Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Августовски търг за нови милиони

Кой ще е избранникът на министър НайденовПрецакват кандидатите без два договора и две референции в джоба

В разгара на летните отпуски Министерството на земеделието и храните реши да раздаде някой и друг милион. Оглавяваното от майстора на пиар акциите Мирослав Найденов ведомство обяви на 2 август поредната обществена поръчка за реклама на Програмата за развитие на селските райони. Предвидените този път средства са 2 млн. лв. без ДДС и с тях министерството е решило да залее вестниците, радиата и телевизиите с всевъзможни рекламни материали, клипове и карета, които да подтикнат все повече хора да се възползват от европейските пари за земеделие. Досега обаче от подобни дейности печелят преди всичко рекламните агенции и някои медии, тъй като, с изключение на една-две мерки, програмата за селските райони въобще не върви.


Така или иначе, пари за харчене има и агроведомството търси фирми, които да организират четири тематични информационни кампании, обособени в четири отделни позиции. Такова разделение на лотове обикновено се прави, за да не може един претендент да спечели всичко, но в конкретния случай подобно ограничение няма и не е изключен вариантът един участник да грабне парите за цялата поръчка, а някои хора дори се досещат как е името му. Явно в земеделското министерство не залагат много-много на конкуренцията.


Които и да са победителите, от тях ще се изисква да създадат цялостна концепция, да направят дизайна на материалите за печатните медии, на рекламните карета и пиар публикациите, да отпечатат и разпространят информационни брошури, както и да създадат рекламен спот за местните радиа и телевизии. Съответно оферти за участие ще могат да се подават до 27 август.


Фирмата, която спечели първата позиция, ще изготви информационна кампания за популяризиране на мерките за използване на консултантски услуги от фермерите и собствениците на гори, за създаване на стопанства за младите фермери, за модернизиране на земеделските стопанства, както и за учредяване на организации на производителите. Победителят във втория лот пък ще се занимава с рекламирането на агроекологичните плащания, тези по Натура 2000 и на земеделски стопани в планинските райони. Кампанията, свързана с третата обособена позиция, ще се занимава с мерките за подобряването на икономическата стойност на горите, за първоначалното залесяване на земеделските земи и възстановяването на горския потенциал. Фирмата, спечелила четвъртия лот, пък ще има ангажимент да направи по-привлекателни за бизнеса мерките за насърчаването на туристическите дейности, обновяването и развитието на населените места и за създаването и развитието на микропредприятия.


Усвояването на средствата по Програмата за развитие на селските райони приключва в края на 2013-а. Така вестници и телевизии на практика ще подканват фермерите да хванат последния влак. Ако пък се стигне до обжалването на сегашния търг, подписването на договорите по четирите кампании ще се отложи за следващата година и правенето на каквато и да е реклама съвсем ще се обезсмисли.


Впрочем прави впечатление не само сериозната сума, която агроминистерството възнамерява да пръсне, но и високите критерии, поставени пред участниците в надпреварата. За да бъдат допуснати до конкурса, ще е необходимо фирмите да представят по всяка позиция, за която кандидатстват, общ оборот за последните три финансови години (2009, 2010 и 2011-а), не по-малък от 1.5 млн. лева. Неприятно изненадани може да останат дружествата, решили да подадат документи и за четирите кампании. От тях ще се иска оборот от 6 млн. лева. Участници в други поръчки коментират, че високият праг е поставен, за да бъдат отсвирени автоматично малките фирми и по този начин да се даде път на големите играчи.


Освен всичко друго претендентите ще трябва да са изпълнявали през последните три години сходни дейности с предмета на поръчката. Кандидатстващите само по една позиция ще е необходимо да имат в джоба си поне два договора и две референции, както и да разполагат с екип от най-малко трима души - ръководител и двама експерти. При подаването на оферта за всяка следваща позиция участникът ще е длъжен да представи минимум по още един договор и референция, както и по още един експерт в екипа. С други думи, при кандидатстване за четирите кампании са нужни поне пет сключени договора, толкова на брой референции и екип от шест души. Е, не са ли предизвестени победителите, след като критериите изглеждат нагласени точно за определена фирма (както често се случва у нас). Така милионите ще отидат в правилните ръце?


В интерес на истината за старите познайници на Министерството на земеделието подобни изисквания са нищо. Неслучайно най-промотираната програма у нас е точно тази за развитието на селските райони. Комуникационният й план надхвърля 36 млн. лв., като досега хората на Мирослав Найденов са похарчили от тях над 10 милиона. Парите са отишли във фирми като Д енд Д - Агенция за проучване и връзки с обществеността, Рекламна агенция Киви, Бранд ПР и От-до консулт, Прайм тайм, Аргент 2002, Арчър Айдиас, Грейн Адвертайзинг и др., за договорите на които в. БАНКЕРЪ неведнъж е писал.


nbsp;


nbsp;


Петстотин хиляди лева са отделени за публикуване на рекламни банери в социални мрежи, блогове, национални и регионални сайтове. Само за създаването на страници в социалните мрежи Facebook и Twitter земеделското ведомство е похарчило през миналата година 50 хил. лв. и възнамерява да даде още толкова и през тази.


Както БАНКЕРЪ писа, решението на чиновниците да вкара програмата в двете социални мрежи е повече от неефективно, след като тя се радва там на едва стотина почитатели. Друг е въпросът, че по принцип създаването на регистрации във Facebook и Twitter става безплатно и не би затруднило който и да е министерски служител срещу получаваната заплата да увеличи усвояването на европейските пари.


Интересното е, че от министерството отказват да дадат информация кои фирми са били поканени да участват в конкурса за изработването на страниците и кой в крайна сметка е получил приятната поръчка.

Facebook logo
Бъдете с нас и във