Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Автофирмите изпаднаха от каручката на Министър „Еконт“

Фирмите за автомобилни превози на товари се оказаха най-недолюбвания от транспортния министър Николай Събев бранш. И докато неговите коли и бусове с логото на двете препускащи кучета летят по пътищата на родината, от 100 дни министър „Еконт“ категорично отказва да се срещне с автопревозвачите и поне от кумова срама да изслуша многобройните им проблеми.

 

Министърът на транспорта и съобщенията Николай Събев демонстративно отказва среща с автомобилните превозвачи, оплакаха се пред „БАНКЕРЪ" представители на техни браншови организации.

Мистър Николай Събев положи клетва на 13 декември 2021 година. Ние изчакахме десетина дни и на 22 декември му изпратихме писмо, с което го поздравихме за влизането му в правителството и поискахме да се видим след новогодишните празници, за да поговорим за решаване на някои неотложни проблеми и за транспортната политика на неговия  екип - връща лентата Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи (СМП). - След това минаха още два безплодни месеца и на 21 февруари направихме пресконференция в БТА, на която публично обявихме, че транспортният министър не иска да се види с нас, поради което ще поискаме среща с премиера Кирил Петков. Изчакахме още три седмици и на 14 март изпратихме  открито писмо до премиера с копия до председателя на Народното събрание и до председателя на Комисията  по транспорт и съобщения в Народното събрание. Едва преди 2-3 дни получихме покана от председателя на транспортната комисия Борислав Гуцанов за среща на 24 март“, завършва Арабаджиев.

Това неглижиране на най-големия транспортен отрасъл от страна на ресорния министър наистина е учудващо. В България има

над 13 500 лицензирани фирми

за международен автомобилен превоз на товари, които разполагат с повече от 70 500 камиона. Други 2900 дружества с над 12 000 камиона пък са лицензирани за вътрешни превози.

Още по-учудващо е, че пренебрежителното отношение на министър Събев се "полага" само на автомобилния бранш, защото отношението му към другите три вида транспорт е доста по-различно. Припомняме, че веднага след встъпването му в длъжност, Събев направи официални срещи с представители на морския и на въздушния транспорт (съответно - на 14 и на 21 декември), а малко след това - на 30 декември, се срещна и с жп превозвачите.

Един от най-страшните проблеми на международните превозвачи е

загубата на време по границите с Турция и Румъния.

Средно по около 60-70 часа чакат камионите в почивните дни на ГКПП-Капъкуле, за да влязат в България. В делнични дни „висят“ средно 40-45 часа. Малко по-бързо е преминаването през ГКПП-Капитан Андреево към Турция.

Доста по-бързо се минава границата при ГКПП-Лесово – Хамзабейли. Въпреки това, този граничен пункт е избягван от превозвачите заради липсата на нормални пътища, поради която той обслужва средно три пъти по-малко камиони на денонощие спрямо ГКПП-Капитан Андреево – ГКПП-Капъкуле.

Не по-добро е положението на двата основни гранични пункта с Румъния – при Русе и Видин, където се извиват километрични колони от камиони.

В интерес на истината, още след назначаването му за министър, Николай Събев инициира срещи с транспортните министри на Турция и Румъния. След разговора с турския си колега в Свиленград министър Събев обяви, че до август капацитетът на Капитан Андреево ще бъде повишен с 30%, а на Лесово – със 100%, чрез

увеличаване на лентите за хладилни камиони.

Според нашите автомобилни превозвачи обаче това са PR-акции, които няма да доведат до съществена промяна на положението по граничните пунктове. "Причината е, че ГКПП-Капитан Андреево няма накъде да се разширява. А увеличаването на коридорите за хладилни камиони може да повиши пропускателната способност на пункта с около 200-250 автомобила на ден, което е 10-12% ръст. Така тези 30% увеличение на капацитета ще си останат само на книга, както и други договорености от последните години", обясняват те.

Що се отнася до ГКПП-Лесово, според превозвачите там действително има огромни възможности за увеличаване на капацитета му. За целта обаче не са необходими никакви междудържавни срещи. Достатъчен е само разговор между министрите на транспорта и регионалното развитие Николай Събев и Гроздан Караджов, на който да бъде взето решение за изграждане на 8-километрово шосе между Лесово и Радовец, което "прехвърля" р. Тунджа с мост.

Изграждането на този малък пътен участък би привлякло огромен тежкотоварен трафик към и от ГКПП Лесово, тъй като

осигурява директна връзка с автомагистрала „Марица“.

Освен че ще съкрати разстоянието Лесово – Свиленград с около 55 км, новото шосе ще освободи пътищата към Елхово и Тополовград от интензивно тежкотоварно движение, ще намали времето за пътуване и разходите на камионите. А времето за придвижване в днешния забързан свят е толкова важно, че съкращаването на срока за доставка дори само с час е решаващо за избора на маршрут.

Според изчисленията на автопревозвачите, строителството на тези 8 километра ще се съкрати висенето пред ГКПП Капитан Андреево поне 4-5 пъти. При това положение не е ли чудно защо министър Ник Събев все още не е провел заветния разговор по темата с колегата си Гроздан Караджов?

Разбира се, да се обясни всичко това на министър Събев няма да е лесно, коментират превозвачи. Според тях ще е трудно човек, който вече е запретнал ръкави да построи

4 моста над Дунав плюс 3 тунела под Стара планина,

да тръгне да се занимава с някакви си мижави 8 км междуселски път.

„Ние подозираме, че министър Николай Събев не иска да се среща с превозвачите защото при нас няма пари, няма европроекти, а само проблеми“, коментира не без огорчение в гласа Йордан Арабаджиев. Защото дългото чакане по границите е само един от множеството сериозни проблеми, с които се сблъскват превозвачите напоследък.

„Изобщо има ли някой от управляващата коалиция представа на какъв огън се печем ние, превозвачите", набира пара Йордан Арабаджиев и систематизира професионалните дертове:

- бизнесът и превозите с Русия и Украйна приключиха;

- на турската граница висенето много често продължава по 60-70 часа;

- цените на горивата драстично скочиха;

- цените на камионите и на ремаркетата също скочиха;

- влезлият в сила Пакет „Мобилност“ ни задължава да връщаме периодично камионите в България...

"Да продължавам ли с липсата на паркинги в България и с хроничния глад за квалифицирани водачи на тежкотоварни автомобили. Ние осигуряваме огромната част от вноса и износа на България, даваме препитание на стотици хиляди семейства и плащаме данъци. А срещу това ресорният министър повече от 100 дни отказва да се срещне с нас поне да чуе проблемите ни!", с основание негодува Йордан Арабаджиев.

Наистина силни, но правдиви думи. Дано министър Николай Събев ги чуе и най-сетне се обърне с лице към проблемите на автомобилните превозвачи. Още повече, че колегата му Гроздан Караджов, за по-малко от два месеца, вече насрочва втора среща с превозвачите...

Белчо Цанев

Facebook logo
Бъдете с нас и във