Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Ангелкова напомпа туризма с рекламата

На министър  Николина Ангелкова парите за реклама все не й стигат. Тази година правителството на два пъти осигури на туристическата началничка допълнителни финансови инжекции, като по този начин формира  доста задоволителен бюджет за реклама, достигащ близо 15 млн.лева.  Но резултатът от тези харчове  все още остава трудно забележим.

Участието в туристическите ни изложения по света се свеждат до, меко казано, семпли рекламни щандове, с малко разхвърляни листовки на тях, но затова пък със задължителните снимки на  Ангелкова с усмихнатите момичета и момчета, които тя е изпратила да презентират страната ни. Или казано по-простичко - осигурила им е екскурзиите по света за сметка на хазната.

Вестник "БАНКЕРЪ" неведнъж е поставял темата за рекламните щандове на страната на международните туристически изложения, около изпълнителите на които  винаги е имало интриги и скандали. Дали ще сме на най-забутаното място, дали никой няма да разбере какво точно рекламираме, или просто не успяваме да изградим павилиона навреме... все нещо ни куца.  И то в най-важния момент, когато трябва да убедим чужденците да си изхарчат парите у нас.  Но

успехът от българското участие на туристическите борси е под въпрос

приходите за фирмите, подготвящи представянето, досега винаги са били повече от сигурни. Всяка година държавата плаща милиони за тази работа и сладките печалби отдавна са разпределени между няколко дружества. Както и друг път сме подчертавали - факт е, че при обществените  поръчки, които туристическото ведомство периодично организира,  изпълнителите им  са предварително избрани. Отдавна в министерството, ръководено от Ангелкова, са се спрели на формулата, при която "конкурсите"  се провеждат само за специално поканени участници.

В началото на този месец  отново бяха обявени няколко доста любопитни обществени поръчки. На 6 декември отново в Агенцията за обществени поръчки се появи обява, подписана от туристическата началничка, в която за пореден път  става дума за ... "договаряне без предварително обявление".  В нея дори е посочена и единствената фирма, която е "призвана"  да организира участието  с Министерството на туризма  с рекламен щанд  в един от най-важните международни форуми  в областта на туризма в България - международното туристическо изложение "Ваканция и Спа Експо" 2019 г. - едноличният търговец "Прим Експо-Вихра Огнянова".

Срещу близо 70 хил. лв.(68 670 с ДДС) изпълнителят  ще трябва да предостави и няколко  услуги. Фирмата е ангажирана да изгради представителен щанд на Министерството на туризма с площ 150 кв. м., който да бъде оборудван по индивидуален проект с маси за преговори, столове и бар, както и да осигури техническото  обслужване по време на изложението  (от 14 до 16 февруари), което включва осигуряването на безжичен интернет и  плазмен екран с възможност за излъчване с USB. Неин ангажимент е и рекламата, която включва рекламни спотове в две телевизии (БНТ, и ТВ Туризъм), и да подготви каталог  и външната реклама - чрез поставяне на  десет билборда  на възлови локации в София и в района на "Интер Експо център".

Мотивите за този

избор без избор

резонно са облечени в законова форма ( чл.79, ал.1, т.3, буква "в" от ЗОП), чрез която се допуска възможността тя  да бъде изпълнена "само от определен изпълнител при наличие на изключителни права, включително и на права на интелектуална собственост".  От години фирмата на Огнянова се е сдобила с ексклузивни права за осъществяването на монтаж и демонтаж на щандовете в изложбения център за международната туристическа борса "Ваканция и Спа Експо" и е единственият официален организатор, тъй като  е собственик на марката "Ваканция и СПА Експо" .

Очевидно е обаче, че когато става дума за харченето на европейски средства, формулата с "поканите" към конкретни фирми да не важи. Не че и в  тези случаи нещата не се "подреждат"  по определен начин, но все пак трябва да се спазват правилата, за да не се излагаме пред чужденците.

Това става ясно от втората поръчка, която министерството е пуснало в същия ден - за разработване на продуктови анализи и планове за развитие на културния и на здравния туризъм за периода 2020-2025 година.

Според документа срещу

 над 70 хил. лв.

трябва да бъде постигната  следната  цел - да се "подкрепи развитието на специализираните видове туризъм чрез осигуряването на подробна, надеждна и актуална информация за тяхното развитие, пазарите и конкурентните предимства на всеки продукт".

В мотивите към документацията е посочено: "Ефективното изпълнение на планираните дейности и очакваните резултати предполага възлагането в рамките на един договор и реализирането му от един изпълнител."

Освен за анализи  хората на Ангелкова са решили да похарчат и едни над 100 хил. лв. (92 802.71 без ДДС)  за "извършване на 3Д компютърно моделиране и 3Д компютърна виртуална възстановка на крепостната система "Калето" и еврейската синагога във Видин и съпътстващи дейности в изпълнение на проект "Дунавска културна платформа - креативни места на XXI век".

В предмета на обществената поръчка са включени  компютърно моделиране и  компютърна виртуална възстановка на крепостната система "Калето" (включително и всички порти, крепостта "Баба Вида", останките от крепостната стена и крепостният ров в гр. Видин) и еврейската синагога в града. Изпълнителят ще трябва да подготви и аудиозаписи за няколко обекта - крепостна система "Калето",  средновековна крепост "Баба Вида",  музей "Кръстата Казарма", исторически музей "Конака",  драматичен театър "Вида", художествена галерия "Никола Петров",  катедрален храм "Св. Димитър",  църква "Св. Николай Мирликийски Чудотворец", митрополитски комплекс; църква "Св. Панталеймон",  мавзолей на Екзарх Антим I, църква "Св. Петка",  еврейска синагога, джамия и библиотека на Осман Пазвантоглу,  турска поща в крайдунавския парк, археологически музей - Епиграфски център, с туристическа информация на български, английски, сръбски , румънски и немски език.

Какъв ще е резултатът от тези конкурси  все още не е ясно. Но и при тях със сигурност вече "наложените" от  туристическото ведомство фирми избранници едва ли ще изпаднат от листата на печелившите.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във