Банкеръ Daily

Управление и бизнес

АПИ редовно разчитала на излишъците в бюджета, за да се разплаща

През 2021 г. Агенция "Пътна инфраструктура" е разполагала с 382 млн. лева, които са гласувани миналата година като част от бюджета за текущи ремонти и поддръжка. След като сумата е гласувана обаче, предишното ръководство е възложило поръчки в размер на 1,5 млрд. лева, каквито средства в момента няма. Това обяви на брифинг служебният регионален министър Виолета Комитова. Години наред утвърдените средства за ремонт и поддръжка на пътища, съгласно ЗДБРБ в бюджета на АПИ, са били надхвърляни многократно. Фирмите са работили авансово, а плащанията са осъществявани от излишъците в бюджета чрез министерски постановления в края на годината, съобщи още Комитова.

"Бюджетът на АПИ е част от общия бюджет на държавата. Искам да разделим темите на две. В АПИ има бюджет за текущ ремонт и поддръжка. Всички разкопани пътища в България попадат в тази тема. Има и бюджет за автомагистрала "Хемус". Това са две отделни теми. За АМ Хемус“ се отпускат пари целево и там пише, че те са само "Хемус". Не могат да се използват за друго. Ние говорим за бюджет за текущ ремонт и поддръжка“, поясни строителният министър.

"Заварихме тези договори, подготвени и възложени от предишното ръководство. Срещнахме се с фирмите, които попитахме защо са работили без тези договори да бъдат обезпечени, като те обясниха, че работят така и в края на годината получават парите си с министерски постановления", посочи още Комитова. Министърът уточни, че поради факта, че става въпрос за действия на предишното ръководство, тя и нейният екип не могат да направят нищо, освен да информират обществеността, в светлината на непрекъснатите дискусии за необходима актуализация на бюджета през последните дни.

По време на брифинга бяха представени и данни за последните 4 години, касаещи разликите между утвърдените средства по бюджета и изплатените впоследствие средства. Най-голяма е разликата през 2018 г., където предвидените средства в бюджета са били 328 млн. лева, а изплатените по поръчки в края на годината са повече от два милиарда.

От ведомството заявиха, че актуализацията на бюджета няма да реши проблема, а създадената практика за разплащане чрез излишъци е порочна и създава предпоставки за корупционни практики. Ще се наложи фирмите да продължат да работят авансово, разчитайки на пари от евентуални излишъци в края на годината, но служебният кабинет няма как да гарантира, че ще има такива средства в края на 2021 година.

Няма опасност от спиране на ремонти и строежи на пътища. До края на седмицата ще се възложи поръчка за поставяне на мантинела на пътя Перник - София, за да бъде пуснато най-после изцяло готовото платно в посока София, От КАТ настояват затова заради безопасност. Това заяви шефът на АПИ Ивайло Дичев.

Facebook logo
Бъдете с нас и във