Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Ангелкова не спира с харчовете

S 250 6ceced3c 2601 4ed1 aa61 2326bfcb3978

Харчовете на  министъра на туризма Николина Ангелкова  за представянето на България като туристическа дестинация само на две изложения надхвърлят 150 хил. лева. Това става ясно от подписаните преди дни два договора за изграждането на нашите информационни щандове на туристическите форуми TTR - Букурещ, Румъния и TTT-Warsaw, в Полша.

Любопитното в случая е, че още през юли в туристическото ведомство са решили, че тези пари са прекалено малко, за да се кахърят да обявят нормална обществена поръчка и са избрали изпълнителя по формулата "договаряне". Естествено кандидатите са били старателно подбрани и едва ли чиновниците са се затруднили с избора на фаворитите.

Поканени за изработването на щанда в румънската столица са били отправени само към четири фирми - "Експо Дизайн-3" ЕООД на Славчо Гергов, "Експоцентър" ООД на Костадин Владов и Кирил Щерев , "Експо Вижън БГ" ЕООД на Даниела Хаджийска и "Арт Дизайн Експо" ЕООД на Ралица Илиева. Печели дружеството на Хаджийска - "Експо Вижън БГ", с което е подписан и договора, на стойност 48 900 лв. без ДДС.

Според публикуваната на страницата на Агенцията за обществени поръчки информация щандът, който ще прави регистрираната в столичния квартал "Обеля" фирма, трябва да е с площ 80.25 кв. м. В обявлението е записано и че тя следва да се съобрази с актуалния "Идеен проект за дизайн на информационен щанд за представяне на България като атрактивна туристическа дестинация на международни туристически изложения”. Другият ангажимент е представяне на анимационна презентационна програма с минимум двама аниматори. Включено  е и задължението за организиране на ежедневна дегустационна програма, която да включва традиционни български напитки и качествени български бели и червени вина и традиционни специалитети.

Очевидно в туристическото ведомство са били убедени, че фирмата на Хаджийска ще се справи със задачата. Същото дружество вече е организирало съпътстващите събития на две изложения в Русия. За едното - Intourmarket (от 14 до 17 март 2015-а) в Москва, е трябвало да получи 19 100 лв. без ДДС, но изненадващо министерството вдига цената на услугата на 118 650 лв. без ДДС заради "непредвидени обстоятелства". По това време в туристическия сектор коментираха, че история е меко казано странна, защото предварително е било известно за проблемите на руския пазар.

Същата е ситуацията и при изявата на MITT’2015 в Москва ( в периода 18 - 21 март 2015-а). И тогава договорената цена за представянето ни е вдигната от 18 500 лв. без ДДС на 41 350 лв. също без ДДС. Тогава от Министерството на туризма обясниха "непредвидените харчове" с обстоятелството, че  при започването(!) на изложението е била констатирана действителната нагласа сред руските туристи към българския туристически продукт и за преодоляване на негативните тенденции за спад на записванията и поради опасенията на големите руски туроператори като цяло за сезон Лято 2015-а в резултат на сложната икономическа ситуация, е било необходимо "да бъдат предприети допълнителни активни действия за насърчаване на търсенето за дестинация България".

В крайна сметка, цялата работа приключи с това обяснение, а дали туристическите чиновници са си направили съответните изводи или си следват своите схеми, тепърва ще разберем. Във всеки случай, на почти същите фирми, поканени да се "състезават" за представянето ни в Букурещ, е било предложено да се включат и в "надпреварата" за "Изграждане на информационен щанд за представяне на България като атрактивна дестинация на международното туристическо изложение TT - Warsaw в Полша". Единствената разлика е, че "Експоцентър" е заменена с "А и Б Дизайн" ЕООД на Александър Брайнов. Но одобрението на комисията в министерството е получило само едноличното дружество с ограничена отговорност "Експо Дизайн-3" на Славчо Гергов. Срещу 98 900 лв. без ДДС. Гергов обаче ще трябва да изгради доста по-голям щанд с площ от 196.75 кв. м. А колкото до изискванията за дизайна, анимацията и дегустационната програма, та са преписани едно към едно от тези за изложението в Румъния.

Без съмнение и Славчо Гергов не е ново лице за туристическото ведомство. Справка в информационните сайтове показва, че и назад в годините неговата фирма е печелила организациите на туристически форуми. Името му се появява още през 2012-а, когато спечелва конкурса за щанда на изложението ITF в Белград.

Изобщо, остава усещането, че подборът на получателите на този тип поръчки е направен отдавна. Друг е въпросът доколко рентабилни са тези мероприятия в рамките на два-три дни и дали те не предоставят най-вече възможност на някои туристически началници да се снимат навред по света?

 

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във