Банкеръ Daily

Управление и бизнес

АПИ чака 400 млн. лева от винетки

Агенция "Пътна инфраструктура" обяви, че отпуснатите с постановление на Министерския съвет близо 90 млн. лв. за финансиране на дейностите на Националното тол управление (НТУ) са за възстановяване на разходи, направени за сметка на бюджета на АПИ от началото на годината. Пътната агенция разяснява също така, че средствата ще се отпускат на части по бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството на база фактическо изпълнение. 

Тези подробности отсъстваха от публикуваното в сряда решение на кабинета. Водещото в съобщението от "Дондуков 1" бе, че парите ще послужат за дейността на тол управлението по събиране и администрацията на пътни такси и надзора върху доставчиците на услуги по събирането на таксите за изминато разстояние. 

Ден по-късно АПИ уточнява, че при изготвянето на бюджета за 2019 г. Министерството на финансите е планирало средствата за ТОЛ-а по централния бюджет, а не по бюджета на МРРБ с цел осъществяване на контрол на разходите за новосъздадената структура. Както "Банкеръ' писа, Националното тол управление бе обособено през октомври миналата година. Идеята тогава бе общо 921 служители да постъпят на работа в звеното, но засега няма официални данни дали тази бройка е попълнена. 

В позицията на пътната агенция се добавя следното: "Агенция „Пътна инфраструктура“ е второстепенен разпоредител с бюджетни средства към министъра на регионалното развитие и благоустройството. По тази причина отпуснатите 89 998 200 лв. се явяват допълнителни към бюджета на МРРБ, като част от тях са предназначени за възстановяване на разходи по договора за проектиране, изграждане и въвеждане на електронната система за събиране на пътни такси на база време и на база изминато разстояние и за обезпечаване на разходите за заплати на служителите."

От АПИ отчитат също така, че приходите в бюджета от основната дейност на националното тол управление  - продажбата на винетки, до края на юли 2019 г. са на стойност 281.4 млн. лева. Очакваните постъпления в бюджета до края на 2019 г. от пътни такси са около 400 млн. лв., а прогнозните приходи от компенсаторни такси и налагани административни санкции и наказателни постановления в резултат от контролната дейност на НТУ са над 4.3 млн.лв.

Към 31 юли 2019 г. събраните средства от компенсаторни такси възлизат на 2 247 237 лв. Тези приходи не могат да се използват за разплащане на разходи по договора с изпълнителя на смесената електронна система за събиране на пътни такси, тъй като могат да се разходват само за поддържането и строителството на републиканските пътища.

Добре известно е, че до въвеждането в експлоатация на тол системата, пътните такси са под формата на електронни винетки. 

Очаква се тол системата да заработи от догодина, след като ГЕРБ промени Закона за пътищата и даде срок на изпълнителната власт до 1 март 2020-а. Със законовите промени също така бе отменено задължението на Агенция "Пътна инфраструктура" да снабдява товарните автомобили с необходимите бордови устройства, чрез които ще се подава информация за изминато разстояние. Тази дейност вече се извършва от частни фирми. 

Освен това понастоящем не е изградена най-ключовата инфраструктура за работата на тол системата. Става дума за построяването на стационарни контролни рамки. Чрез тази техника ще се подават данни за изминатото от товарните возила разстояние и на практика ще се разбира дали те са си платили таксите. По план трябва да бъдат изградени 100 нови рамки, а 195 от съществуващите да бъдат модернизирани.

Тази дейност е поверена на австрийското дружество "Капш", което спечели обществената поръчка с договор за 180 млн. лева. От АПИ и "Капш" отчитат, че към момента тол-системата е внедрена до степен, позволяваща започването на тестове и изпитания. Те започнаха миналия месец и ще продължат поне половин година.

Facebook logo
Бъдете с нас и във