Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

АЛИАНЦ ОТНОВО ХВЪРЛИ РЪКАВИЦАТА

Както в началото на кампанията за Гражданска отговорност, така и сега - в началото на лятото, застрахователят ЗПАД Алианц България хвърли ръкавицата към гилдията и обяви намаление на цените на автомобилните застраховки Каско и Зелена карта.
Компанията предлага от 1 юли 2006 г. 15% по-ниски премии на застраховките Каско и 12% отстъпка от цената на застраховка Зелена карта за пътуване в чужбина, плюс възможност за разсрочено плащане на годишните премии по двете застраховки.
Според Теменуга Ненова, заместник-председател на УС и изпълнителен директор на Алианц България, 47% от брутния премиен приход на застрахователния пазар се пада на автомобилното застраховане, което продължава да е определящо в общозастрахователния бизнес. Най-висок е ръстът на премийния приход от автомобилните застраховки през юни-юли - сезона на отпуските, когато моторизираните българи потеглят на екскурзия в чужбина, на почивка на море или планина. ЗПАД Алианц България отчита 38% ръст на застраховките Каско през последните пет месеца и 7.28 млн. лв. печалба.
Съгласно изискванията на Кодекса за застраховането до края на юни дружествата трябваше да представят подробен правилник за дейността си по уреждане на претенциите по застрахователните договори и да го оповестят на сайта си. Комисията за финансов надзор вероятно ще проследи изпълнението на задължението им, тъй като основната цел е да се постигне по-голяма прозрачност при ликвидация на щетите, които съответства на изискванията на Европейската комисия. Стандартите, които от Алианц България въвежда в обслужването на клиентите си, без съмнение са на европейско равнище и могат да се мерят вероятно само с тези на едноименната застрахователна компания майка в Австрия и Германия. Процедурата по описание на произшествието и щетите продължава приблизително, колкото клиентът да изпие едно кафе в просторната и уютна приемна зала. Той обаче трябва да знае, че ще бъде направено пълно заснемане на идентификационните номера на колата му и информацията ще влезе в базата данни на новата IT система на дружеството Опус. След въвеждането й опитите за измами рязко са намалели, споделят от Алианц България.
Застраховката Каско осигурява застрахователно покритие срещу рисковете пътнотранспортно произшествие, пожар, природни бедствия, кражба или грабеж на целия автомобил. При застраховане рисковете са групирани в четири различни клаузи, които клиентът избира в зависимост от индивидуалните си предпочитания. Някои от застрахователните дружества на пазара, в това число и Алианц България, предлагат в допълнение безплатна застраховка Помощ при пътуване - Автоасистанс за територията на страната, която покрива разходите за осигуряване на техническа помощ и транспортиране на МПС до автосервиз, разходите за хотел на пътуващите в него, за неотложна медицинска помощ на пострадалите лица и за транспортиране на водача и пътниците до лечебно заведение и или до домовете им, включително и като им бъдат резервирани билети за обществен транспорт. По желание на клиента от Алианц могат да осигурят и услугата автоасистанс в чужбина. Дружеството предлага допълнителни отстъпки при комбинирано застраховане, а при застрахователно събитие и щети предоставя възможност за извършване на ремонтно-възстановителни работи в над 250 обслужващи сервиза в цялата страна. Приемни на Алианц за уреждане на претенциите за щетимост има и в сервизите на някои от големите вносители на автомобили като Форд Мото Пфое, но предстои откриването и на други такива центрове, където клиентите могат на едно и също място да разрешат проблема с обезщетяването и ремонта на автомобила си. От компанията съобщават също, че при подновяване на застраховката, ако няма регистрирани щети през предходната година, автомобилистите ползват отстъпка от дължимата застрахователна премия.
Новите условия по застраховката Зелена карта на Алианц България, която по същество е Гражданска отговорност, но за чужбина, осигуряват на клиентите подкрепа от всички офиси на Алианц Груп в Европа. Те могат да разчитат на тяхното съдействие в случай на пътнотранспортно произшествие, а при необходимост и на безплатни огледи и експертизи в чуждата страна. Застраховката Зелена карта обикновено се сключва за времето на пребиваване зад граница, като минималният срок е 15 дни, а максималният една година.
Това, което притеснява българските застрахователи по общо застраховане с лиценз за Гражданска отговорност и Зелена карта, е неяснотата дали държавите от системата на Съвета на Бюрата Зелена карта ще се съгласят двете полици да се обединят и съответно ще препоръчат на официален Брюксел да свали ограниченията за свободното придвижване на моторизираните българи из територията на Европейския съюз само със застраховка Гражданска отговорност. Условието това да се случи е над 90 на сто от българските МПС-та да са я сключили. След пререгистрирането на автомобилите от КАТ се оказа, че обхватът на задължителната застраховка дори надвишава 97 процента. Дали обаче през септември Брюксел ще преразгледа досегашното си мнение, тепърва ще разберем. Ако това най-сетне се случи, българските застрахователи ще трябва да преизчислят задължителната застрахователна премия, защото лимитите на обезщетения в Европа са или много високи, или дори безлимитни. Посветени експерти твърдят, че застрахователната гилдия у нас тайничко се надява това да не се случи поне през следващите пет- шест месеца, докато не се пренастроят системите според европейската застрахователна практика и не бъдат изготвени актюерски разчети.
От Алианц пък твърдят, че са склонни да продължат с практиката на диференцираните застрахователни премии, защото човекът със старата Лада от село, който не е склонен, а и няма възможност да пътува из Европа, няма смисъл да плаща същата цена като водача на лимузината, с която често се предприемат воаяжи зад граница. Дали застрахователят ще осъществи първоначалните си намерения, е рано да се каже.
Проблемът е в това, че цените на полиците със сигурност ще скочат в пъти, защото няма резон у нас застраховката Гражданска отговорност да струва например 47 лв., а при застрахователно събитие в чужбина българският застраховател да плати милиони евро обезщетение. И ако премията по Гражданска отговорност запази приблизително стойността си от последната кампания, тогава какво ще се случи с водача на Лада от село, който, волно или неволно, е причинил щети на чуждестранен турист у нас?
Експерти обясняват, че до 2009 г. лимитът на застрахователна отговорност в България - за нематериални и материални щети, остава до 1.2 млн. лева. След този срок обаче обезщетенията ще трябва да бъдат преоценени, тъй като няма резон животът на българина или имуществото му да струват в пъти по-малко, отколкото тези на европееца.
Клиентите на автомобилно застраховане на Алианц България ползват и преференциални условия от принадлежащата към холдинга едноименна търговска банка. При настъпване на застрахователно събитие те получават сумата на обезщетението по дебитна карта Виза Електрон с чип, издадена безплатно от кредитната институция. Пострадалият автомобилист не плаща такси и за поддържане на сметката, безтаксови са и плащанията чрез ПОС терминалите в търговските обекти в страната и чужбина.
Банката прави жест към клиентите на Автомобилно застраховане на ЗПАД Алианц България, като до края на годината премахва таксата за теглене от банкомат, каза главният изпълнителен директор на ТБ Алианц България Светослав Гаврийски. Кредитната институция обявява и промоционални лихви до края на септември 2009 г. по автомобилните си кредити - от 6.95 до 7.96%, в зависимост от срока на погасяването им, като същевременно намалява и таксата за управлението им.
В края на септември ЗПАД Алианц България ще организира международен форум, посветен на проекта СОЛВЕНСИ 2 - за изискванията за капиталова адекватност на застрахователните компании. Проектът е новост и за европейската общност и се родее с БАЗЕЛ 2 в банковото дело.

Facebook logo
Бъдете с нас и във