Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ВЕЗНИТЕ НА ТЕМИДА СЕ НАКЛОНИХА КЪМ ТЕРНА

Жалбата срещу избора на гръцката компания Терна за изпълнител на модернизацията на жп линията Пловдив - Свиленград най-вероятно ще бъде отхвърлена от Върховния административен съд (ВАС). Възлагането на поръчката на гърците бе оспорено в средата на лятото първо от немския консорциум между Уейс, Кирхнер, Хейткамп и ТисенКруп, а по-късно и от австрийската компания ПОР Технобау унд Умвелт. И немците, и австрийците бяха подали по-евтини оферти от Терна.
На първото заседание обаче на тричленката на ВАС на 15 ноември най-изненадващо се оказа, че консорциумът е оттеглил жалбата си още на 20 октомври и съдът е прекратил производството по нея. Така адвокатът на австрийската фирма Ивайло Дерменджиев остана единственият защитник в съдебната зала, а и аргументите му не прозвучаха особено убедително. Дерменджиев първо поиска отлагане с мотива, че трябва да се запознае с материалите по делото. Настояването му бе отхвърлено, тъй като според съдия Боян Магдалинчев и двете страни са имали достатъчно време да се запознаят с преписката, образувана още на 18 юли. После адвокатът на ПОР настоя да бъде представена в съда заповедта на министъра на транспорта, с която е одобрено класирането на участниците в процедурата. Обяснението на Дерменджиев бе, че ако подобен документ липсва, то и договорът с Терна е сключен без правни основания. Оказа се, че нещата не стоят точно така, тъй като проектът за линията Пловдив - Свиленград се финансира от Европейската инвестиционна банка и по програма ИСПА. Според изискванията на Европейския съюз, тръжната комисия прави препоръки за избор, които се приемат от съответния зам.-министър, отговарящ за парите по ИСПА. Не се налага да бъде издавана заповед или друг акт и затова такъв документ липсва, обясниха юрисконсултите на транспортното ведомство. Подобна заповед не трябва да се издава и искането е неоснователно, заяви и прокурор Любка Стамова.
Защитникът на ПОР направи последен опит да отложи делото, като поиска Терна да представи референциите си за участие в конкурса. Предварителните условия бяха всеки кандидат да докаже, че има 120 млн. евро оборот през всяка от последните три години и че е изградил поне 38 км жп линия, която позволява влаковете да развиват скорост от 160 км/час. Усилията на жалбоподателя обаче отново удариха на камък, тъй като всички искани документи са били представени пред Европейската комисия и вече са част от административната преписка, която е във Върховния административен съд.
От своя страна юристите на Терна и на транспортното министерство заявиха, че жалбата на австрийците трябва да се отхвърли, защото не е подадена навреме.Тя е постъпила в съда на 7 юли, а обявяването на победителя в конкурса, чрез сайтовете на транспортното министерство и Европейската комисия е станало съответно на 13 и 15 юни. Тоест жалбата е подадена след изтичането на посочения в закона двеседмичен срок. Обяснението на адвокат Ивайло Дерменджиев бе, че просрочването се дължи на ненавременното уведомяване на клиента му. Според него ПОР е научила името на победителя в търга не от Министерството на транспорта, а от медиите.
От Терна имат и друг сериозен довод в своя полза. Решението за избор на изпълнителя е подписано в Брюксел, което поставя казуса извън юрисдикцията на ВАС. Това становище също бе подкрепено от прокуратурата. Съдебният контрол в случая е изключен, тъй като отношенията между възложител и изпълнител се регулират от Европейската комисия. Затова смятам, че жалбата е неоснователна, отбеляза прокурор Любка Стамова.

Facebook logo
Бъдете с нас и във