Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Бай Ганьо плъзна по новите магистрали

Само през тази година бяха пуснати в експлоатация над 80 км от магистрала Тракия. Ако към тях прибавим и открития през миналата година 19-километров аутобан Люлин, общо новоизградените магистрални отсечки надхвърлят 100 километра. Но след първоначалното задоволство на шофьорите да карат бързо и безпроблемно по тях постепенно започнаха да идват и първите оплаквания. Оказа се, че хората няма къде да заредят автомобилите си с гориво, да си починат и да отидат до тоалетна. И докато за Люлин липсата на търговски обекти може да се преглътне поради близостта между София и Перник, ситуацията на Тракия е доста по-различна. В аварийните ленти на новите отсечки със супермодерния асфалт често могат да се видяттипичните Бай -Ганьовски гледки - спрели на аварийни светлини коли, отворени бохчи с хляб и салам или накацали край мантинелата пътници да пуснат по една вода. Освен всичко друго подобни практики, както е прието да се казва сега, са предпоставка и за сериозни катастрофи.


Неслучайно, още при откриването на участъка от Тракия между Нова Загора и Ямбол в началото на август, министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова призова бизнеса да изгражда бензиностанции по протежение на цялата магистрала. По думите и отговорните институции щели да съдействат това да стане по-бързо, защото не можело по трасето да няма нито едно място за зареждане с гориво и на шофьорите да се налага да влизат в населените места.


Защо се стигна до тази абсурдна ситуацията и


каква е картинката близо месец по-късно

nbsp;


В интерес на истината в България изобщо не е въвеждано нормативното изискване за определен санитарен минимум при изграждането на бензиностанции и търговски обекти по аутобаните. Нищо че според международните стандарти на всеки 40 км по магистралите трябва да има поне по един такъв комплекс. Единственият нормативен текст у нас, имащ отношение към този въпрос, е чл.25 ал. 5 от Закона за пътищата, който влезе в сила през юни тази година. В него се казва, че в обхвата и обслужващите зони на магистралите и скоростните пътища се разрешава изграждането и експлоатацията само на крайпътни обслужващи комплекси и на пътни връзки към тях. Освен това се забранява строителството на такива обекти на отстояние, по-малко от 3 км преди и след пътните възли. На практика точно поради липсата на ясни правила сега в отсечката на Тракия между Ихтиман и Пловдив е пълно с бензиностанции, ресторанти за бързо хранене и какво ли още не, а в 130-те км от Чирпан до Бургас няма и един навес.


Да се стигне до изграждането на всевъзможни крайпътни комплекси наистина не е лека задача. От Агенция Пътна инфраструктура обясниха, че условията са еднакви за наши и чуждестранни предприемачи, като от ключово значение е обектите да са свързани само с обслужването на преминаващите. Иначе потенциалният инвеститор, първо, трябва да заяви писмено пред съответното областно пътно управление желанието си да изгради пътна връзка към това, което ще строи. Изискват се и документи за собственост на имота и примерен план с отразени в него пътни връзки. После се организира


комисия за оглед на място

nbsp;


в която влизат представители на областното пътно управление и на Пътна полиция. Ако не съществуват обективни пречки, тя дава разрешение за започване на проектирането. Протоколът е с валидност шест месеца и в рамките на този срок е необходимо да се представи в пътното управление комуникационно-транспортен план към подробния устройствен план за промяна на предназначението на земеделската земя. Ако територията вече е в регулация, се представя фаза от проекта на инвеститора. Комуникационно-транспортният план се разглежда в местното поделение на Агенция Пътна инфраструктура, след което се изпраща в централата в София за окончателно становище. След неговото одобрение вече може да започнат разработването и съгласуването на работния проект. Освен него към изискването за издаването на заветното разрешение за специално ползване на пътищата е необходимо да се приложат още удостоверение за актуално състояние, копие от скицата за проектиране, документ за собственост, съгласуван от областното пътно управление, както и платена такса на АПИ, която в зависимост от големината на комплекса варира между 100 и 180 лева. Разрешението е със срок една година и през това време трябва да започне същинското строителство.


Процедурата наистина е дълга

nbsp;


- отчуждаване, промяна на предназначението - всичко това се решава на общинско ниво. Държавата пък преценява къде да е пътната връзка с магистралата - със съответните ускорителни и забавителни ленти. Инстанциите са съвсем различни и съгласуването отнема поне една година, заяви за БАНКЕРЪ търговският директор на Ромпетрол България Станимир Смилков. По думите му инвестицията в този род комплекси също не е за подценяване. За средните по големина тя е около 1 млн. евро, но в зависимост от възможностите за почивка и отдих цената може да се увеличи и в пъти повече.


За нови бензиностанциите са необходими пари - отбеляза Смилков. - А да се осигурят съвсем не е толкова лесно предвид ниския марж на горивата и рестриктивните условия на банките за отпускане на заеми при изгодни лихви. Специално за нас търговската ни стратегия не предвижда да се развиваме по този начин, а разчитаме на франчайзинговия принцип.


И все пак новите магистрали

nbsp;


няма да останат без бензиностанции

nbsp;


По информацията от пътната агенция за Люлин вече са подадени четири заявления и още три за Тракия в частта между Стара Загора и Сливен. Всички кандидати за аутобана към морето са получили зелена светлина, а с положително становище е и един от претендентите за Люлин. От държавната агенция не посочиха имената на инвеститорите, но пък от Петрол вече обявиха, че са купили два терена край Стара Загора и плановете им са до следващото лято да изградят бензиностанции там. По неофициална информация свой обект край Тракия ще прави и Лукойл. От Шел също са сред обичайните заподозрени, но от компанията отказаха да коментират темата с мотива, че изпълнителният директор Камелия Славейкова е в серия от командировки.


Любопитно е и дали на Тракия ще се изгради ресторант от веригата Хепи. Досега заведението край Нова Загора бе едно от любимите места за отдих на пътуващите от и към морето, но след пускането на магистралата посетителите в него рязко намаляха. Не бива да забравяме обаче, че в началото на лятото от ръководството на Хепи изтъкнаха, че именно регионът на Стара Загора е един от предпочитаните от тях за откриване на нови обекти.


Къде ще се намери равновесната точка между необходимостта от сериозни вложения за откриването на търговски комплекси и гарантираните от многото пътуващи постъпления ще решат инвеститорите. Но едно засега е сигурно - облекчения от страна на Агенция Пътна инфраструктура за кандидатите няма да има. Тя само се ангажира да разглежда предложенията им в максимално кратки срокове.


nbsp;


nbsp;


Хората, които досега продаваха плодове и зеленчуци по протежението на пътя между Нова Загора и Карнобат, ще бъдат най-потърпевши от завършването на магистрала Тракия. Много земеделски производители разчитаха на трафика между София и морето през лятото, за да пласират директно продукцията си, но днес дори огромният пазар в село Злати Войвода е почти пуст. Повечето продавачи са се изтеглили към Петолъчката, но и там още в началото на следващата година поминъкът им ще секне, след като аутобанът бъде завършен напълно.


Сред ощетените ще са и редицата кръчми около Нова Загора и Сливенските минерални бани, които също разчитаха предимно на приходите от летовниците.




Facebook logo
Бъдете с нас и във