Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Ангелкова отново бръкна в торбата с парите

Министърът на туризма Николина Ангелкова продължава да демонстрира какви „титанични“ усилия тя и екипът и полагат за „създаване на атрактивен продукт“, с който да бъдат привлечени туристите у нас. Тези напъни обаче имат ефект най-вече  в нейните отчети, които рязко се разминават с действителната картина.

Единственото реално нещо, което се случва на този етап, са срещите й с различни браншови организации от сектора, принудени да изслушват "рецитациите" й  какво ще се случи вследствие на „неуморния“ труд на чиновниците от  ръководеното от нея ведомство. Но всичко това, разбира се, е...в бъдеще време.

Не стои така въпросът с неспирните харчове на министерството. Само преди дни бяха обявени две обществени поръчки за изграждане на рекламни щандове на изложения, които предстоят. Те за пореден път

ще глътнат над 600 хил.лева,

от джоба на данъкоплатеца.

Първата е за изграждане на национален щанд за представяне на България като атрактивна дестинация на международното туристическо изложение World Travel Market 2019 през ноември в Лондон. Той ще е с площ от 295. 75 кв. метра. По абсолютно същия модел, по който се правеха поръчките досега, от изпълнителя се изисква да представи  анимационна програма, да организира дегустации на български качествени бели и червени вина с участието на сомелиер и да рекламира български традиционни специалитети.

Както можем да се досетим, точно за тези дейности бъдещият изпълнител едва ли ще бръкне в собствения си джоб, тъй като всеки производител с удоволствие би се разделил безплатно с  малка част от продукцията си, стига тя да бъде представена на подобен форум. Тоест, харчовете на бъдещите организатори на щанда ще са свързани най-вече и с отпечатването на 200 дипляни, профил, интернет сайт, с осигуряването на анимационна програма, която  да отразява „традиционни елементи от българската култура, да представя типични занаяти, обичаи, фолклор и традиции и да бъде в унисон с основните акценти в представянето, да е оригинална и съобразена със спецификата на изложението и пазара“. Това гласи  заданието. За цялата тридневна "дандания" в Лондон Министерството на туризма е предвидило да похарчи близо 400 хил.лева (330 000 без ДДС). А какъв ще е ефектът от нея, тепърва ще видим. Няма как обаче да оставим настрани факта, че в повечето случаи „обликът“ на страната ни сред английската публика се свързва основно с евтиния алкохол и „достъпните“ местни хубавици. Дори през цялата минала година, когато

„българският туризъм“ все още не беше корабокруширал,

гостите от обединеното кралство, посетили страната ни, са били едва 424 384  души. Това според официалната статистика. А иначе, най-много са били те през летния туристически сезон, когато твърдият алкохол се лее по Черноморието без ограничения.

Анализите на специалистите отдавна показват, че „интересът“ към България се базира единствено на факта, че тя е четири пъти по-евтина като дестинация, в сравнение  с курортите по света. В какво друго предимство ще ги убедим на предстоящото изложение в Лондон, засега не е ясно. Но пък ще похарчим поредните хиляди левове, предназначени за отбран кръг приближени до министърката фирми?!

Другата поръчка от  туристическото ведомство е страната  да се представи  с информационни щандове  на изложенията в Букурещ и във Варшава. В румънската столица щандът ни ще е с площ  82.5кв.м., а в  полската - върху 196.75 кв.метра. Изискванията, които туристическото ведомство е поставило, са буквално „копи пейст“ от поръчката за Лондон. Само че предвидените за този харчлък пари са  по - малко – 140 хил. без ДДС.

Интересното е, че ако съдим по досегашните данни от това лято, броят на румънците и поляците у нас не просто е намалял значително - хотелиери говорят  за срив в интереса им към нашата страна. Така че станалите вече пословични с безвкусицата си и с мизерното си представяне нашенски рекламни щандове едва ли ще променят картината и през следващата година.

Инак министър Ангелкова не спира да „мисли“ как да подобри низходящата тенденция в интереса към страната ни.  Преди дни на срещна с представители на Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели, тя не пропусна да изтъкне важността на разнообразните туристически услуги, които България предлага, но също така и да прехвърли топката в полето  на „специалистите за устойчивото им развитие и за качеството на продукта“. Опита се за пореден път да ги убеди, че спадът в туризма „според официалната статистика“ бил едва 3 на сто, сякаш същите тези хора, съвсем са се объркали като говорят не за спад, а за срив и то от порядъка на 20 на сто.

Но както Ангелкова се изразява , 2019-а била  „предизвикателна за туризма". Тази игра на думи и цифри обаче, едва ли може да заблуди някого.

Facebook logo
Бъдете с нас и във