Банкеръ Daily

Памет

Атракционен влак отбеляза 110 години от пускането на жп линията Радомир-Земен-Кюстендил

Ретро пътуване с атракционен влак с парен локомотив и вагон от царската композиция "Корона експрес" отбеляза 110 години от пускането в експлоатация на жп линията Радомир-Земен-Кюстендил. Събитието се проведе по покана на инициативен комитет, създаден за честването на годишнината, и се реализира от "БДЖ-Пътнически превози" ЕООД. Всички желаещи се насладиха на пътуването по маршрута София-Кюстендил и обратно.

Комплимент за пътуващите, като последно атракционно пътуване за тази година, бе включването на личния вагон-салон на цар Борис III от "Корона експрес" във влаковата композиция. Специално прикаченият вагон пътува за първи път тази година като атракция, а по време на движение всички желаещи имаха възможност да го разгледат, съпроводени от гид, който ги запозна с любопитни факти. Ретро влакът бе теглен от парния локомотив № 01.23.

Атракционният влак потегли от Централна гара София тази сутрин в 8.30 часа и пристигна на гара Кюстендил в 12.40 часа. По време на празничното пътуване на гарите Радомир, Земен и Кюстендил влакът имаше дълги престои, за да могат пътуващите и посетители да се насладят на  организираните официални тържества. В обратната посока композицията тръгна от гара Кюстендил в 13.50 часа. Заедно с атрактивното пътуване всички имаха възможност на Централна гара София, както и в Кюстендил и Радомир, да разгледат изложби с фотографии и текстови материали за линията.

Първокласният вагон-салон № 050-1 е произведен през 1938 г. в "Linke Hoffman Werke-Breslau", Германия и е личен вагон за пътуванията на Цар Борис ІІІ. Той разполага със служебна кабина с едно легло, четири кабини с по две легла, две кабини с две спални с по едно легло и общ санитарен възел, салон с 11 места (за срещи, съвещания, хранене) и склад. Вагон-салон № 050-1 е със запазено луксозно обзавеждане, като специалните ламперии и дамаски са автентични.

Парният локомотив от серия 01.23 е произведен в локомотивната фабрика SLM Winterthur, Швейцария през 1935 г. и е представител на най-масовата серия бързоходни локомотиви в историята на българските железници. През 1979 г. локомотив 01.23 (последната машина от локомотивите от серия 01) е определен за музеен локомотив и става един от експонатите от музейната колекция "Железопътно наследство". По случай 100-годишнината на ЖП тракция и депо София през 1988 г., вагон 01.23 е възстановен като действащ музеен локомотив на "Български държавни железници". На 20 септември 1989 г. локомотивът обслужва и влака "Ориент експрес" при преминаването му през България.

През 2003 г. локомотивът е възстановен отново за движение и към настоящия момент се използва за атракционни, юбилейни и туристически пътувания, както и за участия във филмови продукции.

Изграждането на жп линията Радомир-Земен-Кюстендил - турска граница започва през 1889 г., когато влиза закон за построяването на жп линията Каспичан-София-Кюстендил, предвиждащ Кюстендил да бъде свързан пряко през столицата с Каспичан, а оттам с Варна. Първият участък София-Перник е пуснат в експлоатация на 9 декември 1893 г., а на 6 февруари 1897 г. е открита и жп отсечката Перник-Радомир. Жп линията Радомир- Земен-Кюстендил е открита официално за експлоатация на 26 юли 1909 г. от министър-председателя Александър Малинов, министри, инженери, журналисти и представители на местната власт и населението. По протежението й са построени четири гари и две спирки: Калища, Земен, Раждавица, Кюстендил и спирките Копиловци и Шишковци. Техен архитект и проектант е чехът Рудолф Фишер.

Facebook logo
Бъдете с нас и във