Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Николаус Ото изобретява четиритактовия двигател

През 1864 г. Николаус Ото заедно с инженера Ойген Ланген основават първата фабрика за двигатели в света.

На днешния ден можем да си спомним за Николаус Ото (на немски: Nikolaus August Otto) - самоукия немски инженер, изобретател на автомобилния четиритактов двигател, наричан на негово име "отомотор". Нокилаус Ото завършва земния си път на 26 януари 1891 г. (на 59 години) в Кьолн (Германия).

Още през 1862-а той започва експериментите си с четиритактови мотори, които обаче успява да задвижи чак през 1876 година. През 1863-а той построява първата си машина, която е задвижвана с газова сила.

През 1864 г. Ото заедно с инженера Ойген Ланген основават първата фабрика за двигатели в света. Първоначално тя носи името N.A.Otto Cie, през 1869-а става Gasmotorenfabrik Deutz, а в днешни дни е позната като "Дойтц" (Deutz AG). На Парижкото изложение през 1867 г. двамата представят версията си за газов двигател за първи път пред публика, който е отличен със златен медал.

През 1876 г. Ото и Ойген Ланген успяват да създадат четиритактов мотор със сгъстен заряд. Този тип мотор е основата за направата на четиритактови двигатели и до днес.

На следващата година Николаус Ото и фабриката за газови двигатели "Дойтц" патентоват открития четиритактов процес. Седем година по-късно той въвежда и електрическото запалване в двигателите си. След това нововъведение става възможно използването и на течни горива. До преди това се използва само газ.

Новото, с което основно е променен създаденият газов двигател на французина Леноар е, че зъбнорейковият механизъм е заменен с коляно-мотовилков механизъм, а запалването става със свещ с електрическа искра. А най-голямото откритие на Ото е компресирането на гориво-въздушната смес преди запалването, което значително повишава мощността. Тези промени предизвикват революция в производството на топлинни машини и внедрени в двигателя с вътрешно горене, тези открития са останали като механика и работен процес и до днес. С успешната конструкция на двигателя с вътрешно горене, работещ по т. нар. цикъл на Ото, парната машина престава да бъде сериозен конкурент за създаването на двигателна сила.

Естествено се появяват и конкуренти за патента. Независимо един от друг, австриецът Кристиан Райтман през 1860 г. и французинът Алфонс Бо де Роша през 1862 г. също получават патенти за четиритактовия мотор. Патентът на Ото се оспорва и от италианеца Феличе Матеучи. По тази причина се стига и до съдебни процеси.

На 30 януари 1886-а и 1889 г. Ото-патентите, принадлежащи на фабриката "Дойтц", са пренесени в Германия и се съхраняват там на сигурно място.

Философският факултет на университета във Вюрцбург присъжда през 1882 на Николаус Ото званието Доктор хонорис кауза.

В памет на двамата гении, пред гарата Кьолн-Дойтц е направен паметник в чест на Николаус Ото и Ойген Ланген.

Facebook logo
Бъдете с нас и във