е определена цената за ремонт на един вагон, която е много висока, ремонтът е възложен без процедура и без документация. Ощетяването на държавата е много сериозно. Открити са много нарушения, както и фалшификация на документи!“

„Всичко в тази информация, е невярно – коментира за „БАНКЕРЪ“ Валери Димитров, изпълнителен директор на „Вагонен завод - Интерком“ в Дряново. - Три одита ни правиха, три пъти събираха документи. Въпреки това и досега към нас никой не се е обърнал с абсолютно никаква забележка. Ако някой има някакви претенции - ние сме насреща. Но така всеки да говори каквото си иска - не става! Затова

решихме да си търсим правата в съда.

А Вас Ви каня на 29 декември в завода, за да видите първия модернизиран вагон.

Да, проблеми имаме, не ги крием, като основният е, че сме много малък проект и фирмите доставчици се чудят как да ни вместят между големите си поръчки. Но всичко вече е доставено, можете да го видите и снимате. А и ние сме доволни, че тези големи доставчици ни търпят и дори не ни увеличиха много цените. Първият рециклиран вагон ще бъде предаден на БДЖ-ПП в началото на новата година, датата тепърва ще уточним, но във всеки случай ще спазим договора“, обобщи той.

Обществена поръчка е за „модернизация“ на 15 пътнически вагона на обща стойност 26.697 млн. лв. без ДДС. Самата процедура е проведена напълно законно, но твърде скоростно за нашите стандарти: публикувана е на 9 април, документите за участие са подадени до 19 април, а договорът с изпълнителя е подписан на 22 април. Тоест - цялата галимация отнема само две календарни седмици! След което БДЖ-ПП чинно превежда на изпълнителя и договорения аванс - 6.941 млн. лева. („БАНКЕРЪ“ подробно запозна своите читатели с проекта в две обширни статии, включително и след посещение в самия завод в Дряново, публикувани в началото на юли и август, които могат да бъдат прочетени тук и тук.)

Прав ли е Христо Алексиев в обвиненията си и

дали те ще бъдат отхвърлени в съда

– едва ли ще разберем скоро. Опитът показва, че подобни спорове се точат с години, а когато приключат (ако изобщо приключат) – вече никой не се вълнува от тях.

Ние, като мислещи българи и данъкоплатци обаче се питаме следното: двама служебни министри на транспорта – Христо Алексиев и предшественикът му Георги Тодоров провериха тази и още няколко други скъпи обществени поръчки на БДЖ-ПП, след това публично обявиха сключените договори за твърде съмнителни, а накрая... уволниха шефовете на „Холдинг БДЖ“ Григори Григоров и Никола Василев. Докато "умните глави" в БДЖ-ПП, съчинили и организирали ощетяването на бюджета чрез въпросните златни обществени поръчки, продължават да си ходят на работа сякаш нищо не е било. 

Същите въпроси, разбира се отнасят и към проточилата се като народна песен обществена поръчка на БДЖ-ПП за 5-годишната техническа поддръжка на мотрисите „Сименс Дезиро“. Този одитен доклад също е бил изпратен от ексминистър Христо Алексиев в прокуратурата.

Поръчката е обявена на 6 януари 2017 г., т.е. след един месец ще празнува петия си рожден ден. Тя е за ремонт и поддръжка на 24 електрически и 22 дизелови мотриси. След двегодишно разтакаване - обжалване в КЗК, дела във ВАС и т.н., процедурата е спечелена от базираната в Букурещ „Алстом транспорт“ С.А.“. Договорът - 

на обща стойност 137 млн. лв. без ДДС,

е подписан на 17 декември 2019 г. и оттогава... почти нищо и половина.

„На 4 октомври присъствах на вкарването на първата мотриса за основен ремонт. По договор и приет график този ремонт трябваше да бъде завършен до 4 декември. Дадох известно време отсрочка и сега (10 декември – бел. авт.) идвам отново, за да проверя какво е свършено. Два месеца по-късно установявам, че ремонтите не са изпълнени дори на 50%“. Разпоредил съм на БДЖ да наложат неустойки и ще проверя дали това е изпълнено“, коментира бившият министър на транспорта Христо Алексиев.

„БАНКЕРЪ“ се свърза с фирмата „Ен Ер Консултинг“ ЕООД, която се занимава с подбор, наемане и обучение на кадри за „Алстом“ специално за изпълнението на тази поръчка. Според Емил Лечев, мениджър в  „Ен Ер Консултинг“, заради пандемията в „Алстом“ са преценили, че не е добре да командироват персонал от Румъния и решили да търсят български кадри за проекта.

Първата електрическа мотриса „Сименс Дезиро“ вече е ремонтирана и в навечерието на Коледа ще бъде предадена на БДЖ-ПП. Изпълнени са ремонтни дейности по общо 544 позиции, съгласно предписанията на „Сименс“, в които бил вложени над 2900 работни часа. Основно са рециклирани вратите и климатиците, проверена е и електрическата инсталация.

Мотрисата не е пребоядисвана, но са заличени всички графити. Салонът е почистен, а седалките изпрани и ремонтирани. По спирачките нищо не е сменяно, тъй като се забавили частите от германския доставчик Knorr. Поради това с БДЖ-ПП се договорили след време мотрисата да влезе в отново депото за ремонт на спирачната система.

Това е. И тъй като две от петте години на договора изтекоха, „Алстом“ и „Ен Ер Консултинг“ ще трябва да обновят всичките мотриси само за три години.

Ще следим и информираме читателите както за поддръжката на мотрисите, така и какво мисли прокуратурата по изпратените одитни доклади.

Белчо Цанев

Facebook logo
Бъдете с нас и във