Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БДЖ наема 10 стари локомотива, вместо да си купи 5 нови

При тлъсти субсидии годишно ръководството харчи парите както то намери за добре

Две плюс две винаги трябва да бъде равно на четири, сочи елементарната аритметика. Явно обаче тя не важи за ръководството на „БДЖ – Пътнически превози“, според което е по-добре човек да е гузен наемател на вехти возила, отколкото да е горд собственик на чисто нови машини. 

В края на април 2020 г. „БДЖ - Пътнически превози“ сключи договор с ДЗЗД „Сименс Трон” за доставка на 10 нови локомотива Siemens Smartron за общо 55.545 млн. лева без ДДС. Според мнозина експерти постигнатата цена от 5.55 млн. лева на локомотив може да се определи като „твърде изгодна“. Вярно е, че БДЖ купува бюджетната серия от  локомотиви на Siemens - именно Smartron, а не флагмана Vectron, който е далеч по-мощен, по-бърз и усъвършенстван, но е и доста по-скъп. Но  пак според клуба на всезнаещите специалисти и моделът Smartron е добър за България. Още повече, че преди БДЖ и други български жп компании, като пловдивската PIMK Rail, вече си закупиха от същия модел машини.

И още нещо изключително важно: 

БДЖ успя да договори сравнително къси срокове за доставка – само 10 месеца за първия локомотив (т.е. – до края на февруари 2021 г.) и общо 13 месеца (до края на май) - за останалите девет.

Дотук добре. Но именно на този фон

напълно абсурдно изглежда

друга обществена поръчка на „БДЖ - Пътнически превози“ – за наемане на 5 магистрални електрически локомотива с опция за добавка към тях на още 5 за срок от две години и с възможност за удължаване с още една. Процедурата беше обявена на 3 април и е на обща стойност 25.7 млн. лева за всичките 10 машини, което ще важи за целия срок от 3 години. До крайния срок - 18 май, заявления за участие в нея подадоха пет фирми, от които тръжната комисия отстрани две. А до останалите трима кандидати изпрати покани да подадат първоначални оферти. Този срок изтече на 17 юли.

Поканените са словашката компания S Rail Lease s.r.o., германската ELL Germany GmbH и българската „Юбекс - България“. Коя от тях ще спечели – ще стане ясно най-рано след месец. Но не това е важното. По-съществен е въпросът за цената, на която ще бъдат наети 10-те локомотива – 25.7 млн. лв. за три години. Формално погледнато, това е почти половината сума, за която БДЖ ще придобие 10 чисто нови съвременни локомотива Siemens Smartron и чийто срок на експлоатация със съответната поддръжка е поне 40 години. Тук пак възниква  въпрос : Защо железниците не поръчаха с тези пари още 5 нови локомотива, които ще притежават и експлоатират 40 години, а искат да похарчат 25.7 млн. лева за  да наемат  машини само за три години?

Отговорът на ръководството на БДЖ  звучи логично - защото компанията изпитва

въпиюща нужда за локомотиви.

Точно поради липсата им всеки ден закъсняват десетки пътнически влакове, а нерядко се отменя пътуването и на няколко композиции.

Но пък на следващия въпрос: „А защо толкова късно бяха обявени обществените поръчки, при положение, че сегашното ръководство управлява от декември 2018-та?“ – адекватен отговор няма.

БДЖ вече нае (при това заедно с машинистите) три локомотива, серия ЕА 3000, произведени в Дания по разработка на Siemens, от регистрираната у нас компания „Ди Би Карго България“. Наемът им е 1855 лв. на ден, без да се брои цената за удължено работно време на локомотивната бригада, която е по 34 лв. на час. А срокът за наемане е  6 месеца с опция за двукратно продължаване с по 6 месеца, т.е. всичко 18 месеца. Общата стойност на втория и третия локомотив (които бяха наети в различно време от първия) е 1.620 млн. лева. Преизчислено за всичките 18 месеца, това прави средно по 1473 лв. на локомотив на календарен ден.

Изчислявайки по същия начин средният наем на 10-те локомотива, които БДЖ ще наеме през следващите месеци, се получава по 2336 лв. средно на локомотив на календарен ден, което е с 57% повече! Не е ли странна такава разлика в наемите само 2-3 месеца по-късно?

В този ред на мисли

внимание заслужава още нещо:

БДЖ разполага с предостатъчно амортизирани локомотиви и може да им направи капитален ремонт, за да удължи живота им поне с 20 години. Пътническият жп превозвач вече сключи договори за капитален ремонт на свои машини „Шкода“, серии 44 и 45, с чешкото Обединение „Рейл Сървисис” и със словашката компания „Жос Врутки” А.С. Контрактът със словаците, например, е за ремонт на 10 локомотива на обща стойност 16.531 млн. лв. – по 1.65 млн. на локомотив. При положение, че те ще се върнат у нас като нови, то тази цена също изглежда далеч по-изгодна, отколкото наемането на 10 локомотива на такава неоправдано висока цена.

Така идва ред и на неприятните заключения. А те са, че когато една държавна компания като „БДЖ - Пътнически превози“ всяка година получава като субсидии 175 млн. лв., за да разкарва насам-натам празните си влакове, плюс още 39 млн. лв. капитален трансфер, за да ремонтира и обновява подвижния си състав, а собствените й приходи са едва 25% от общите, то явно нейното ръководство не знае цената на парите и ги харчи, както то намери за добре! Всичко останало е далече от финансовата логика!

Бисер Липов

Facebook logo
Бъдете с нас и във