Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

РЕШЕНИЕТО ЗА БЪЛГАРИЯ СЕ ОТЛАГА ЗА СЕПТЕМВРИ

Делегатите на 40-ата Генерална асамблея на Съвета на бюрата (СБ) Зелена карта (която на 1 и 2 юни заседава в София) чуха от официалните представители на българската държава, че над 97% от българските моторни превозни средства са застраховани със задължителната „Гражданска отговорност, а незастрахованите автомобили са малко под 3 процента. Тези числа посочиха министърът на финансите Пламен Орешарски и заместник-председателят на КФН и ръководител на управление Застрахователен надзор Ралица Агайн. Домакин на форума бе Националното бюро на българските автомобилни застрахователи (НББАЗ) с председател Атанас Табов.
С обхват от 97.12% България всъщност достига средното равнище на застрахованите автомобили по „Гражданска отговорност на страните членки на Европейския съюз и изцяло се вписва в изискването на Европейската комисия процентът на незастрахованите МПС да бъде намален под 10% от регистрираните. А трябва да са толкова заради необходимостта обезщетенията за вреди, причинени от незастраховани автомобили, да се изплащат от натрупаните обществени средства, събирани от добросъвестните водачи, които правят вноска в Гаранционния фонд при сключването на застраховката. Постигнатият обхват е и предпоставка за свободното движение на български автомобили на територията на всички държави членки след влизането на България в ЕС. Изчисленията са направени въз основа на актуализирания регистър на МВР-КАТ за моторните превозни средства и отчитат броя на застрахованите спрямо броя на пререгистрираните МПС към 31 май 2006 година. Така към днешна дата пререгистрираните моторни превозни средства в България наброяват 1 945 895, от които са застраховани 1 889 908.
Засега не се оправдаха очакванията застрахователният форум в София да вземе решение дали страната ни може да подпише Многостранния гаранционен договор за Гражданска отговорност с всяка от страните членки на ЕС. А условието за това бе броят на незастрахованите автомобилисти да е по-малко от 10 на сто от общия брой на регистрираните МПС в движение.
Делегатите на международния форум Зелена карта решиха да изчакат до септември, когато ще бъде изготвен и следващият мониторингов доклад на Европейската комисия. Междувременно обаче изчисленията на КАТ, ГФ и КНФ ще бъдат подложени на партньорска проверка от представители на ЕК, която се очаква да започне в края на юни - началото на юли. Тя трябва да установи дали страната ни наистина е постигнала сериозния скок в задължителното автомобилно застраховане, съобщи за БАНКЕРЪ Ралица Агайн. Според нея България ще може да подпише Многостранния гаранционен договор най-рано през декември 2006 г., след като стане ясно, че ще се присъединим към ЕС на 1 януари 2007 година. Тогава българските автомобилисти спокойно ще могат да пътуват из европейското пространство, без да бъдат спирани и проверявани за Гражданска отговорност на границите, тъй като за наличието й ще гарантира регистрационният номер на автомобила с маркировка BG.
И понеже в крайна сметка става дума за огромни суми (в някои страни и за безлимитни застрахователни обезщетения), тъй като човешкият живот няма цена, европейците очевидно ще искат отново и отново да се уверят, че българският застрахователен пазар ще е в състояние да посрещне високите застрахователни отговорности. Затова и второто изискване на ЕК е Гаранционният фонд, който по презумпция изплаща щетите, когато провиненият водач не е застрахован, да бъде финансово адекватен. След като се присъединим към ЕС застраховката Зелената карта, която по същество е Гражданска отговорност за чужбина, и задължителната у нас Гражданска отговорност се сливат за страните от обединена Европа. В приветствието си министър Орешарски увери делегациите от системата на Съвета на бюрата Зелена карта, че България отдавна се подготвя за това. Той информира присъстващите, че гаранционният фонд е в напреднала фаза на избор на презастрахователна компания и съгласно поетия от България ангажимент ще подпише споразумение за презастраховане и осигуряване на нелимитирано застрахователно покритие. Председателят на Гаранционния фонд Борислав Михайлов уточни пред в. БАНКЕРЪ, че в момента се водят преговори с големите европейски компании Суис Ре и Мюних Ре. Евентуалният презастрахователен договор с някоя от тях ще бъде подписан от 1 януари 2007 г., каквато по принцип е презастрахователната практика и когато бъдем приети в ЕС.
На Генералната асамблея на Съвета на бюрата Зелена карта българските официални представителите съобщиха, че в парламента вече е внесен законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за застраховането, който е приет на първо четене на заседание на парламентарната Икономическа комисия на 31 март. След като бъде окончателно гласуван и в пленарната зала, Комисията за финансов надзор ще има право да предприема увеличения на вноските на застрахователните компании за Гаранционния фонд. Целта е да се гарантира финансовата му стабилност. Заместник-председателят на КФН Ралица Агайн от своя страна изтъкна пред делегатите на международната асамблея, че застрахователният сектор е един от най-бързо развиващите се в българската икономика. В подкрепа на това тя каза, че премийният приход на застрахователния пазар през 2005 г. надхвърля 1 млрд. лв., или 500 млн. евро, като автомобилното застраховане формира 65% от общото застраховане, което пък заема 85% от целия застрахователен пазар. Животозастраховането също се развива ускорено, като общият му премиен приход за миналата 2005 г. достига 75 млн. евро, което е увеличение с 48% спрямо предходната 2004 година.
Президентът на Съвета на бюрата Зелена карта и председател на Националното бюро на Швеция Улф Бломгрен благодари на България за гостоприемството на 40-ата Генерална асамблея и изрази оптимизъм, че страната ще продължи да развива пазара на финансовите си услуги с ускорени темпове, като същевременно изпълни изискванията на ЕК. Той определи споделените на форума резултати за обхвата на Гражданска отговорност като много обещаващи, но се въздържа да коментира дали Европа ще ги приеме и дали ще подпишем Многостранния гаранционен договор до края на годината. Очевидно и от системата на Зелената карта ще изчакат резултатите от октомврийския мониторинг на Европейската комисия.

Facebook logo
Бъдете с нас и във