Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Сайтовете на банките бият новинарските

Какво предпочита българският потребител на интернет сайтове - да се заглежда повече по аналитичните текстове в глобалната мрежа, да набляга на драстично таргетираните страници или пък да следи силно динамичната новинарска информация? Според експертите точно интернет бе мястото, предизвестено да убие хартиените вестници заради невъзможността им да наваксват с новините в реално време. Както се вижда обаче, това не се случи, както не се оправда и прогнозата, че телевизията ще убие киното. Над 3 млн. българи имат достъп до мрежата, и поне на пръв поглед е логично, новинарските сайтове да удовлетворяват преобладаващата част от интересите им. Но проучванията на световните агенции, които извайват профила на потенциалния интернет потребител у нас, показват, че неговите интереси далеч не са толкова праволинейни.

Напротив, наблюдава се тенденция, която, е меко казано, любопитна. Представите, че първото нещо, което българинът скоростно търси в интернет, е сайтът на информационна агенция, за да навакса с подробностите за поредната кампания на т. нар. наши политици, за поскъпването на живота или за ограничените за N-ти път евросубсидии, не са съвсем достоверни. Естествено, челната тройка е "запазена" за Google, Facebook и YouTube. След тях идва ред на пощата в АБВ, платформата за споделяне на торенти Zamunda и VBOX7. Силни са позициите и на безплатната световна енциклопедия Wikipedia, писана от потребителите на мрежата, както и на най-големия сайт за търговия у нас - Prodavalnik, ребрандиран като ОLX. В първата десетка, според alexa.com - която напълно безплатно отчита трафика към уебстраниците , е и най-популярният спортен сайт sportal.bg. Чак след него идва порталът Dir.bg, в който могат да се намерят и новинарски информации, но не собствено производство, а "заимствани" и подредени от други сайтове.

Потребностите на българския интернет сърфист явно са по-скоро спортни, отколкото информационни, след като gong.bg e на 16-а позиция, а "прахта" му диша иначе най-посещаваната онлайн агенция - "Блиц". Сайтът за свободно публикуване на обяви за продажба на автомобили - mobile.bg, страницата с прогнози за времето -sinoptik.bg, и порталът за новини, забавления, справочник и кино - vesti.bg, допълват първите двадесет най-посещавани "обекта" в глобалната мрежа от български посетители. Другата глобална социална мрежа - twitter, е едва на 29-а позиция, а след нея са новинарите от dnes.bg.

Напук на напоителните автореклами от екрана сайтовете на националните телевизии не са сред непоклатимите лидери в интернет пространството. На най-предна позиция - 60-а, е страницата на най-голямата ни телевизия - bTV, "Нова тв" е 68-а, а ТВ7 се класира на 85-о място. Изпреварват ги сайтове за търговия, както и мрежи за запознанства онлайн от рода на gepime.com. Новинарските сайтове на най-големите ни електронни медии обаче са далеч по-назад от тези на самите телевизии- 130-а позиция за btvnews.bg, 239-а за novanews.bg, 243-а за спортната й секция - novasport.bg, и далечната 360-а за news7.bg. Значително изостанал е и сайтът на Българското национално радио - 283-о място, макар че от медията щедро се хвалят със свръхпосещаемостта му. На този фон Българската национална телевизия с нейното скромно 166-о място е направо отличник.

Докато интернет териториите на електронните медии не са особено популярни сред сърфиращите граждани, тенденцията при сайтовете на банковите институции е обратнопропорционална . Те са окупирали неподозирано предни места, което доказва, че хората у нас съвсем не са чак толкова финансово "боси". Сайтът на ПИБ - fIbank.bg, е на 92-о място сред първите 500, този на "Райфайзенбанк" е паднал от 111-а на 114-а за първите дни на май, bulbank.bg пък се е преместил с две места напред и вече е 128-и, dskdirect.bg e "резервирал" 141-а позиция, а dskbank.bg от 371-во се е изкачил до 366-о място. Някои от банковите интернет страници изпреварват сайтовете на всекидневници, популярни агенции, както и порталите на мобилните оператори. Излиза, че информацията за банкови услуги и карти, кредити, адреси и телефони на клонове, както и електронното банкиране през виртуалния банков клон се превръщат във все по-неотложни и важни услуги за българина. Както и че медиите са центърът на интернет пространството.

Facebook logo
Бъдете с нас и във