Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Аутобанът до Калотина: парите са налице, рисковете - също

Едното платно на "Струма" остава извън Кресненското дефиле

Може да сме в ЕС, но пътищата ни още а далеч от европейските.

И без помощта на еврофондовете, и въпреки икономическите трудности, през последните години Сърбия успя да изгради почти цялата магистрала от Ниш до българската граница. Участъкът  от Димитровград до Пирот например е напълно готов, даже  будките за събиране на тол-такси са на местата си. Но за жалост  от нашата страна на границата няма абсолютно нищо, при все че столицата ни отстои само на 50 километра.

За аутобана от София до Калотина се говори отдавна, но малко се прави по него. Бойко Борисов обещава ударно да построи  този път откакто стана премиер през 2009-а.  Но до днес няма и един метър напредък. Реално едва този септември Агенция "Пътна инфраструктура" обяви две обществени поръчки за инженеринг на трасето от Калотина до Сливница. А на 11 октомври правителството (трето за Борисов) пое ангажимент да осигури  158.2 млн. лв. от държавния бюджет за модернизацията на шосето.

Тези положителни сигнали обаче в никакъв случай не гарантират, че скоростният път ще е в експлоатация в края на 2021-а или в началото на 2022 година, каквито са заложените срокове. Повод за притеснение са направените от АПИ промени в конкурсната документация още преди да е изтекло времето за подаване на оферти. Те са свързани преди всичко с товароносимостта на трасето, като на няколко места е добавено, че тя трябва да бъде 11.5 тона на ос. Изменени са и някои от критериите за подбор във връзка с техническите и професионалните възможности на кандидатите. В резултат на това срокът за подаването на документи е удължен от 13 ноември на 30 ноември по едната поръчка и от 16 ноември до 4 декември по другата. Разбира се промените могат да станат повод за обжалвания и за прекратяване на надпреварата, което неминуемо ще отложи строителството с няколко месеца.

Едната тръжна процедура е за участъка от границата до пътния възел при Драгоман. Общата му дължина е 14.5 км, а индикативната стойност на проекта е 170 млн. лева. За самото строителство са заделени малко над 147 млн. лв., други 8 млн.  са за проектантските работи, а почти 15 милиона са оставени за допълнителни разходи. Очаква се част от средствата (47.3 млн. лв.) да бъдат осигурени от механизма "Свързана Европа", а други да дойдат от националния бюджет. Предвижда се съществуващият път да се разшири, като на отделни места ще се подобрят и геометричните елементи, така че да се постигане скорост на движение от 100 км/час. Отсечката ще е с по две ленти в двете посоки и лента за аварийно спиране. При км 12+520 ще бъде изградена отбивка от първокласното шосе към интермодалния терминал в Драгоман. 

Другата поръчка е за участъка между Драгоман и Сливница (пътен възел Храбърско). Това трасе е с дължина 16.98 км и ще струва около 140 млн. лева. В случая е записано, че финансирането ще е изцяло от републиканския бюджет. Според проекта в тази отсечка съществуващото шосе ще се разшири до 27 м, с което двулентовият първокласен път ще стане четирилентов. В резултат на реконструкцията проектна скорост ще се вдигне до 110 км/час.

Междувременно Висшият експертен екологичен съвет към Министерството на околната среда и водите съобщи, че на 12 октомври е избран Източния вариант за трасе на магистрала "Струма", при който едното платно - в посока към София минава извън Кресненското дефиле. Казва се, че предвид големия обществен интерес, при взимането на решението членовете на съвета са провели задълбочена експертна дискусия и са се съобразили със значителния брой различни по характер становища, позиции, мнения и възражения, постъпили в хода на процедурата по оценката на въздействието на околната среда. Взети са предвид и резултатите от проведените обществени обсъждания и заключенията на независимите експерти и Оценката за съвместимост с предмета и целите за опазването на защитените зони от мрежата Натура 2000.

Facebook logo
Бъдете с нас и във