Банкеръ Daily

Управление и бизнес

АМ „Хемус“ е била „зазимена“ още напролет

Автомагистрала „Хемус“ е „зазимена“ в началото на пролетта заради липса на плащане. Последното е направено от предишния служебен кабинет в края на ноември 2021-а. Това стана ясно след проверката на служебния министър на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков на първите два от оставащите за изграждане участъци на инфраструктурния обект. В проверката участваха също заместник-министър Захари Христов и председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ Иво Иванов.

Инспекцията се извършва, за да вземем съответното решение и да може тази част от АМ „Хемус“, която има строителни книжа, да се построи в максимално кратки срокове, съобщи Шишков.

Очаквахме, че участък 1 – от Боаза до п. в. „Дерманци“, е в по-напреднала фаза. Строителството на втория – между пътните възли „Дерманци“ и „Каленик“, е в съвсем ранен етап. На него няма много изкопни работи, струпана е строителна техника, но без работници. Изпълнителите на различните участъци са различни, въпреки че по документи строителят е държавното дружество „Автомагистрали“ ЕАД, отбеляза регионалният министър. Той ще поиска от държавната компания информация за плащанията към строителните фирми.

Независимо от това дали ги има в бюджета на Агенция „Пътна инфраструктура“ или не, ще се търси възможност средствата да бъдат изплатени, така че строителният процес да продължи, ангажира се Иван Шишков. Той ще поиска по възможност сроковете да не бъдат удължавани.

Участък 1 е много напреднал като строителство и ако критичните точки се отстранят, ще се приближим до завършване на строителството. Строителят трябва да компенсира забавянето. Той ще бъде длъжен да извърши определени строителни дейности до зимния период, защото част от големите мостови съоръжения в него са напреднали. Трябва да бъдат завършени, за да не се компрометират, ако още една зима останат недовършени.

Изграждането на първия участък трябва да завърши до средата на следващата година. Пускането в експлоатация на първите три отсечки – до п. в. „Каленик“, зависи от строителството на втория, което започна най-късно. Затова работата по него не трябва да се забавя, категоричен бе министър Шишков.

Той отбеляза, че не е направено нищо за узаконяване в полза на държавата на констатираното от предишния служебен кабинет незаконно строителство в участъци 4 и 5, за да не се налага да бъде разрушено и да трябва да се прави отново.

В тази връзка, от изключителна важност беше да бъде одобрено изменение в Закона за устройство на територията и да бъде обявено за търпимо незаконното строителство, което отговаря на нормите. „Бяхме предложили текст на ръководството на МРРБ в редовния кабинет. Това не се случи. Затова в момента не мога да коментирам, че има механизъм, по който да започне да се строи в тези два участъка“, коментира регионалният министър.

Facebook logo
Бъдете с нас и във