Банкеръ Daily

Управление и бизнес

АПИ налива близо 500 млн. лв. в държавно дружество без търг

Държавното дружество "Автомагистрали" получава 474.65 млн. лв. (без ДДС) за укрепване на 74 свлачища и срутища от републиканската пътна мрежа. 

Държавното дружество ще изпълни проектантските и строителни дейности на 71 свлачища, срутища и пропадания на пътното платно, а на 3 обекта само строителните работи. Сред проектите, по които ще се работи, са отсечки от пътищата: Соколовци - Смолян - Средногорци, Кочериново - Рила - Рилски манастир - Кирилова поляна, Костенец - Радуил - Боровец - Самоков, Мизия - Оряхово и други.

От решението на пътната агенция става ясно, че поръчката е възложена на държавната компания без провеждане на търг. Това е уредено в Закона за обществените поръчки, след като Министерството на регионалното развитие е едноличен собственик на 100% от капитала на „Автомагистрали“ ЕАД и правата на държавата в дружеството се упражняват от министъра на регионалното развитие и благоустройството. АПИ също е второстепенен разпоредител на бюджетни средства към министъра на регионалното развитие и благоустройството.

Аргументите на пътната агенция са, че директното възлагане ще позволи навременното, бързо и качественото изпълнение на проектите, тъй като подготовката и провеждането на открита процедура, включително и евентуални обжалвания на решенията за откриване и класиране, създава предпоставки за забавяне на укрепителните дейности и задълбочаване на свлачищните и срутищните процеси.

През септември Министерският съвет отпусна до 31 млн. лв. по бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за 2019 г. за укрепване на обектите от републиканската пътна мрежа, засегнати от свлачищни и срутищни процеси, в следващите три години. Останалите необходими средства ще бъдат осигурени от приходите от тол такси в периода от 2020-2021 г. за финансиране на цялостното изпълнение на проектите. 

Това е вторият мащабен проект, с който е ангажирано държавното дружество "Автомагистрали". В края на миналата година правителството отпусна на компанията 1.3 млрд. лв. за строителството на магистрала "Хемус". Средствата следва да послужат за изграждане на 134 километра трасе. Те се сторят поетапно, като първоначално се гради 56 километра отсечка. 

Още тогава критиците на кабинета повдигнаха въпроса дали компанията има необходимия ресурс за завършването на дейностите. Строителният министър Петя Аврамова отчете, че "Автомагистрали" ЕАД разполага с 25 камиона и 20 тежки машини, 9 пътнически автомобила, 58 лекотоварни, а тези до 3.5 тона са 17 броя. Дружеството има и 107 специализирани возила. Така и не бе обяснено дали всъщност строителството не се извършва от подизпълнители. 

Тъй или иначе, "Автомагистрали" са подписали тригодишни рамкови споразумения с "ПСТ груп", "Пътища и мостове", "Галчев инженеринг", "Инжстройинженеринг" "Геострой", "ГБС-Инфраструктурно строителство", "Грома холд" (предишно име "Агромах") и "Инфрастроежи". С всяка от тези фирми са подписани три типа договори - рамков контракт "за изпълнение на различни видове дейности", договор за наем на техника и договор за доставка на строителни материали. Те са до 2021 г., когато се очаква да завърши този етап на дострояването на магистралата.

Facebook logo
Бъдете с нас и във