Банкеръ Daily

Управление и бизнес

БДЖ нехае за отдавна платените 30 билетни автомати

S 250 27f21d25 3e76 4794 952b 3cfee55787c5
S 250 e1fb3911 3643 47c8 b97d c72be7626312

„БДЖ – Пътнически превози“ категорично нехае за отдавна поръчаните и изплатени 30 новопроизведени автомата за издаване на билети. Това става ясно от официално писмо, изпратено от „Информационно обслужване“ АД.

„По повод Вашата статия - „Сагата с билетните автомати на БДЖ продължава“, публикувана в брой 27 от 6 юли 2022 г на в. „Банкеръ“, уточняваме следното:

Във връзка с многобройни запитвания от страна на „БДЖ-Пътнически превози“ ЕООД и на база дългогодишните партньорски взаимоотношения, „Информационно обслужване АД“ изготви техническа спецификация и разработи дизайн на софтуер за продажби на билети чрез автомати за продажба на хартиени превозни документи (вендинг машини). Той дава възможност

за отдалечено закупуване на билети

извън ЖП гарите и бюра за продажба.

Разработеният софтуер отговаря на всички технически изисквания на „БДЖ-Пътнически превози“ и предоставя възможност за продажба на билети с опция за запазване на седящи и спални места във всяко направление, зареждане на карта за пътуване, проверка на валидност на картите и сервизно меню.

За да бъде извършено внедряването на софтуера в закупените от „БДЖ-Пътнически превози“ ЕООД  30 броя нови автомати за продажба на хартиени превозни документи, е необходимо той да бъде сертифициран от междуведомствена комисия на Национална агенция по приходите (НАП) и Българския институт по метрология (БИМ).

„Информационно обслужване“  АД има готовност по всяко едно време да предостави изработения софтуер за изпитания от НАП и БИМ и да пристъпи към конфигуриране на машините. Важно е да се отбележи, че до този момент обаче не сме получавали искане от „БДЖ-Пътнически превози“ ЕООД за тестване на системата.

Бихме желали да напомним, че „Информационно обслужване“ АД разработи и пусна в експлоатация през декември 2017 г. централизирана система за издаване и резервация на билети в реално време. Общият брой на издадените превозни документи през нея до момента е над 25 млн. билета, а общият брой на генерираните абонаментни карти достигна 373 000. Системата дава възможност за закупуване на билети и през сайта на компанията на адрес https://bileti.bdz.bg. До този момент са продадени общо над 205 000 онлайн билета. Системата е внедрена в 99 гари и бюра в страната и обхваща всички ЖП маршрути и над 600 влака.“

Това е текстът на цялото писмо, изпратено от „Информационно обслужване“ АД.

И какво излиза? Че БДЖ-ПП обявява обществена поръчка на 30 януари 2020 г. за доставка на 30 нови билетни автомата и избира изпълнител. Този изпълнител спазва заложения в договора срок и доставя автоматите преди година и половина. След порядъчно забавяне БДЖ-ПП му изплаща почти цялата дължима сума на автоматите по обществената поръчка, чиято обща стойност е 429 750 лв., но...

не прави нищо, за да ги пусне в експлоатация.

Така вече повече от година и половина, откакто са произведени и монтирани по гарите, въпросните билетни автомати все още не работят. Обясненията до края на 2021 г. бяха, че „Информационно обслужване“ АД е много ангажирано със софтуерното обслужване както на изборните кампании, така и с въвеждането на зелен сертификат, електронни рецепти и пр. А изведнъж, с това официално писмо лъсна истината, че въпреки тази голяма ангажираност, компютърните експерти са разработили и специализирания софтуер за 30-те билетни автомати. Само че в БДЖ-ПП вече дори не се сещат за тях!

Не е ли странно – най-меко казано – да поръчаш, получиш и платиш нещо, а да се откажеш да го използваш? Като тук говорим не за частна фирма, а за държавен жп превозвач, който получава над 80% от приходите си - над 300 млн. лв. годишно - от бюджета под формата на държавни субсидии?

И всичкото това се случва, въпреки 7-месечните непрекъснати кадрови рокади в БДЖ, извършени от министъра в оставка Николай Събев. Как го беше казал народът - залудо работи, залудо не стой!

Белчо Цанев

Facebook logo
Бъдете с нас и във