Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

"Алфатур" отгърмя 600 човека

Подозират умишлен фалит

Провалените ваканционни пътувания непосредствено преди коледните празници на близо 600 човека възбудиха поредния скандал в туризма.

Един от най-големите туроператори у нас - акционерното дружество "Алфатур", обяви фалит и остави кандидатите за организираните от него почивки без алтернатива.

Компанията се управлява от Гриша Костов. Според списъка на акционерите, публикуван в Търговския регистър, той притежава 90% от регистрирания капитал, а останалите 10% са владение на "Тез Тур" ООД с управител Петър Андреев. А мажоритарен собственик пък на това дружество е регистрираното в Люксембург „Азимут инвестмънс“ АД.

В официалното обяснение на туроператора се казва, че причината за фалита е значителният спад в оборотите и ликвидността на агенцията заради "революциите в Тунис и Египет и последвалите бомбени атентати в Република Турция". По този начин той загубил клиентите за основните си дестинации, които съставлявали  80% от бизнеса му. Допълнителен негативен фактор било "агресивното навлизане на пазара на нискотарифните авиокомпании", което е довело до срив на продажбите по европейските дестинации и към Обединените арабски емирства, обясняват хората от компанията.

Според подадените данни за дружеството в Търговския регистър приходите от дейността му през 2015-а са били в размер на 8.297 млн. лв., което е спад от 6.3% спрямо предишната 2014 година. Печалбата на компанията е била в размер на 37 000 лева. Това пък е с 13 хил. лв. ръст в сравнение с предходната година.

От дружеството обещават, че парите на предплатилите своите  екскурзии хора ще бъдат върнати, така както повелява законът. Това обаче ще е възможно в доста далечно бъдеще, тъй като ангажиментът за изплащането на дължимите суми се прехвърля на застрахователното дружество, което обслужва туроператора - "Евроинс". В същото време от застрахователното дружество подозират, че фалитът е  умишлен. От компанията посочиха, че изразяват "учудване за действията, предприети от туроператора", и смятат да сезират правоохранителните органи за "извършено престъпление и умишлен фалит на туристическа компания“.

Откакто гръмна скандалът, совалките между застрахователите и Министерството на туризма не спират. Правят се опити предплатилите своите почивки да бъдат прехвърлени към други фирми, които да осигурят пътуванията им. Застрахователят обяви, че е започнал преговори с други туристически агенции, които да поемат и да изпълнят вече сключените от "Алфатур" договори. От "Евроинс" се надяват да постигнат такава договореност с другите компании, чрез която на туристите няма да се наложи да доплащат допълнителни средства за услугата.

Както е известно, през последните години имаше поредица от фалити на туроператори. Това беше и причината на няколко пъти да се правят промени в нормативната уредба, така че  да се гарантира защитата на потребителите на този вид услуги. Със закон бе въведена задължителна застраховка "Отговорност на туроператора", която на практика покрива рисковете от подобни случаи. В случая с „Алфатур“, както стана ясно, тя е с покритие 1.4 млн. лева. Законът за туризма изисква обезщетението по застраховката да бъде изплатено в срок до 15 дни, след като потребителят представи всички поискани от застрахователя документи. Затова от "Алфатур" съветват хората максимално бързо да обявят пред "Евроинс" сключените с тях договори, както и да представят платежни документи като касови бележки, разписки, преводни нареждания през банка и други финансови документи, свързани със случая.

"Застраховката гарантира всички депозити и предплатени суми на клиентите на туроператора, за които не са предоставени туристически услуги, в резултат на което всички засегнати клиенти на "Алфатур" АД ще получат от "ЗД Евроинс" АД полагащото им се обезщетение", посочват от застрахователната компания. Оттам твърдят, че във вторник са провели среща с туроператора, на която е станало ясно, че общият размер на всички депозити и предплатени суми на клиентите на туроператора, за които не са предоставени туристически услуги, е 716 853 лева. Сумата е разпределена в 281 договора с 571 потребители.

Необходимите документи, които потребителите трябва да представят в офис на "Евроинс", са уведомление за щета по образец на "Евроинс", а също и заверени за вярност с оригинала копия на договора с туроператора и разходните документи като фактури, касови бележки, квитанции, извлечения от банкови сметки и др. В случай на необходимост компанията си запазва правото да иска и други документи. Клиентите могат да пращат претенциите си, заедно с необходимите документи, и по имейл до "Евроинс", като повече информация има на сайта на компанията.

Facebook logo
Бъдете с нас и във