Банкеръ Daily

Управление и бизнес

БДЖ американизира дизелови локомотиви

"И няма край, и няма край на шир и длъж…“ Така се пееше в една популярна преди десетилетия песен. А машинисти допълват: „… простотията в БДЖ!“. Вероятно са прави, ако се гледа обективно на фактите в компанията. Защото освен няколкото хубави неща, които започнаха да стават в „БДЖ – Пътнически превози“, през последните 2-3 години се случиха и се случват и толкова лоши. 

От половин година БДЖ-ПП провежда мащабна компания за отбелязване на 100-годишния юбилей от началото на изграждането на теснолинейката Септември – Добринище. То не бяха атракционни пътувания, рекламен влак с вагони, нашарени с логото на „Пиринско пиво“, издаване на книга и т.н.

Прекрасно. Теснолинейката Септември – Добринище заслужава внимание. Първо – като постижение на българската инженерно-техническа мисъл и железопътно строителство. Второ – като атракция поради красивите и важни природни и исторически забележителности, край които минава. И трето – като единствената останала действаща теснолинейка у нас. Предпоследният теснолинеен железен път между Червен бряг и Оряхово беше закрит през 2002 г., а релсите му - демонтирани и продадени за скрап.

С поглед към вековния юбилей на 3 септември 2017 г. на изоставената жп спирка Цепина беше открит „Дом музей на теснолинейката“, откъдето човек излиза с възроденото чувство на национална гордост. И тук веднага възниква първият въпрос. Защо, след като е знаело за предстоящата годишнина, ръководството на БДЖ не направи нищо за подновяване и на подвижния състав, който обслужва теснолинейката? Защо своевременно не проведе обществени поръчки за доставка на нови локомотиви и вагони за нея или поне за ремонт на старите? Защото да честваш юбилей на една жп линия, като предоставяш отвратителна услуга с неподдържани вагони и локомотиви, си е чиста проба подигравка не само с клиентите, но и с паметта на нейните създатели!

Чак

година преди началото на честванията

ръководството на БДЖ-ПП се сети да обяви обществена поръчка за ремонт на два от дизеловите локомотиви, Серия 77, обслужващи трасето Септември – Добринище. След четири месеца – на 24 септември 2020 г., беше подписан договорът с избрания изпълнител – русенската фирма „Експрес сервиз“ ООД, известна като единственият български производител на локомотиви, собствена разработка, които се изнасят за високоразвити жп държави като Германия, Китай и др.

Стойността на договора от 4.022 млн. лева без ДДС включва освен модернизацията на двата локомотива и обучението на 5 машинисти и 5 инженери за тях. Срокът за изпълнение на контракта е 27 месеца, с два месеца гратисен период, през които изпълнителят трябва да вземе локомотивите от Локомотивно депо, гр. Септември, и да ги достави в завода си в Русе. Модернизацията включва замяната на старите им румънски дизелови двигатели с нови, които да са с мощност над 820 кВт (1100 к.с.). Изисква се също подмяна на цялата електрическа инсталация, на осветлението с LED, монтиране на климатици, камери, замяна на контролните уреди и пр.

След множество перипетии

„Експрес сервиз“ успя да достави първия от двата локомотива в завода си в Русе през декември 2020 г. и оттогава усилено работи по него. При първото ми посещение там установих, че от предадения от БДЖ-ПП локомотив е останала само рамата. Всичко останало беше свалено и изхвърлено извън халето на предприятието. По случайност присъствах и при разтоварването на новите дизелови двигателя – американски „Катерпилар“.

„Поръчахме двигателите „Катерпилар“ веднага след като подписахме договора с БДЖ-ПП – в края на септември  миналата година – обясни Цветелин Колев, зам.-управител на „Експрес сервиз“. - Двигателите са последен модел, с най-високата екологична норма - EU Stage V. Мощността им е 1200 к.с., а разходът на гориво на празен ход - 3 литра/час. За сравнение – разходът на старите двигатели е бил около 20 литра/час. Освен това двигателите „Катерпилар“ са оборудвани с най-съвременни катализатори, благодарение на които от изпускателните тръби ще излиза само пара и няма да се замърсява планината със сажди. Практически ние произвеждаме чисто нов локомотив, който сме проектирали тук по най-съвременните изисквания. От стария остана само рамата и аз се дразня, че не сменихме и нея, тъй като се оказа крива.

Всичко правим наново.

При това ние си произвеждаме почти всичко – като се започне от охладителния блок за двигателя и се стигне до редукторите и осите. Всичко е чисто ново – кабина, шкафове за батерии ... Дори заменяме стоманените въздухопроводи с медни, за да се намали корозията. А всичко свалено от стария локомотив отиде за претопяване в „Стомана“, Перник“, изтъкна Колев.

Към 14 октомври 2021г. модернизацията на локомотива е около 75% завършена. Единственият проблем, който стои пред завода, е забавянето с вече над три месеца на доставките на електронни блокове от САЩ, което пречи на монтирането на системата за дистанционна диагностика. Чрез нея параметрите на работа на машината ще могат да бъдат наблюдавани в реално време в координационния център на БДЖ-ПП, който вероятно ще бъде в Локомотивното депо в гр. Септември.

Първият модернизиран или по-точно чисто нов локомотив за линията Септември – Добринище ще бъде предаден на "БДЖ-Пътнически превози" до края на зимата. И докато работата по него върви ръководството на жп компанията

извърши поредната глупост:

продаде за скрап останалите два теснолинейни локомотива, Серия 77 – същите като този, който се обновяват в Русе. Тя разполагаше с 4 такива локомотива, произведени в Румъния и доставени у нас през 1988 година. Всъщност закупени са били 10, но в средата на 90-те години 5 от тях са продадени в Аржентина, а през 2004-та един е бракуван. Сега, вместо да изчакат да се види какъв ще е резултатът от модернизацията, шефовете на БДЖ-ПП продадоха останалите две машини за скрап, на цени средно по 8 хил. лева всяка. И то при положение, че прекрасно знаят, че цените на един нов локомотив са около и над два пъти по-високи отколкото на модернизиран.

Но, от друга страна, защо да си правиш сметката, след като управляваш държавно дружество, на което 80% от приходите идват директно от държавата под формата на субсидия?!

Белчо Цанев

Facebook logo
Бъдете с нас и във