Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Алексиев: Собственикът на Vera Su иска корабът да потъне

Служебният министър на транспорта Христо Алексиев проведе поредица от срещи в "Морска администрация - Варна" във връзка с разрешаването на ситуацията около заседналия край Камен бряг товарен кораб Vera Su. Министърът се срещна с представители на салвидж компанията, застрахователя на кораба и застрахователя на товара. "Kорабособственикът умишлено не предприема никакви адекватни действия по спасяването на кораба и неговия товар и го води към затопяване, с идеята да получи сумите от застраховката", каза Алексиев. По време на срещата с представителите на салвидж компанията било обяснено на министъра, че те имат готовност и дават гаранции за бързото разрешаване на ситуацията, но до момента не са получили възлагане на операция от страна на турския корабособственик.

Компаниите „Смит салдидж“ и „Мултрашип“ са сред най-добрите оператори в света по спасяването на кораби, с много висок репутационен рейтинг. Според тях съвкупността от фактори – липсата на адекватни действия от страна на турския корабособственик по възлагане на поръчка към салвидж компания и лошите атмосферни условия могат да доведат до отлагането на акцията по спасяването на кораба. Транспортният министър ги е информирал, че към момента българската държава вече е предприела мерки за създаване на организация за евакуация на екипажа, което се случи преди няколко дни, мерки по източването на горивото и горивно-смазочните материали, с което ограничи на 95 % риска от разлив в Черно море и в момента предприема действия по процедурата за разтоварване на карбамида по безопасен за околната среда начин.

Алексиев е провел срещи и с всички представители на застрахователните компании, ангажирани със случая "Vera Su". Tой е настоял за пълна координация между различните заинтересовани страни и своевременна информация за формалната позиция и планове по спасяването на кораба от страна на корабособственика. Министърът е поставил въпроса за пълното възстановяване на разходите, направени от българската държава до момента, както и на бъдещите разходи. Застрахователите на товара споделили с Алексиев притеснението си от разнопосочните сигнали на корабособственика, който изпраща различни съобщения към различните страни. Според транспортния министър това може да се интерпретира като изкуствено забавяне на процеса по спасяване на кораба, с цел реализиране на приходи от застраховка. "Няма да толерирам по никакъв начин такова поведение спрямо българската държава. Всички заинтересовани страни работим в пълна координация, за да се защити интереса на страната ни, да се минимизира негативното влияние върху околната среда и да не се допусне опит за застрахователна манипулация. Държавата ще претендира всички направени разходи по операцията и евентуални щети", изтъкнал е той.

В понеделник представители на Изпълнителна агенция „Морска администрация“, на салвидж компанията и на застрахователите ще направят оглед на актуалното състояние на кораба и ще представят писмени предложения към министър Алексиев за по-нататъшните стъпки по спасителната акция. След огледа приоритетно ще започне извозване на останалите опасни материали – остатъчното гориво, акумулатори.

Facebook logo
Бъдете с нас и във