Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Асен Гагаузов, министър на регионалното развитие и благоустройството: ТРЯБВА ДА УБЕДИМ ОБЩЕСТВЕНОСТТА, ЧЕ ДОГОВОРЪТ Е ИЗГОДЕН

Господин Гагаузов, какво е бъдещето на концесията за автомагистрала Тракия?
- Сега, след като Върховният административен съд призна концесията за законна, правителството трябва да вземе решение. Пред нас има две възможности - първата е да преразгледаме договора и да потърсим подобрение на параметрите му. Ако това не стане обаче, кабинетът трябва да обяви нова процедура.
Ако българо-португалският консорциум, който е концесионер на автомагистрала Тракия, приеме условията ни, преговорите между българското правителство и консорциума могат да приключат до три-четири месеца. Той на свой ред може да завърши магистралата до две - три години, така че пътят да е готов към 2009 година.
Ако обаче концесионерът отхвърли условията на българското правителство, разговорите може да приключат много по-бързо. Тогава ще трябва да обявим нова процедура, която ще отнеме около 14 и 16 месеца. И едва след това да почне строежът на магистралата.
Затова си мисля, че изборът трябва да е по-прагматичен.

А кой ще го прави този избор?
- Правителството.

Кой ще води преговорите? В някои медии се появиха информации, че това може да не сте вие.
- Още през следващата седмица ще предложа на Министерския съвет да бъде създадена работна група начело с мен, която да води преговорите с португалския концесионер. В нея ще влязат представители на различни министерства - на финансите, на транспорта, както и служители в администрацията на Министерския съвет.
Искам категорично да заявя, че този път всички преговори ще бъдат прозрачни. Ние трябва да убедим обществеността, че договорът е изгоден. А това е така, защото 80% от всички печалби от магистралата ще отиват в държавата.

Какво по-точно ще се опитате да предоговорите с българо-португалския консорциум?
- Като схема концесията на автомагистрала Тракия не е лоша, но като изпълнение не е толкова добра. Затова всички параметри по договора, който могат да бъдат подобрени, ще бъдат подобрени. Както от финансова гледна точка, така и от гледна точка на трафика. Възможности за това има, дори и чисто формално: контрактът, които е подписан, не е окончателен, така че може да се предоговаря всичко. А в преговорите ще използваме всички аргументи, дори и тези, които се съдържат в одита на Прайс Уотърхауз. Целта е една - да направим такъв договор, който ще се приеме и от двете страни. Същевременно нашата задача е да успеем да гарантираме сигурност на държавата, че магистралата ще бъде изпълнена така, както е договорено, без нашата страна да претърпи някакви загуби или санкции.
Мисля, че в преговорите може да използваме също така и опита на Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) при строежа на магистрали V и VI в Унгария. Условията при нас и при тях са доста сходни, с изключение на това, че унгарската концесия не е правена скрито-покрито, каквато е българска практика, на която всички в Европа се учудват. В унгарската практика не е използван и принципът инвеститорът веднага да почне да печели от обекта, в който влага средства. Обичайното е да се вложат някакви пари, да се изгради обектът, да почне да се експлоатира и с приходите от него да се връщат вложените инвестиции.

В подписания у нас договор обаче е приета опцията държавата да плаща обезщетение на концесионера при намален трафик по магистралата?
- Не е съвсем така. Не става въпрос за обезщетение, а за кредит, който държавата ще даде на концесионера, и то с лихва, равна на лихвата по неговите заемни средства. Тук искам да уточня още, че ние ще фиксираме срок, през който ще кредитираме строежа на магистралата. И той никак няма да е дълъг: максимум две-три години. Сумата, с която ще кредитираме концесионера през този период, ще е равна на неполучените средства при евентуално по-нисък трафик на ден. Освен това ще бъде записано още, че този кредит ще се върне на държавата и то с лихвите.
Миналия петък измерихме трафика по трасето за магистралата край Стара Загора. Само за един ден оттам минаха 45 000 автомобила (по неофициална информация границата, фиксирана в подписания договор, е 19 500 автомобила на ден - б.ред.). Освен това, според европейската практика след построяването на магистрала трафикът по даденото направление значително се увеличава.

Ще поискате ли информация за акционерите в консорциума?
- Ние не се интересуваме от акционерите, а от строителството на магистралата.

Facebook logo
Бъдете с нас и във