Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Австрийските компании са по-предпазливи в своите инвестиционни планове

Според Филип Купфер, търговски съветник в Посолството на Австрия, налице е известна предпазливост по отношение на инвестиционните им планове, но от друга страна компаниите търсят да наемат нови служители.

За 70% от австрийските компании в България липсата на квалифицирана работна ръка е най-голямото предизвикателство на пазара у нас. Това съобщиха от Advantage Austria/Австрийско търговско представителство, което представи резултатите от своята традиционна годишна анкета сред австрийския бизнес в България, която оценява инвестиционния климат тук. Проучването е проведено с участието на 68 компании в края на миналата година. Advantage Austria работи преодоляване на недостига на кадри, като подкрепя заедно с австрийските фирми в страната въвеждането на дуално обучение - една концепция за намаляване на младежката безработица, която осигурява квалифицирана работна ръка на фирмите.

В срещата се включиха министърът на иновациите и растежа Даниел Лорер, председателят на Българската търговско-промишлена палата Цветан Симеонов и Андреа Вике, посланик на Австрия у нас.
„Въпреки предизвикателните за бизнеса обстоятелства, свързани с пандемията и с ръста на цените на енергоносителите, представителите на австрийския бизнес в България все пак запазват оптимизъм по отношение на развитието на цялостния бизнес климат в страната“, отбеляза Филип Купфер, търговски съветник в Посолството на Австрия, който представи резултатите. „Налице е известна предпазливост по отношение на инвестиционните им планове, но от друга страна компаниите търсят да наемат нови служители.“
Най-голям брой от австрийските компании очакват повече усилия в борбата с корупцията и престъпността, което потвърждава резултатите от минали години. За 60% от мениджърите особено важно е в страната да се провежда предвидима икономическа политика.
По отношение на своите обороти над 50% от австрийските компании очакват увеличение, а делът на онези, които предвиждат намаление, спада от 17% на 15% за миналата година. Според проучването една трета  от фирми очакват да наемат нови служители, а делът на песимистите в този раздел намалява от 10 на 7 на сто. По-предпазливи са австрийските компании в своите инвестиционни планове, като една четвърт от тях очакват подобрение през идните месеци.

"За мен и Министерството на иновациите и растежа е важно да имаме открит диалог с българските и чуждестранните инвеститори. Когато идентифицираме проблем, той да бъде разрешен възможно най-бързо. По отношение на обществените поръчки, всички много добре знаем, че у нас обществени поръчки или не се провеждаха, или се провеждаха по изключително компрометиран начин. Това е обещание на цялата ни администрация, да променим цялостно модела на това как се харчат пари у нас за обществени задачи." Това заяви министърът на иновациите и растежа Даниел Лорер, който присъства на представянето на резултатите от проучване сред австрийския бизнес в страната ни.

С инвестиции от 4.6 млрд. евро (според данни на Българската национална банка), направени от 350 компании, Австрия е вторият най-голям чуждестранен инвеститор в България. Сред фирмите от тази страна, развили проекти у нас, са A1, ЕVN, OMV, Vienna Insurance Group - Bulstrad, Uniqa, Mondi, Kronospan, Palfinger, Wienerberger, Sportalm и Baumit. Австрийските компании са не само сред най-големите, но и сред най-стабилните работодатели в страната. Над 20 000 българи работят в тях.

България е в топ 30 сред външнотърговските партньори на Австрия. Тази страна заема 13–то място в износа ни и 12-то място при вноса у нас. За 2020 г. двустранният външнотърговски обем възлиза на 2.3 млрд. евро. От тях делът на търговията със стоки е 1.3 млрд. евро (от гледна точка на обема България е по-важен пазар на стоки за Австрия, отколкото например Сърбия и Гърция или страните от БРИКС - Бразилия и Южна Африка), а с услуги - 1 млрд. евро. От 2016 г. България има положително търговско салдо с Австрия, което основно се дължи на динамичния български сектор „Услуги“.

За десетте месеца на миналата година търговията ни се развиват много динамично. Внос на стоки от Австрия расте с 8.1% и е за 685 млн. евро. Износът на стоки от България за тази страна е на стойност 588 млн. евро и расте с още по-голям темп (+38.6%). Търговията с услуги расте и в двете посоки.
Advantage Austria предлага на австрийските компании и техните международни бизнес партньори всеобхватна палитра от услуги. Офисът й в София представлява Стопанска камара на Австрия и съществува в България от около 60 години. Основната задача на бюрото е да съдейства за постоянното подобряване и разширяване на бизнес отношенията между двете страни. За тази цел се провеждат пазарни проучвания в различни сфери, осъществяват се контакти между австрийски и български фирми, организират се участия в панаири и изложения и се провеждат редица други мероприятия.
 

Facebook logo
Бъдете с нас и във