Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Апетит за отпадъци

Вече близо десет години столичните управници не могат да решат кардинално проблема със събирането и извозването на отпадъците.

Известно е, че от боклуците се правят пари. Всъщност, от тях се правят много пари и това е добре известно както примерно в Неапол, Италия, така и у нас в София. Заради гарантираните шестцифрени приходи битката за софийските боклуци върви мъчително и от доста време. Още през февруари Столичната община обяви обществена поръчка за избор на фирми, които да поемат тези дейности през следващите пет години, тъй като договорите със сегашните изтичат. За този период общият бюджет на столицата за събирането и извозването на сметта, снегопочистването и миенето на улиците е около половин милиард лева. Но срещу процедурата бяха подадени куп жалби (от "Алдес", "Джи Ен Ти", "Комунална техника" и "Лиел констракшън") и в крайна сметка тя бе обявена за незаконосъобразна от Комисията за защита на конкуренцията. 

Притиснато от времето, през юли кметството пусна отново търга, без да направи някакви съществени промени в описанието и изискванията към кандидатите. Поради това не беше изненадващо, че процедурата отново бе атакувана в КЗК, като жалбоподателят този път беше пловдивското дружество "Ем Ти Ай Консултинг". Неговият собственик и управител Влада Милева-Минева твърди, че необосновано е поставено изискването кандидатите да са работили в град с над 100 хил. жители и да притежават регистрационен документ за изпълнение на услуги по събиране и транспортиране на отпадъци, издаден съгласно чл.35, ал.3 от Закона за управление на отпадъците. Същевременно методиката за оценка на офертите е била незаконосъобразна, тъй като възложителят е заложил субективен технически показател, който води до непрозрачно оценяване.

След няколкомесечно умуване антимонополната комисия реши, че тези претенции са неоснователни и за разлика от първия път, позволи провеждането на търга. Оттам нататък обаче казусът отлежаваше още близо месец, докато изтекат всички законови срокове за обжалване. Така едва в началото на ноември столичният кмет Йорданка Фандъкова издаде решение за актуализиране на сроковете по процедурата, удължавайки времето за приемане на оферти до 1 декември. Но е малко вероятно и след тази дата всичко да протече гладко. При отварянето на техническите и ценовите предложения участниците в надпреварата могат отново да имат възражения и да подадат жалби, които да доведат до поредното забавяне. 

В най-добрия случай договори с новите чистачи ще има през лятото на 2015-а. Дотогава единственото решение на проблема е да се подпишат непрозрачни анекси със старите компании. Само че няма никакви гаранции, че всички ще приемат радушно идеята. Много по-вероятно е да се стигне до извиване на ръцете на местната власт, нямаща право на избор.

Иначе от 2010-а насам с чистотата в София се занимават седем фирми. Всяка година те получават за работата си 85-90 млн. лева. Най-много - около 28 млн. лв., взима австрийската компания "Заубермахер", която чисти районите "Витоша", "Люлин", "Младост", "Овча купел" и част от "Триадица". Дружествата на "Титан" пък прибират общо близо 26 млн. лв. за почистването на районите "Средец", "Лозенец", "Студентски", "Искър", "Панчарево", "Кремиковци", "Възраждане", "Оборище" и част от "Триадица". Списъкът продължава с "А.С.А. България", която обслужва "Изгрев", "Слатина" и "Подуяне". Тя взима по 12 млн. лв. на година. На "АЕС. Х. РТК" пък се плащат между 8 и 9 млн. лв. за чистотата в "Банкя", "Връбница" и "Нови Искър". Още 7-8 милиона отиват в "АЕС. Х. Бат Пел", която държи "Илинден", "Надежда" и "Сердика". Най-малко - около 6 млн. лв., получава "Щрабаг", който стопанисва районите "Красно село" и "Красна поляна".

Освен че в сектора трудно ще влязат нови играчи, не са предвидени и почти никакви допълнителни задачи към изпълнителите. Тоест София няма да стане по-чиста. Сегашното зониране на града се запазва, както и схемите за събиране и извозване на отпадъците. Така е и с миенето, и с метенето на улиците.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във