Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Балкански страсти за милиардната инвестиция на "Фолксваген"

Румъния и Сърбия правят опит да се включат отново в наддаването за милиардната инвестиция на "Фолксваген". 

Отиващият си премиер на Румъния Виорика Дънчила обяви, че планира да говори с канцлера на Германия Ангела Меркел за бъдещия завод на Volkswagen. Във вторник румънското министерство на бизнеса, търговията и предприемачеството заяви, че Румъния е възобновила преговорите с Volkswagen за бъдещата фабрика за производителя на автомобили.

В същото време и в Сърбия има раздвижване по въпроса. На срещата си с германския министър на икономиката президентът на Сърбия Александър Вучич ще излезе отново с инициатива за привличане на автомобилния гигант. "Ще дадем всичко от себе си. Сърбия не е член на ЕС като България и Румъния, нямаме и голям пазар като Турция", каза обаче Вучич. 

Той обясни, че има технически проблеми поради това, че Сърбия не е член на ЕС, но все пак Сърбия може да предложи субсидии за чуждестранната компания, които другите страни не могат да предложат.

Хърватското издание "Вечерний лист" пък съобщи, позовавайки се на анонимни източници от тамошното Министерство на икономиката, че и Загреб влиза в битката за новия завод.

Както "Банкеръ" неведнъж писа, двете страни отстъпиха пред България и Турция при предишната подредба на кандидатите. В крайна сметка концернът избра турския град Маниса, край Измир. Впоследствие обаче VW отложи подписването на споразумение с Ердоган, след като той започна военна операция в Сирия.  

Един от влиятелните членове на Надзорния съвет на VW и премиер на Долна Саксония Щефан Вайл съобщи, че не може да си представи как VW ще направи инвестиция в южната ни съседка предвид настоящите обстоятелства. Вайл подчерта също така, че е останал с впечатлението, че мнението му се споделя от още няколко души в надзорния съвет, който ще заседава по въпроса през ноември.

България бе първият конкурент на Турция, който се опита да се възползва от ситуацията. Експрезидентът и сегашен ръководител на Българския автомобилен клъстър Росен Плевнелиев съобщи, че за да подсигури договора за новия завод, България е готова да удвои субсидиите, които предлага на "Фолксваген". В изказване пред германския FAZ Плевнелиев посочва, че страната ни е намерила начин да предложи на Volkswagen Group вместо 135 милиона евро - до 260 милиона евро. Той пояснява, че съответната оферта вече е предложена на "Фолксваген", но отговорът все още се очаква.

Ако се имат предвид инфраструктурата, железопътните връзки и магистралата, се оказва, че София предлага 800 милиона евро с надеждата "Фолксваген" да избере България вместо Турция. Увеличаването на сумата за инвестицията е възможно чрез дребен трик: парцелът с площ около 800 хектара, който се намира в източния край на София, ще бъде прехвърлен на съседната община Елин Пелин. А там са възможни двойно по-високи субсидии, отколкото в столицата. 

Инвестицията на VW се очаква да бъде на стойност над 1 милиард евро. Заводът вероятно ще произвежда 300 000 автомобила годишно, сред които "Пасат" и "Шкода Супърб " и те ще бъдат предназначени за износ в Източна Европа. "Фолксваген" ще наеме около 4000 служители за завода. Строителството може да започне в края на 2020 г., а производството - през 2022 година.

Facebook logo
Бъдете с нас и във