Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

АХАВА - ИМПЕРИЯ ОТ КАЛ

Идеята за най-известната израелска козметична марка Ахава (Ahava) се родила преди двайсетина години. Докато стояла на брега на Мъртво море, специалистката по спа-процедури Зива Гилад с любопитство наблюдавала как няколко жени покриват кожата си с кал и оставят солената морска вода да я отмие. Когато една от тях напълнила с калта шише, за да го отнесе у дома си, на Гилад й хрумнала идеята, че от това може да излезе добър бизнес. През 1988-а с нейна помощ била създадена линия от продукти за грижа за кожата, чиито основни съставки са лечебната черна кал и сивобялата сол от най-дълбокото хиперсолено езеро в света.
Още през първата година след създаването си малката компания Дед сий лабораторис (Dead Sea Laboratories) реализирала брутна печалба на стойност 1 млн. щ. долара - най-вече от бутикови продажби в Израел. Постижението не било никак лошо за трийсетчленния екип, но Гилад и съдружниците й имали по-големи амбиции. Особено след като видели как американски туристи пълнят куфарите си с техните продукти, за да ги занесат у дома си. Предприемачите пожелали да стъпят и в Америка - пазара, който всеки производител на луксозна козметика е длъжен да спечели.
За първи път Дед сий лабораторис се опитала да пробие в Щатите през 1992-ра. За да стане марката Ахава световноизвестна обаче, били нужни повече маркетинг и повече пари. Фирмата получила и двете през 2000 г., когато инвестиционното дружество Гаон холдингс (Gaon Holdings) (собственост на израелския магнат Бенямин Гаон) забелязало потенциала й и вложило над 10 млн. долара в нея. Днес продуктите на Ахава се продават в 33 държави и носят близо 150 млн. долара приходи от продажби годишно. Освен в САЩ трите най-големи магазини на компанията са във Великобритания, Германия и Сингапур.
Разбира се, само маркетингът не е достатъчен за съревнование с гиганти като Лореал (L'Oreal) и Ести Лодър (Este Lauder). За да направят Ахава по-различна, Гилад и партньорите й се опитват да пресъздадат възможно най-реалистично пречистващото преживяване от къпането в Мъртво море. За разлика от гладките и деликатни кремове на конкурентите, продуктите на Ахава - кремообразните, бледокафяви кални маски за тяло и едрите съживяващи соли, изглеждат като калта и солта, от които са направени, и провокират същите усещания. Всяко шишенце е като преживяване от едно миниатюрно Мъртво море - гордее се Гилад. - Другите може и да имат парите и мощта, но ние имаме морето. Производителят на Ахава е единствената козметична фирма, която има право да вади лечебна кал и соли от Мъртво море. Другите могат само да ги купуват от нея.
Акцентът върху израелския произход обаче поражда и недостатък. Всяка кутия с етикет Произведено в Израел се възприема по-различно на пазарите в Саудитска Арабия и Иран например. Това пречи на Ахава да се възползва докрай от бурния растеж на луксозния пазар в някои части на Близкия изток. В същото време американският пазар на козметика наближава момента на насищане. През последните десетина години броят на марките, продавани в местните търговски вериги, е нараснал повече от два пъти.
Макар и малък играч в световната козметична индустрия, Ахава има големи планове. Инвестиционното поделение на гиганта Дисни (Disney) вече се съгласи да купи 16.9% от дела на магната Гаон. Актрисата Кристин Дейвис, популярна с ролята си в сериала Сексът и градът, стана първата почитателка на марката сред знаменитостите. А от догодина жителите на Ню Йорк ще усетят насладата от Мъртво море и у дома си, защото компанията планира да построи басейн с концентрирана солена вода, в който те да могат да се намажат обилно с кал и да поплуват.

Facebook logo
Бъдете с нас и във