Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Авиокомпаниите издишат, но шефовете им стават все по-богати

Японската компания ANA предлага полети до Хаваите без да излита самолета.
S 250 a9cceebd d887 4de8 8576 9827e3b7cea1

 Въздушният трафик се срина почти изцяло заради пандемията и според най-оптимистичните прогнози ще върне старите си нива едва към 2024 година. Загубите са десетки милиарди, но това не пречи на висшите мениджъри да си раздават щедри бонуси и в момента.

 

Европейският съюз отмени изискванията за летищните слотове, които задължават авиокомпаниите да използват най-малко 80% от запазените часове и дни за излитане и кацане. Но и тази мярка не помогна. За да спасят бизнеса си, десетки компании започнаха да предлагат атракцията "полет до никъде". Срещу определена сума - между 500 и 2000 долара, пътниците се качват в самолета и се радват на първокласно бордно обслужване, докато филми от екзотични дестинации. Другият вариант е самолетът да направи едно кръгче и да кацне обратно. В същото време, ръководствата на редица компании, оцеляващи заради държавните помощи и милостта на акционерите, продължават да си раздават огромни бонуси. 

IAG –  пенсиониране за 883 000 паунда

Един от най-дълго задържалите се в индустрията главни изпълнителни директори – Уили Уолш, който ръководеше една от най-големите авиационни групи в света - IAG, обединяваща British Airways, Iberia, Aer Lingus и Vueling, се оттегли на 8 септември.

Това се случи, точно когато акционерите трябваше да преглътнат наливането на милиарди евро, за да се спасят от  пандемичната турбуленция. Само за второто тримесечие на годината, IAG отчете нетна загуба в размер на 2.1 млрд. евро. И, докато по-"ниските" мениджъри се чудят как да преструктурират компанията,  а няколко хиляди дългогодишни работници са заплашени да останат на улицата, Уолш се оттегли в заслужен отдих с годишен бонус от... 883 000 паунда.

По принцип - лошо няма. Проблемът е, че 58-годишният ирландец спокойно можеше да се откаже от тази екстра, защото от 2011 г. насам е инкасирал 33 млн. паунда само от заплати.

Wizz Air – заслужен бонус от 533 000 евро

Изпълнителният директор на Wizz Air Йозеф Варади очаква да получи 533 000 евро бонус, а годишната му заплата е  2.8 млн. евро годишно. За разлика от Уили Уолш обаче той си е заслужил всеки евроцент.

Приходите на нискотарифния гигант са нараснали с 19.1% на годишна база до 2.76 млрд. евро през 2019-2020 година. Резултатите са отчетени до 31 март, след това - заради пандемията - бизнесът на Wizzair пада, но компанията не е в опасност. Така че бонусът на директора е с основание.

Според разчетите 1.5 млрд. евро кеш ще стигнат на превозвача да издържи 20 месеца, дори ако прибере всички свои самолети в хангарите. Причината е, че клиентите на WizzAir са на средна възраст от 32 години - по-млади от тези на конкурентите и не се страхуват толкова много от вируса. Авиокомпанията обслужва и много граждани на Централна и Източна Европа, които работят на запад, но често се връщат по родните си места. 

Air France-KLM - 798 000 евро за управление на ръба

Изпълнителният директор на Air France-KLM Бен Смит реши, че сега е идеалното време да вземе 798 000 евро бонус. Проблемът е, че авиокомпания е на ръба на оцеляването и продължава да се крепи само заради държавните гаранциите, които получи.

Air France-KLM е тежко засегната от пандемията, точно както другите авиокомпании, и се наложи правителствата на Франция и Холандия да я спасят. Франция ще осигури 7 млрд. евро за подпомагане на авиокомпанията, а Холандия ще даде между 2 и 4 млрд. евро. Въпреки бунта на акционерите, Смит ще си получи бонуса, защото и на запад е като у нас: не е луд онзи, който яде зелника...

Ryanair – пир по време на чума за 419 000 паунда

Шефът на Ryanair Майкъл О'Лиъри прибира 419 000 британски лири бонус, въпреки че авиокомпанията е една от най-пострадалите - отменени са хиляди полети, персоналът е на критичния минимум, а  загубите са за милиарди.

Пандемичният срив на въздушния трафик трайно вкара най-голямата европейска нискотарифна авиокомпания Ryanair в зоната на загубите. Чистият резултат представлява загуба от 185 млн. евро за първото тримесечие, а до края на юни пътниците на довчерашния гигант са се стопили от 42 милиона на 500 хиляди. Ryanair  обяви, че това са най-трудните месеци в неговата 35-годишна история.

Според Майкъл О'Лиъри обаче бонусът му бил напълно заслужен, защото се изчислявал въз основа на печалбата на компанията и личните му резултати. Формално той е прав - ирландската авиокомпания се отказа от държавната помощ, тегли евтин заем в размер на 600 млн. паунда от Английската централна банка и се похвали с внушителни парични резерви от 3.9 млрд. евро. По същество обаче дори в условията на пандемия големият бизнес никак не обича да мисли за морал.

Lufthansa – шефът получава 85 средни заплати

Шефът на Lufthansa Карстен Спор се разписва на месечна "надница", която е 85 пъти по-голяма от средната заплата в компанията. Според годишният доклад на компанията, през 2019 г. Спор е заработил от заплати "само" 4.2 млн. евро.

Въпреки че в момента оцеляването на Lufthansa се оценява на 9 млрд. евро (те трябва да дойдат под формата на финансова помощ, осигурена от няколко държави), висшите мениджъри искрено се надяват да си раздадат някой и друг бонус. Съвсем естествено, на последното заседание акционерите категорично отхвърлиха тази идея, но... само засега.

За първите шест "корона" месеца, загубите на компанията се изчисляват на 3.6 млрд. евро, от които 1.5 млрд. евро са натрупани през второто календарно тримесечие на годината, когато пикът на пандемията доведе до почти пълно спиране на полетите по света.

Неотдавна стана ясно, че компанията ще съкрати доста повече работни места от вече обявените 22 000, както и че ще извади още самолети от експлоатация, защото загубите й вече възлизали на около 500 млн. евро на месец. Като положително се оценява намерението до края на първото тримесечие на 2021 г. да бъдат съкратени и 20% от управленските постове, защото "приземяване на още самолети" ще струва около 1.1 млрд. евро. 

Нова компания върху руините на Alitalia 

В италианската компания Alitalia не може и да дума да става за бонуси. Тя се разпада, за да се изгради отново. Четирима министри от левоцентристкото правителство подписаха указ за учредяване на нов национален превозвач. Този процес ще струва на бюджета 3 млрд. евро.

Италианският министър на транспорта Паола Де Микели заяви, че планът ще бъде с петгодишна перспектива, а целта е да бъде избегнато осакатяването на националния превозвач чрез свиване на дейността, закриване на работни места и "приземяване" на флотилията от над 100 самолета. Медиите залагат какво ще е името на новата компания, като фаворитите са  ITAliana или Alitalia ita.

Правителството уточни, че авиокомпанията с преобладаващо държавно участие ще бъде само временно явление.

Facebook logo
Бъдете с нас и във