Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Аромат на бензинови пари

Поскъпване на горивата по бензиностанциите, протести на потребителите срещу високите цени, опити за бойкоти от потребителите - символично да зареждат жълти стотинки, после споразумения за мораториум между държавата и Лукойл Нефтохим и в крайна сметка отново високи цени. Такива бяха основните събития от началото на годината насам на пазара на дребно с бензин, дизел и автогаз. Окопалите се тук търговци, особено по-едрите, се стремят да увеличат своето присъствие чрез обновяване и предлагане на нови услуги и твърдят, че вече няма място за нови играчи. Но всъщност реалността е по-различна... Две сериозни български фирми вече направиха първите си стъпки на този пазар, а мощната руска компания Газпром Нефт се оглежда за подходяща сделка, чрез която и тя да дойде у нас. Е, все пак става въпрос за бизнес от порядъка на милиарди левове, така че клиенти винаги ще има.
Кандидатите да направят нови големи вериги бензиностанции съвсем не са случайни играчи. Те имат сериозен финансов гръб и могат реално да се намесят резултатно при разпределението на пазара за продажба на горива на дребно.
Собствениците на една от най-големите транспортни компании в България, Юнион Ивкони - Ивайло Константинов и Светлозар Любенов, вече разработват собствена верига от бензиностанции, ползвайки
бранда на швейцарската Avia
За целта двамата са регистрирали отделна фирма - Уни Енерджи ООД, с предмет на дейност търговия с течни и твърди горива, петролни продукти, смазочни материали и масла, изграждане, експлоатация и управление на бензиностанции и газостанции.
Първата бензиностанция под тази марка вече работи
в столицата и е разположена на бул. Данаил Николаев. Пред в.БАНКЕРЪ Ивайло Константинов обясни, че Уни Енерджи е купила 18 подходящи терена в цялата страна и в момента тече проектиране за териториите, където все още няма влезли в сила общи устройствени планове.
Бензиностанциите ни ще са разположени в цялата страна - както по магистралите, така и в градове. Вече имаме един почти готов обект, но ми е трудно да ви кажа дали ще успеем да го пуснем до края на тази година, тъй като стартът му е свързан и с изграждането на търговски център. По-реалистичният срок е началото на следващата година, обясни Константинов.
В по-далечна перспектива инвестиционната програма на Уни Енерджи предвижда до 2018 г. да бъдат вложени около 100 млн. евро и да бъдат изградени 80 бензиностанции в цялата страна.
Това, което прави впечатление за тази верига, са изключително позитивните отзиви в интернет форумите за горивата, които тя предлага. Според потребители бензините и автогазът, които се предлагат в Avia, позволяват по-дълъг пробег на автомобила в сравнение със същите горива, предлагани от конкурентите.
Впрочем това съвсем не е толкова странно, като се има предвид, че швейцарската марка поставя много голям акцент върху качеството на продуктите си. От страницата й в интернет става ясно, че освен в България тя предлага услугите си в още 14 европейски страни чрез общо 2900 бензиностанции.
Това, което ни прави различни от всички останали и от което няма да отстъпим, наистина е качеството на горивата, които отговарят на всички европейски стандарти, потвърди и Константинов.
У нас Аviа може да разчита на
още един жокер - автобусите на Юнион Ивкони
Те не само ще зареждат гориво, но и ще стоварват солиден брой пътници, които ще пазаруват в търговските обекти към бензиностанциите.
Ние не решихме да влезем на пазара за търговия с горива на дребно току-така. Това стана след внимателен анализ, който извърши основно компанията майка в Швейцария. Техните проучвания установиха, че в България има място за изграждането на по-висок клас обекти, каквито ние мислим да предложим, обясни за БАНКЕРЪ Ивайло Константинов.
Още един голям играч планира да изгради собствена верига бензиностанции.
Става дума за Химимпорт
Марката, под която ще работи, е Химойл. За тази цел е регистрирано и специално дружество - Химойл БГ. То е собственост на Проучване и добив на нефт и газ АД, а негов управител е Стоян Малкочев, който има дългогодишен стаж като директор за Бизнес развитие в Петрол Холдинг.
От финансовия отчет на Проучване и добив на нефт и газ АД за края на миналата година става ясно, че Химойл БГ започва своята активна дейност от септември 2010-а и вече разполага с три обекта - два на територията на Добрич и един в София - на зеленчуковата борса в кв. Слатина.
В плановете на дружеството за 2011-а влиза изграждането на мрежа от бензиностанции, разположени в добри локации в основните градове и пътни артерии в България. То предвижда и строителството на петролни бази, които ще обслужват дейността му по търговия на едро с горива.
Впрочем амбициите на Химимпорт за пробив в продажбите на горива на дребно не са от вчера. Още през 2007 г. компанията прояви интерес да купи 17-те бензиностанции на турската верига Opet в България. Турците обаче предпочетоха гръцката Hellenic Petroleum, която у нас работи под марката Еко България.
С марките Аvia и Химойл ще трябва да се съобразяват утвърдилите се вече играчи - Петрол, Лукойл, Еко, OMV, Shell и Ромпетрол. Не трябва да се отписва напълно и още една възможност до края на годината
пазарът да бъде прекроен из основи
Тя е свързана с Петрол.
Макар и разтърсвана от множество противоречия между основните си акционери през последните месеци, компанията все още разполага с най-добре разклонената мрежа от бензиностанции в страната - те са 364. Много важно е да се отбележи, че това вече съвсем не са онези порутени обекти с по една-две вехти колонки, останали от времето на социализма. Според отчета на компанията за полугодието към 30 юни в нейната структура работят 159 модерни търговски комплекса, с кафе-барове, предлагащи възможност за плащане с карта и достъп до интернет.
На пазара на горива в България продължи тенденцията към засилване на конкуренцията между основните участници. Общото състояние на световната икономика и на международните пазари продължава да е силен допълнителен фактор, който изправя дистрибуторите на горива и петролни продукти в страната пред сериозни предизвикателства. В тази трудна обстановка Петрол отчита добри резултати в обемите на продажби на горива и други стоки. Компанията продължава да инвестира в мрежата за продажби на дребно, уверява ръководството на компанията.
Петрол планира до края на годината да увеличи своите продажби и пазарния си дял чрез разширяване на дистрибуторската си мрежа с още 20 търговски обекта. Мениджмънтът на дружеството смята да направи това както чрез изграждане на нови обекти на подходящи места, така и като консолидира по-малките си конкуренти чрез франчайзингови или дилърски договори, както и като ги придобие директно.
Модернизирането на бензиностанциите на Петрол ги прави много атрактивна цел именно за
дъщерната компания на руския мегахолдинг Газпром - Газпромнефт
Още през юни в руски медии бе съобщено, че компанията търси начини да разшири мрежата си от бензиностанции към Украйна и България. Преговорите за придобиване на верига бензиностанции в България продължават и окончателното решение още не е взето, цитираха руски медии директора на Газпромнефт Александър Дюков.
Според информация на в. БАНКЕРЪ руската компания има намерение да влезе като инвеститор в Петрол АД. Засега обаче това просто няма как да се случи заради съдебните разправии, които се водят между двамата основни акционери - Митко Събев и Денис Ершов.
Писма в Петрол АД се получават отвсякъде всеки ден. Аз поне не знам към нас да има такъв интерес. Ако искате повече информация, питайте Газпромнефт по този въпрос. А и какво представлява едно подобно запитване - може да е шпионаж или какво ли още не, коментира за в.БАНКЕРЪ членът на надзорния съвет на Петрол АД Стоян Кръстев.
Останалите участници на пазара
също не стоят със скръстени ръце
Веригата бензиностанции Еко България например планира да открие още 20 бензиностанции в страната до 2015 г., съобщиха от дружеството. Така до четири години обектите на фирмата ще станат 102. Целта на дружеството е да се нареди между трите най-големи вериги в страната. В момента Еко оперира на българския пазар с 82 бензиностанции. Най-новата от тях отвори врати в средата на лятото на бул. Александър Малинов, квартал Младост 1 в София. От стъпването си на българския пазар през 2002 г. до края на 2010 г. гръцката компания е инвестирала над 260 млн. лв. в строителство на нови съоръжения, в придобиване и модернизиране на вече построени обекти. Не е за пренебрегване и фактът, че Hellenic Petroleum планира да разшири мрежата си от локални бензиностанции и в Сърбия.
Подобни намерения имат и другите големи играчи в сектора. Повече от сигурно е обаче, че до края на годината, а и в началото на следващата пазарът ще е повече от динамичен и промените на него тепърва предстоят. Но не е без значение и кой как е понесъл сътресенията от кризата и ще предизвикат ли те преразпределение на сегашните пазарни дялове.

възможности
Добра възможност за купуване на разработена бензиностанция дава сайтът www.businessforsale.bg. Проверката на в.БАНКЕРЪ установи, че към момента има шест активни предложения. Четири от обектите (до Ловеч, Шабла, Айтос и Видин) работят под логото на Петрол (чрез франчайз) и съответно са доста скъпи - между 252 хил. и 400 хил. евро. Другите оферти са бензиностанция до Стара Загора с един газ модул и една двойна колонка за бензин и дизел, както и масивна едноетажна сграда (60 кв. м), оборудвана е с климатик, хладилник и телевизор за 75 хил. евро. Подобен обект в близост до Велико Търново се предлага за 80 хил. евро.

Брой бензиностанции на по-големите играчи на българския пазар
Петрол 364 (реновирани 185)
Лукойл 200
Шел 100
OMV 86
Еко България - 82
Ромпетрол 60

*Източник - данни на самите компании

Facebook logo
Бъдете с нас и във