Банкеръ Daily

Управление и бизнес

БДЖ набързо нареди харчове за половин милиард лева

Ръководството на Българските държавни железници използва последните няколко месеца, за да обяви търгове и да подпише договори на обща стойност около половин милиард лева. Всички те се записват като част от  общия план за подобряване на условията за превоз на пътници и стратегическо развитие на държавните железници, включващ обновяване на съществуващия парк и закупуване на нов подвижен състав, като по този начин  дружеството ще отговори на предизвикателствата в съвременните конкурентни условия. 

Най-голямата обществена поръчка е и най-скорошната. Само преди броени дни бе обявен търг за закупуването на най-малко 16 новопроизведени електрически мотрисни влакове. Машините са предназначени за обслужване на бързи (интерсити) влакове за пътувания над 3 часа, по основните железопътни линии на България.

Прогнозната стойност на процедурата е 246.78 млн. лева без ДДС. Техническите изисквания са мотрисите да бъдат 4 или 5-секционни с повишен комфорт за пътниците, секции с първа, втора класа и места за трудноподвижни лица и детски колички, видеонаблюдение, WI-FI и възможност за кетъринг зона. Експлоатационната им скорост се изисква да е 160 км/ч, като параметрите са съобразени, както с моментното състояние на железопътната инфраструктура, така и с програмата за инвестиции и развитие на ДП "Национална компания железопътна инфраструктура". Основни критерии на поръчката са покупната цена на мотрисите, както и стойността на тяхната поддръжка и разходите за превоз на единица пътник. Поръчката ще се проведе на два етапа - заявление за участие и подаване на технически и ценови оферти.

Малко преди Коледните празници БДЖ сключи договор за ремонт и поддръжка на 46 електрически и дизелови мотриси "Сименс". Контрактът между железниците и фирмата е "Алстом транспорт С.А." е за следващите пет години,а стойността му е 137 млн. лева.

През първите 6 месеца след подписване на договора ще бъде извършена подготовка за осъществяване на планираните ремонти. След това ще започне възстановяването на няколко мотриси, които отдавна са спрени от експлоатация поради изключително тежкото им състояние. Уверенията са, че рехабилитацията на 46-те мотриси ще позволи тяхната безпроблемна експлоатация в следващите десет години. Техният ремонт е част от програмата на БДЖ за решаване на многобройните проблеми на държавни превозвач с недостига на машини в техническа изправност и постоянно развалящите се локомотиви.

В средата на декември 2019 г. бе обявено също така, че четири големи компании - производители на подвижен жп състав са подали заявление за участие в процедурата за доставка на нови локомотиви. Това са "Бомбардие транспортейшън", ДЗЗД "Сименс Трон", консорциум "Екселор-Е.Л." и "Щадлер рейл Валенсия". Поръчката е за доставка и гаранционна поддръжка на 10 нови магистрални електрически локомотиви за нуждите на "БДЖ - Пътнически превози" ЕООД. Прогнозната стойност на поръчката е 57.50 млн. лв. без ДДС.

След разглеждане на документацията на подалите заявления участници, процедурата ще продължи с подаване на технически и ценови оферти., а планираното приключване на търга е до края на март 2020 г. Първите нови локомотиви трябва да бъдат доставени до година и половина след подписването на договора.

В края на октомври от  "БДЖ Пътнически превози" стартира процедура за доставка на 40 нови вагона с прогнозната стойност 76.7 млн. лв. без ДДС. Горе долу по същото време бе съобщено и че дъщерните дружества за товарните и пътническите превози на държавните железници ще бъдат преобразувани с цел засилване на мениджърските екипи, които ще поемат по-големи отговорности за корпоративното управление на двете компании, за да излязат те от влошаващото се тяхно състояние. Преобразуването на "БДЖ - Пътнически превози" и "БДЖ - Товарни превози" в ЕАД се очаква да приключи до края на месец януари 2020 г., а окончателното привеждане на дружествата към изискванията на Закона за публичните предприятия - до края на месец септември 2020 г.

Държавата продължава да се придържа към плана си да оздрави железниците с приходите от концесията на Летище "София". Загуби обаче продължават да се трупат. Дружествата от групата на "Холдинг БДЖ" завършиха първото полугодие на 2019 г. с  обща загуба от 9 млн. лв. и по този начин не успяха да изпълнят плана си за постигане на печалба от 10 млн. лв. за периода. От официалните отчети се разбра, че това се дължи на увеличените с близо 19 млн. лв. харчове в системата. Над 10 млн. лв. повече са отишли за заплати, със 7.5 млн. лв. над разчетеното са отишли за електроенергия, а близо 3 млн. лв. допълнително са предоставени за външни услуги.

С щипка оптимизъм бяха посрещнати данните, че все пак задълженията на холдинга са намалели с близо 6.4 млн. лв. спрямо края на 2018 г. Общата задлъжнялост на "Холдинг БДЖ" в края на юни 2019 г. възлиза на 364.895 млн. лв. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във